آخرین احتمالات درباره فعال شدن آتشفشان دماوند

کارشناسان می‌گویند احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند در صورت وقوع زلزله در تهران وجود دارد. در همین حال گفته می شود مدیریت بحران استانداری تهران درپی ارزیابی بخارهای دهانه دماوند و چشمه‌های جوشان کوهپایه آن جلساتی تشکیل داده‌ که هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

 

به گزارش مهر، بر اساس مطالعات کارشناسان، زمین لرزه ها می توانند با به لرزه در آوردن "ماگما" منجر به انفجار آتشفشانها شوند. پدیده ای مشابه تاثیری که تکان دادن بطری بر نوشابه گازدار می گذارد. این تحقیق نشان می دهد که فوران آتشفشان ها پس از یک زلزله بزرگ، چهار بار بیشتر از هنگامی بوده که عامل محرک زلزله وجود نداشته است پس بدیهی است با لرزش تهران احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند هم وجود دارد.

تاریخ هم نشان داده زلزله ها موجب بیدار شدن آتشفشانها شده اند. آتشفشان تاپونگاتیتو یکسال پس از هر دو زلزله 1906 و 1960 فوران کرد و مشابه آن آتشفشانهای کالبوکو، والاریکا، اوسورنو و پونتیاگودو هم به فاصله کمی از زمین لرزه 1837 شیلی فوران کردند.

سال 86 اعلام شد نگرانیها درباره فعالیت دماوند جدی نیست در حالی که نشانه های بر این نکته اصرار دارند که هر آن ممکن است آتشفشان دماوند فعال شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1