موافقت بانک مرکزی با افزایش سود اوراق مشارکت ۱۷ درصدی به ۲۰ درصد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد:

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر این که ابلاغ بسته سیاستی جدید به جمع آوری نقدینگی از بازار به شدت کمک کرده است، گفت: عملکرد اوراق مشارکت با توجه به نرخ سود پیش از ابلاغ جدید بسیار پایین بود ولی با برنامه‌ریزی انجام شده و انتشار اوراق سپرده با سود 20 درصد استقبال بسیار خوبی را برای خرید آن شاهد بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدعلی اصغر میرمحمدصادقی امروز در نشست خبری با بیان این‌که مجوز فروش پنج هزار میلیارد ریال گواهی سپرده توسط یک بانک با سود 20 درصد صادر شد، گفت: ظرف 1.5 روز درخواست افزایش فروش گواهی سپرده از طرف بانک صادرات کننده اعلام شد و این نشان‌دهنده تقاضای بالای برای خرید گواهی است.

او با بیان این‌که سود گواهی‌های سپرده و اوراق مشارکت به صورت ماهانه یا سه ماهه پرداخت می‌شود، گفت:‌ با احتساب این موضوع می‌توان گفت که سود واقعی اوراق مشارکت 21.5 درصد است. از سوی دیگر بسته به نوع طرح و بازدهی آن سود قطعی اوراق می‌تواند دو تا سه درصد بیش از آنچه در بسته بانک مرکزی پیشنهاد شده افزایش یابد.

میرمحمدصادقی با بیان این‌که از امروز تا پایان سال بیش از 63 هزار میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده عام و بیش از 111 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر خواهد شد، گفت:‌ همچنین اوراق گواهی سپرده خاص نیز قابلیت انتشار دارد به شرطی این که از طرف متقاضیان برای انتشار آن اقدام شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین با بیان این‌که دستورالعمل انتشار صکوک آماده شده است، گفت:‌ برای انتشار صکوک منتظر اظهارنظر شورا هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که هنوز هم مردم برای حضور در بازار ارز و سکه رغبت بیشتری دارند و این ممکن است به بازار خرید اوراق مشارکت لطمه بزند، گفت: بازار ارز و سکه بسیار خطرناک است و ریسک آن بسیار بالاست بنابراین مردم ترجیح می‌دهند در یک بازار مطمئن سرمایه گذاری کنند به همین دلیل است که در یک مدت بسیار کوتاه حجم زیادی از اوراق مشارکت و گواهی سپرده به فروش رفت.

میرمحمدصادقی همچنین از موافقت بانک مرکزی برای افزایش سود اوراق مشارکت قبلی که با نرخ 17 درصد به فروش رسیده برای جلوگیری از فروش آن‌ها توسط مردم خبر داد و گفت:‌ رییس کل بانک مرکزی با این موضوع موافقت کرده و ابلاغ نهایی آن منتظر اظهارنظر دولت است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اظهار امیدواری نسبت به این که صکوک بخش‌های دولتی و شهرداری‌ها تا پایان سال عرضه شود گفت: این موضوع نیز در انتظار اظهارنظر شوراست.

وی همچنین اعلام کرد که با وجود مجوز انتشار 360 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال جاری تاکنون 13 هزار و 700 میلیارد ریال اوراق منتشر و فقط سه هزار میلیارد ریال آن فروخته شده است که این رقم در 17 سال گذشته کمترین میزان فروش بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  ⁄    =  49