انتقاد مدیر نظامهای پرداخت بانک مرکزی از بانکهای فاقد سامانه «پایا»

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: بانکهایی که سامانه پایا را هنوز راه اندازی نکرده اند موظفند وجوه مشتریان را چه حضوری و چه اینترنتی همچنان با سامانه ساتنا انتقال دهند و حق دریافت هیچگونه کارمزدی را نیز ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پس ازابلاغیه بانک مزکزی در خصوص میزان جابجایی مبالغ از طریق سامانه های ساتنا و پایا ناصر حکیمی به واحد مرکزی خبر گفت: همه بانکها موظفند چه به صورت حضوری و چه اینترنتی عملیات نقل و انتقال وجوه را با سامانه های ساتنا و پایا انجام دهند و دریافت هرگونه وجهی نیز از مشتریان غیر قانون است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ، بانکها موظف شده اند مبالغ بیشتر از 15 میلیون تومان را با سامانه ساتنا انتقال دهند و انتقال مبالغ کمتر از ان را از طریق سامانه پایا انجام دهند افزود: دو سال به بانکها فرصت داده شده تا سامانه پایای خود را راه اندازی کنند اما متاسفانه برخی بانکها هنوز این سامانه را راه اندازی نکرده اند.

وی با تاکید براینکه زیان تعلل بانکها را نباید مردم بپردازند تصریح کرد: بانکهایی که سامانه پایا را هنوز راه اندازی نکرده اند موظفند وجوه مشتریان را چه حضوری و چه اینترنتی همچنان با سامانه ساتنا انتقال دهند و حق دریافت هیچگونه کارمزدی را نیز ندارند.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی بخشنامه ارسالی به بانکها درباره شیوه انتقال وجوه با سامانه های ساتنا و پایا را موضوعی داخلی دانست و گفت: بانکها نباید به بهانه بخشنامه بانک مرکزی بار کوتاهی های خود را روی دوش مردم قرار دهند.

حکیمی با تاکید بر اینکه بانکها موظفند عملیات انتقال وجوه به صورت الکترونیکی را برای مشتریان همچون سابق انجام دهند افزود: چنانچه هموطنان با موارد تخلف بانکها مواجه شدند انرا با شماره 29954855 به بانک مرکزی اطلاع دهند تا برابر قانون با بانکهای متخلف برخورد شود. سامانه های ساتنا و پایا سامانه های انتقال آنی وجوه به صورت الکترونیکی هستند که چند سال اخیر در بانک مرکزی بستر سازی و در شبکه بانکی کشور اجرا شده است . تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر استفاده از سامانه پایا در کنار ساتنا برای کاهش بار سامانه ساتنا گرفته شده است.

کارشناسان با اشاره به تعدد بانکها در کشور به هموطنان توصیه می کنند با توجه به میزان مشتری مداری و خدمات بانکها ، بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند و هر خدمت را معیاری برای ارزیابی توانایی ها و خدمات ان بانک در نظر بگیرند تا رقابت مثبت میان بانکها افزایش یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =