۱۴ اسفند؛ روز طرح سوأل از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

اگر هیأت رئیسه مجلس بدون تأخیر طرح سوأل را به اطلاع رئیس جمهور برساند، روز یکشنبه 14 اسفند وی باید در صحن علنی برای پاسخگویی به محورهای سوالات حاضر شود.

یکی از طراحان سوأل از رئیس جمهوری با تشریح جزئیات روند رسیدگی به طرح سوأل از رئیس جمهوری، گفت: طراحان سوأل فردا جلسه می‌گذارند و گزارش این طرح را با 5 محور تقدیم هیأت رئیسه می‌کنند و اگر هیأت رئیسه بدون تأخیر طرح سوأل را به اطلاع رئیس جمهوری برساند، روز یکشنبه 14 اسفند ایشان باید در صحن علنی برای پاسخگویی به محورهای سوالات حاضر شود.

به گزارش عصر ایران، عبدالجبار کرمی در گفت و گو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت طرح سوأل از رئیس جمهوری، گفت: در جلسه کمیسیون‌های تخصصی امروز این مسئله طرح و راجع به آن تصمیم گیری می شود.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، افزود: فردا (چهارشنبه 12 بهمن) طراحان سوأل از رئیس جمهوری در کمیسیون تلفیق جلسه می گذارند و نتیجه بررسی این طرح را در کمیسیون های تخصصی جمع بندی می کنند.

وی افزود: طراحان سوأل از رئیس جمهوری فردا 5 محور از 10 محور این طرح را با اولویت های اقتصادی و فرهنگی تقدیم هیأت رئیسه می کنند تا آنها این گزارش را به اطلاع رئیس جمهوری برسانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: از زمانی که طرح سوأل به اطلاع رئیس جمهوری برسد، ایشان به مدت یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخگویی در صحن علنی حاضر شود.

وی ادامه داد: اگر هیأت رئیسه بدون تأخیر طرح سوأل را به اطلاع رئیس جمهوری برساند، روز یکشنبه 14 اسفند ایشان باید در صحن علنی برای پاسخگویی به محورهای سوالات حاضر شود.

کرمی که خود یکی از طراحان سوال از رئیس جمهور است، افزود: این طرح قطعآ در مجلس هشتم مطرح می شود و امکان منتفی شدن آن به هیچ عنوان وجود ندارد، مگر آنکه برخی از نمایندگان امضای خود را پس بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد به تناسب می توان در این باره امضاء جمع آوری کرد.

به موجب ماده 196 آیین نامه داخلی مجلس؛ براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‏ طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏ نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس (که سؤال را امضاء نموده ‏اند) از سؤال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال آنان را قرائت و فوراً براى رئیس جمهور ارسال کند. این سؤال ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار مى‏ گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄    =  11