شاپرک اجرایی شد/ اجرای نظام جدید کارمزد از ۱۵ اردیبهشت ۹۱/ قطبی مدیر عامل شاپرک

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی به سوالات مربوط به نحوه سهامداری شاپرک، کارمزد پس از اجرایی شدن، قرارداد بین بانکها و شرکت های PSP پاسخ دا د. همچنین اعلام کرد: ارائه مجوز به شرکتهای متقاضی ارائه خدمات پرداخت آغاز شده و شرکتهای فعال فعلی هم برای انطباق تا پایان سال فرصت دارند. وی همچنین از سه دوره روند توسعه بانکداری الکترونیک در ایران سخن گفت. طرح های نماد و سناب راهم معرفی کرد.

ناصر ناصر حکیمی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی درگفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک همچنین به دوره های مختلف بانکداری الکترونیک در کشور اشاره کرد و سه پروژه مهم در دست اراده نظامهای پرداخت یعنی نماد، سناپ و شاپرک را تشریح کرد.  محور اصلی این سه پروژه ماهیت نظارتی انهاست. استاندارد سازی سامانه های یکپارچه بانکی (کربنکینگ) نیزاز جمله اهدافی است که در قالب سناپ تحقق خواهد یافت.

نحوه سهامداری شاپرک

ناصر حکیمی مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به افتتاح شاپرک به مناسبت دهه فجر و درج  آیین‌نامه آن در وب‌سایت بانک مرکزی درخصوص نحوه سهامداری شرکت شاپرک گفت: در مرحله فعلی اکثریت سهام شاپرک به عنوان  یک شرکت سهامی به بانک‌ها واگذار خواهد شد و برای استفاده بانک‌هایی که جدید وارد خواهند شد یا بانک‌هایی که توسعه فعالیت خواهند داد درصدی از سهام  رزرو خواهد شد.

وی تصوریح کرد: حق‌السهم بانک‌ها براساس معیارهای عملکردی که براساس نظر نخبگان بوده مشخص شده و  بخشی از این سهام نیز از محل صندوق تحقیق و توسعه برای بانک‌ها تامین شده و مابقی از محل آورده بانک است .

وی با تاکید بر اینکه  در طرح شاپرک بانک‌ها تنها سهامدار هستند گفت: در ابتدا قرار بود ارایه دهندگان صنعت پرداخت(شرکت های PSP) نیز در شرکت شاپرک  سهم داشته باشند اما به لحاظ حقوقی تداخل اجرا و نظارت روخ میداد  و از آنجا که یکی از وظایف اصلی شاپرک نظارت است  طبیعتا محدودیت در سهامداری ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت وجود داشت.

شرکتهای متقاضی برای ارائه خدمات پرداخت در خواست دهند

وی با بیان اینکه  از همین امروز تمام کسانی که مایلند به عنوان ارایه‌دهندگان خدمت پرداخت فعالیت کنند می‌توانند درخواست  خود را به بانک مرکزی را ارایه کنند گفت: بحث صدور مجوزها پس از توقف اکنون باز شده و در ضمن ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت که فعال هستند تا پایان فرصت دارند تا خود را با ضوابط جدید منطبق کنند.

وی افزود:البته شاید بعضی از درخواست هایی که شرکتهای خدمات پرداخت دارند قابل انجام نباشد اما در هر حال  ضروری است تا درخواست مجوزشان را همین امسال بفرستند تا در همین امسال بررسی شود .

وی با بیان اینکه طی سه ماه گذشته مذاکرات مفصلی با شرکت‌ها و بانک‌ها  داشتیم.گفت: در اوایل سال آینده تمامی مراودات مربوط به پایانه‌های فروش از بانک‌ها منقطع خواهد شد و صرفا از طریق شاپرک قابل پذیرش می‌شود.

حکیمی در خصوص شرایط حکم بر حسابها افزود:حساب‌هایی که در حال حاضر به پایانه فروش متصلند بدون تغییر می‌ماند و حساب تداوم می‌یابد و ما در مرحله فعلی مایل نیستیم کوچکترین تغییری در وضعیت حساب مردم یا ارتباط فروشندگان با ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت اتفاق افتد.

وی تاکید کرد : در مراحل بعدی با توجه به مقتضیات بازار عمل خواهد شد اما نکته اساسی آن است که مشتری از این تغییرات نباید چیزی بفهمد بلکه همه چیز در پشت پرده نظامات تغییر می‌کند.

حکیمی با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی شاپرک تضمین حداقل کارمزد برای ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت است گفت:  کارمزدها در طول یک رقابت ناسالم و ناصحیح بین بانک‌ها صفر شد و ادامه یافت و اکنون بحث اصلی شاپرک تضمین حداقل کارمزد برای ارایه‌دهندگان است که این کارمزد از طریق شاپرک به آنها پرداخت می‌شود. بنابراین ما حداقل کارمزد را برای ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت ( شرکت های PSP) تضمین کردیم.

وی در خصوص  زمان ابلاغ اجرای کارمزدهای جدید گفت: پس از عملیاتی شدن کامل شاپرک و ابلاغ به نظام بانکی و ارایه‌دهندگان، این کارمزدها از نیمه دوم اردیبهشت سال اینده یعنی از  15/2/91 اجرایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت شاپرک هم اکنون تاسیس شده و براساس تاریخی که اعلام کردیم یعنی یک دی‌ماه کار خود را  آغاز کرده  و با چند شرکت ارایه‌دهنده خدمات پرداخت کارهای آزمونی انجام شده است همچنین  مدیرعامل این شرکت فعلا آقای قطبی است.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: شبکه الکترونیک پرداخت کارتی یا شاپرک  در واقع  دو هدف دارد یکی استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون در پایانه‌های فروشگاهی انجام شده و با اجرای شاپرک مشکلاتی که ناشی از تکراری بودن posها و اتلاف سرمایه‌گذاری است را مرتفع می شود. هدف  دوم از  اجرای شاپرک که از نظر بانک مرکزی بسیار مهم است گستردش قابل توجه دامنه نظارت بانک مرکزی بر جریان وجوه و استانداردسازی بیشتر روش‌های پرداخت در مبادی پرداخت الکترونیکی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید است.

سه دوره بانکداری الکترونیک در ایران

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: هدف اولین همایش بین المللی بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت  که توسط بانک مرکزی و پژوهشکده پولی-بانکی برگزار می‌شود مروری بر دستاوردهایی دو دهه اخیر ابزارهای بانکداری الکترونیک و هدف دوم اعلام برنامه‌ها و نقشه راهی است که بانک مرکزی جهت توسعه خدمات و نظام‌های پرداخت در دهه90  در دستور کار ردارد.

حکیمی با اشاره به اینکه  ما در بحث معرفی بانکداری الکترونیک سه دوره را پشت سر نهادیم و پیش رو داریم گفت:دوره اول  از سال‌های 69 و 70 با معرفی کارت و ATM آغاز شد و در واقع توسعه کارتی در طول دهه 70 اتفاق افتاد دوره دوم زمانی است که سیستم‌های متمرکز در دهه 70 معرفی شد و در واقع  مرزهای فیزیکی و جغرافیایی را برای ارایه خدمات بانک‌ها کمرنگ‌تر کرد

وی افرود: دوره اول با ایجاد سامانه‌های درون بانکی شاخص است و برای اولین‌بار خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای مشتری ارایه می‌کرد شاید ورود رایانه و پردازش مبتنی بر فناوری اطلاعات به دهه 1350 شمسی برمی‌گردد ولی تبلور آن برای خدمت‌رسانی به مشتری در دهه 70 اتفاق افتاد.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به دوره دوم  بانکداری الکترونیک در کشور گفت: تحولی که در این مرحله اتفاق افتاد بحث یکپارچه‌سازی سامانه‌های بانکی و اتصال آنها به یکدیگر بود که در قالب نظام جامع پرداخت که در سال 80 تدوین آن آغاز شد صورت پذیرفت و جزیره‌های بانکداری الکترونیک که هرکدام از بانک‌ها به صورت درون بانکی راه‌اندازی کرده بودند در ابتدای دهه 80 شروع به یکپارچگی و انسجام کرد.

وی خاطر نشان کرد: رویداد مهمی در این دوره ایجاد مرکز شتاب در سال 1380 است  که سامانه کارت بانک‌ها را به هم متصل کرد.سپس ساتنا  متولد شد که سامانه‌های حساب بانک‌ها را در سال 1385 به هم متصل کرد  و بعد از ساتنا  سامانه پایا  کلید خورد که امکان دستور پرداخت‌های انبوه و خدمات برداشت مستقیم را در سال 88 و 89 فراهم کرد. بنابراین مرحله دوم با یکپارچه‌سازی و انسجام سیستم‌های بانک‌ها در قالب یک نظام یکپارچه برای ریال ایران متبلور شد.

دوره اصلاح وضع موجود

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به  مرحله سوم گفت: در این دوره  طلیعه آن امسال زده شده و امیدواریم در طول سال‌های آینده این رشدی که در دهه 80 اتفاق افتاده به یک توسعه اصلی برای بلوغ سیستم‌های پرداخت کشور منجر  شود.

حکیمی افزود: هدف اصلی دوره سوم در حقیقت  نهادینه کردن خدمات بانکداری الکترونیک در سبد خدمات به صورت یک هسته اساسی از فعالیت‌های بانکی و  منسوخ شدن روش‌های سنتی بانکداری است.

92  درصد از پرداخت‌ها کشور غیرنقدی است

حکیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه  هم اکنون از نظر مبلغی  92  درصد از پرداخت‌ها کشور غیرنقدی و تنها 8 درصد نقدی است افزود: این میزان پرداخت غیر نقدی شامل  40 درصد انتقال وجه بین اشخاص و 50 درصد خرید الکترونیکی است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از نظر تعدادی هم اکنون 20 درصد از پرداختها به صورت غیر نقدی انجام می شود.

وی با بیان اینکه صفر ریال از پرداخت‌های کلان در سال 85، توسط ابزار الکترونیک انجام شد گفت: اما با راه اندازی ساتنا از سال 85 تا سال گذشته پرداخت های کلان به میزان 5/2 برابر تولید ناخالص ملی کشور از طریق ساتنا مبادله شده ضمن اینکه تقریبا تمام مبادلات مربوط به تسویه بین بانک‌ها هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

حکیمی خاطر نشان کرد:طبق استانداردهای بین‌المللی صرف‌نظر از برخی از کشورها مثل انگلستان و سوئیس که نظام بانکداری بین‌المللی هستند و از تمام دنیا منابع جذب می‌کنند حجمی که RTGS آنها در سال پردازش می‌کند در حدود 4 تا 7 برابر تولید ناخالص ملی، در عربستان 4 ، در آمریکا 7 ، و در آلمان 5 برابر است، بنابراین حالت 5/2 برابر تولید ناخالص ملی که از طریق ساتنا در ایران مبادله می‌شود به نوعی به اعداد استاندارد نزدیک است.

نقص در موتور محرکه بانکداری الکترونیک

وی افزود: یک مشکل موجود حوزه بانکداری الکترونیک بحث ساختار صدور کارت‌ اعتباری  و بلاطبع نبودن کارت اعتباری در مبادلات لاکترونیک خرید است که در وقاع  ضعف عمده سستم‌های پرداخت خرد محسوب می شود.

وی با بیان ایکه در تلاشیم با تحولاتی که در زمینه عقود در طرح شاپرک اتفاق خواهد افتاده است این ضعف برطرف شود و ارایه کارت اعتباری به عنوان موتور محرک بانکداری الکترونیک رواج یابد.

پروژه های آتی بانکداری الکترونیک

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه در مرحله سوم  چند طرح و پروژه در این خصوص مطرح است که امسال  کلید خورده و طی سال‌های بعد به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: پروژه  اول بحث نظام مدیریت امنیت داده‌ها یا «نماد بانکی» است که بر اساس برنامه ها یک  پایگاه جامع اطلاعات مشتریان به صورت یکپارچه هم برای مشتریان هم برای کارکنان و هم برای سامانه‌های بانک‌ها راه‌اندازی می‌شود.

نماد

حکیمی افزود: پروژه نماد  امکان تبادلات مجازی با رعایت تمام دستورالعمل‌های در خصوص هویت‌سنجی افراد بانکی را فراهم می‌کند و این فرصت را برای نظام بانکی کشور می‌دهد که بتوانند در فضای مجازی کشور تمام خدمات بانکی که در حال حاضر به صورت محدود ارایه می‌شود را ارایه کنند و کاملا بتوانند مرزهای فیزیکی را در نوردند.

وی در بخش دیگری از گفته های خود اشاره کرد: در پروژه نماد پایگاه جامع اطلاعات مشتریان گنجانده شده و  از بحث «ca» فراتر است .

وی افزود: کلیات نماد در خرداد امسال راه‌اندازی و هماهنگی‌ها با بانک انجام شد و اکنون باید ببینیم با چه برنامه‌ای و اولویت‌هایی خدماتش را در نظام بانکی معرفی کنیم ضمن اینکه مجموع سیاست‌هایی که اخیرا به تصویب شورای پول و اعتبار رسید بحث نماد هم برای  شهریورماه سال آینده زمانبندی شده که راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: در  طرح نماد دو نکته اساسی وجو دارد یکی بحث هویت‌سنجی مشتریان حقیقی و حقوقی بانک‌ها است و دیگری موضوع هویت‌سنجی کارکنان و سامانه‌های خود بانک‌ها است که تمام اینها در داخل یک مجموعه شناسنامه‌دار می‌شوند و در واقع نماد  این زمینه را فراهم می کند که کلیه مراودات بین بانکی در قالب مذاکرات و مکاتبات و… و تراکنش‌هایی که در داخل سیستم بانکی قرار می‌گیرند اعم از اینکه اینترنت بانک و غیره می‌کند را روی یک بستر  واحد  انجام شود. که در خصوص جزییات این رح  همکاری‌های لازم را انجام دادیم.

شاپرک

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با اشاره به پروژه شاپرک که در دهه فجر اعلام و ابلاغ شد تصریح کرد: شبکه الکترونیک پرداخت کارتی یا شاپرک که  باعث  انسجام بخشی به شبکه گسترده پرداخت کارتی  از طریق پایانه‌های فروشگاهی خواهد شد دو هدف دارد یکی استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون در پایانه‌های فروشگاهی انجام شده و با اجرای شاپرک مشکلاتی که ناشی از تکراری بودن posها و اتلاف سرمایه‌گذاری است را مرتفع می شود. هدف  دوم اجرای شاپرک که از نظر بانک مرکزی بسیار مهم است گستردش قابل توجه دامنه نظارت بانک مرکزی بر جریان وجوه و استانداردسازی بیشتر روش‌های پرداخت در مبادی پرداخت الکترونیکی در فروشگاه‌ها و مراکز خرید است.

پایا و  برداشت مستقیم

وی با اشاره به پروژه  سوم که در سال آینده کلید خواهد خورد و می‌تواند بالقوه تحول مهمی را در نگرش مردم به خدمات بانکی ایجاد کند گفت: این پروژه معرفی گسترده خدمات برداشت مستقیم است که بخش عمده پرداخت‌هایی که در حال حاضر به صورت مشخص و از طریق تعامل مشخص با سیستم‌ها و مراجع به شعبه انجام می‌شود به صورت خودکار  انجام می شود

 وی افزود:.ما در حدود 5/1 میلیارد تراکنش قابل خودکارسازی در سطح شبکه بانکی در سال داریم که از طریق خدمات برداشت مستقیم می‌تواند به صورت خودکار انجام شود و طبیعتا خودکار کردن 5/1 میلیارد تراکنش بالقوه در سطح نظام بانکی هم در وقت و هم در هزینه‌های مردم و بانک‌ها صرفه‌جویی خواهد داشت.

راه اندازی سناب برای نظارت

وی افزود: در کنار اینها برنامه‌ای که شاید بانک‌ها را در روابط داخلی خودشان با بانک مرکزی تحت تاثیر قرار می‌دهد پاسخ مقام ناظر پولی بر تحولات فناوری اطلاعات در خود بانک‌هاست. به تعبیر دیگر  ما دو دهه رشد سریع در بانک‌ها به لحاظ کاربری ابزارها داشتیم و تحولات مهمی در رویکرد پردازشی بانک‌ها در نحوه تعاملشان با مشتری اتفاق افتاده و اکنون  لازم است تا مقام ناظر هم با این تحولات همگام باشد و شیوه‌های نظارتی و روش کنترل نظام بانکی را هم بر تحولاتی  بنا کند که در سطح شبکه بانکی اتفاق افتاده است. این کار در سال گذشته با دستورالعملی که شورای پول و اعتبار مصوب کرد آغاز شد اما اما در واقع پروژه‌ مدنظر بانک مرکزی سامانه نظام الکترونیکی بانک‌ها یا سناب است که در طی سه سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی در تشریح سناب گفت: این پروژه چند گام اساسی  دارد بحث اول استاندارد کردن نظان بانکداری متمرکز یا همان کربنکینگ است تا از این طریق تعریفی که از خدمات بانکداری الکترونیکی که توسط بانک‌ها ارایه می‌شود را به صورت استاندارد ارایه می‌کند.

حکیمی افرود: در گام بعدی مهاجرت  از سامانه‌های موجود بانکی یا سامانه‌هایی است  که در حال حاضر بانکها راهبری می‌کنند به سمت سامانه یکپارچه و استاندارد است

 وی  گام سوم را مجازی کردن تمام داده‌ها و اطلاعاتی خواند که در بانک تولید می‌شود و کنار گذاشتن کامل اسناد کاغذی در بانک و اعتبار کامل داده‌های الکترونیکی در داخل سامانه‌های یکپارچه بانک‌ها است  که از کمک سامانه‌هایی مثل نماد هم برای اعتبار قانونی این طرح استفاده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طرح سناب  که مکانیزم نظارت جامع بانک مرکزی بر  تمام فعالیت بانک‌ها به صورت الکترونیکی است در واقع مبتنی بر یک نظارت داده محور به جای اخذ گزارش‌ها بنا شده است.

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به حجم قابل توجه داده‌هایی که در نظام بانکی تولید می‌شود و سرعت عملیاتی که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده وجود سامانه سناپ برای پاسخگویی به این تحولات ضروری است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
19 نظرات
  1. سامان می گوید

    وی خاطر نشان کرد: شرکت شاپرک هم اکنون تاسیس شده و براساس تاریخی که اعلام کردیم یعنی یک دی‌ماه کار خود را آغاز کرده و با چند شرکت ارایه‌دهنده خدمات پرداخت کارهای آزمونی انجام شده است همچنین مدیرعامل این شرکت فعلا آقای قطبی است.
    ———————————————————————
    مطلب فوق در متن آورده شده است. امیدوارم مسئولین بانک مرکزی این فعلا را سریعتر به تحقق برسانند. جایگاه مدیرعامل شاپرک فردی توانمند ، فنی ، دارای خصوصیات اخلاقی کاری ، اعتماد پذیر را می طلبد. مدیر عامل فعلی شاپرک فاقد خصوصیات ذکر شده فوق است و گواه این مسئله ، عملکرد ایشان در بخش مشتریان شرکت خدمات انفورماتیک می باشد. چراکه ایشان در سال 1385 با اتوبوس مدیرعامل وقت شرکت خدمات ، پست مدیریت را گرفت.
    جالب است پرسنل تحت مدیریت ایشان در بخش مشتریان شرکت خدمات از این جابجایی بسیار خوشحال بوده و آن را به فال نیک گرفتند. گواه دیگر در سوء مدیریت مدیرعامل فعلی شاپرک ، برخی از مشتریان ناراضی شرکت خدمات (نظیر موسسه مالی اعتباری کوثر) می باشند که به دلیل سوءمدیریت فرد مورد نظر ، عطای شرکت خدمات را به لقایش بخشیدند.
    امیدوارم که مسئولان محترم بانک مرکزی هر چه سریعتر فردی لایق ، آگاه ، فنی و کاردان را برای مدیر عاملی شاپرک منصوب نمایند که در غیر این صورت خسارت های جبران ناپذیری به شبکه بانکی وارد خواهد آمد.

  2. ناشناس می گوید

    من چند سال مستقیم با آقای مهندس قطبی کار کردم و در تمام این مدت از ایشان جز درستی چیز دیگر ندیدم . ایشان در تمام مدتی که من سعادت همکاری با ایشان را داشتم یک مربی مجرب و هوشمند برایم بودو من موفقیت هایم را مرهون ایشان میدانم .برای همین واقعا برای شما آقا سامان متاسف می باشم که اینچنین نسبت های ناروا به ایشان میزنید. دنیا حساب و کتاب هم دارد

  3. مجید می گوید

    جناب سامان
    اینجانب چون از عملکرد جناب قطبی در خدمات انفورماتیک اطلاع کافی ندارم ،لذا اظهار نظر نمی نمایم و اینکه چرا ایشان در رزومه های قبلی خود مدیریت فروش و بازاریابی در شرکت گسترش انفورماتیک ایران را قید ننموده اند نیز بی اطلاع می باشم
    ولی به شما اطمینان می دهم که ایشان دراین شرکت چنین پستی را داشته اند شک نکنید چون در صورت استعلام نیز جواب شما همین خواهد بود و لاغیر.

    در پایان با توجه به شناخت اینجاتب از شخصیت ایشان موارد مطرح شده تسبت به عملکرد ایشان را بسیار دور از توانمندی های ایشان می دانم .
    و امیدوارم در پست جدید موفق باشند.
    ومن الله توفیق

  4. ناشناس می گوید

    ببین آقای سامان خان ، تو خوبی ، ما می گیم آقای قطبی رو وردارن تو رو بذارن مدیر عامل شاپرک شی .
    ددد آقای اگه راست می گی رزومه خودتو بذار اینجا ببینیم کی هستی و چی هستی و …. چه کار داری به مردم ؟! کجا قطبی زده تو برجکت که اینقدر حالت گرفته شده ها ؟؟ چون اصولا انقدر از لحاظ مدیریتی قوی و منظمه و دنبال حرف و حدیث و شایعه و خاله خان باجی گری نیست که حتما حال تو یکی رو یجایی واسه این خاله خانبازی در آوردنت گرفته :))))) برو خودتو اصلاح کن آره ……………..

  5. سامان می گوید

    جناب مجید
    عنایت فرموده توضیح دهید که چرا آقای قطبی در سایت مذکور و سایر سایت‌های مشابه ، پس از اینکه از شرکت گسترش انفورماتیک رفتند ، پُست مدیریت فروش و بازاریابی را به عنوان سابقه قبلی خود اعلام و درج ننمودند؟ آیا امکان دارد که در محل کار قبلی خود مدیر فروش و بازاریابی باشید و در سوابق خود درج ننمائید؟ در ضمن پیشنهاد نمودم که هر کسی در رابطه با نظر من شَک و تردیدی دارد از شرکت گسترش انفورماتیک استعلام کند. نوشته و تائیدیه شما که مدرک حساب نمی شود ، ولی نوشته خود آقای قطبی که در سایت مذکور درج شده است کاملا مدرک محسوب می‌شود.
    در ضمن در پُست های بالاتر مرقوم فرموده بودید که ضمنأ از دست دادن مشتریان یک شرکت و یا به طور کلی جذب آنها فقط به مدیر فروش مربوط نمی شود که توضیح آن در این مجال نمی کنجد.
    اتفاقا در شرکت خدمات ، پُست آقای قطبی مدیریت بازاریابی و فروش بوده است. یعنی اولین وظیفه ایشان جذب مشتریان جدید با روش های بازاریابی نوین است سپس مساله مدیریت مشتریان مطرح می شود. عدم توانایی نگهداری موسسه مالی اعتباری کوثر دقیقا به روش عملکرد آقای قطبی و تیم‌شان در مسئله بازاریابی بر‌می‌گردد. چراکه با وجود واحد بازاریابی و توسعه بازار در زیرمجموعه آقای قطبی انتظار جدایی زودهنگام و غیرمترقبه موسسه مالی اعتباری کوثر وجود نداشت. جالب است بدانید که گروه توسعه بازار در شرکت خدمات انفورماتیک مشغول برگزاری سمینار و همایش (VSAT و خودپرداز و …) یا شرکت در همایش و کنفرانس است (در حد وظایف کاری روابط عمومی) و از وظیفه اصلی خود کاملاً دور شده است. به نظر شما مسئولیت این مسائل با کیست؟ مشخص است که مسئولیت با مدیریت بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک یعنی آقای قطبی است. در ضمن من ادعا مطرح نکرده بودم. اگر توجه نمائید واقعیت‌هایی مطرح شد و پیرو آن سوالاتی مطرح گردید. هنوز هیچیک از افرادی که از مدیریت ، کاردانی و درایت آقای قطبی در پُست‌های بالا تعریف نموده بودند که احتمالاً هم درست گفته‌اند ، هنوز جوابی به سوالات 5گانه من نداده‌اند! و فقط بَه بَه و چه چه کرده‌اند. بنابراین مشخص می شود که نوشته‌های من یا به زَعم شما ادعاها ، کاملا صحیح و درست بوده است. هنوز هم به دنبال جوابی برای سوال‌ها هستم و خوشحال می‌شوم که آقای قطبی یا طرفداران‌شان در شرکت خدمات انفورماتیک جواب‌های منطق ارائه نمایند. بنده با پیشرفت آقای قطبی مخالف نیستم اما هرکسی با توجه به توانائی‌های که دارد جایگاه مشخصی پیدا می‌کند. بنده با توجه به شناختی که از عملکرد آقای قطبی داشته و دارم نظرات خود را بیان نمودم که مطمئناً مورد توجه مسئولین امر در نظام بانکی کشور قرار خواهد گرفت.

  6. مجید می گوید

    جناب سامان
    اینکه شما استناد به سایت مذکور می نماید و آن را دلیل اینکه آقای قطبی مدیر فروش و بازاریابی در شرکت گسترش انفورماتیک ایران نبوده اند می دانید با آن مطلبی که در کامنت قبلی خود مبنی بر استعلام از شرکت گسترش انفورماتیک ایران جهت تایید مطالبتان عنوان نموده اید در تضاد است .
    در کل بعنوان یکی از همکاران ایشان در شرکت گسترش به شما اطمینان میدهم که ایشان در شرکت گسترش انفورماتیک ایران سابقه مدیریت فروش و بازاریابی دارند.
    در پایان امیدوارم الباقی ادعاهای شما اینگونه نباشد.

  7. سامان می گوید

    جناب مجید
    توجه شما را به اطلاعاتی که خود آقای قطبی هنگامی که در شرکت ایران ارقام مشغول کار بوده اند با کد کاربری 578 در سایت http://noujan.net درج نموده اند. این اطلاعات را می توانید در لینک http://noujan.net/specialists/it/search.asp?id=578 مشاهده نمائید. آقای قطبی هنگامی که در شرکت ایران ارقام کار می کردند در این سایت تخصص و سوابق خود را درج نموده اند. ایشان دقیقا نوشته اند كارشناس پشتيبانی و خدمات پس از فروش شركت گسترش انفورماتيك ايران 3/5 سال. و هیچ اشاره ای به پست مدیر فروش و بازریابی شرکت گسترش انورماتیک ننموده اند. چطور امکان دارد که در شرکت ایران ارقام باشی و در سوابقت اشاره‌ای به پست مدیریتی که داشته‌ای نکنی. با این دلیل که فقط سمت کارشناسی داشته‌ای همانطوری که اقای قطبی در سوابق کاری خود نوشته اند که در شرکت گسترش انفورماتیک سه سال و نیم کارشناس پشتیبانی و خدمات پس از فروش بوده اند و نه چیز دیگری.
    همانطوریکه در پُست های بالا توضیح داده ام ، بدون دلیل و مدرک حرفی نمی زنم. توصیه می کنم جنب مجید و دیگر دوستان حتما به آدرس http://noujan.net/specialists/it/search.asp?id=578 مراجعه نمایند تا سیه‌رو شود هر که در او غَش باشد

  8. مجید می گوید

    با سلام ،اینجانب یکی از همکاران سابق آقای مهندس قطبی در شرکت گسترش انفورماتیک ایران می باشم .
    و در اینجا اعلام می کنم که ایشان در شرکت گسترش انفورماتیک ایران پس از آقای مهندس اسدی حدودأ 2 سال مدیر فروش و بازاریابی شرکت بودند.
    ضمنأ تا آنجا که اینجانب هیئت مدیره شرکت شاپرک را می شناسم از افراد قدیمی و با تجربه ای در این حوزه می باشند و قطعأ سابقه خود را با یک مدیر عامل بی کفایت و ضعیف در این حوزه خراب نمی کنند .
    لذا انتخاب آنها قطعأ با معیارهای خاصی که آقای قطبی در کارنامه کاری خود داشته است ،همراه بوده و خواهد بود.
    ضمنأ از دست دادن مشتریان یک شرکت و یا به طور کلی جذب آنها فقط به مدیر فروش مربوط نمی شود که توضیح آن در این مجال نمی کنجد.
    فقط اینجانب نگران رانتی می باشم که ممکن است این شرکت مانند شرکت خدمات در گیر آن گردد که این به صلاح نمی باشد.
    ضمنا فکر می کنم این امکان نیز بود که بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک به جای تاسیس یک شرکت جدید می توانستند با خرید سهام شرکتهای فعال در حوزه فن آوری اطلاعات که توسط سازمان خصوصی سازی در حال عرضه می باشند،بهره می بردند
    با آرزوی توفیق برای کلیه خدمت گذاران صدیق این آب و خاک

  9. مجید می گوید

    با سلام ،اینجانب یکی از همکاران سابق آقای مهندس قطبی در شرکت گسترش انفورماتیک ایران می باشم .
    و در اینجا اعلام می کنم که ایشان در شرکت گسترش انفورماتیک ایران پس از آقای مهندس اسدی حدودأ 2 سال مدیر فروش و بازاریابی شرکت بودند.
    ضمنأ تا آنجا که اینجانب هیئت مدیره شرکت شاپرک را می شناسم از افراد قدیمی و با تجربه ای در این حوزه می باشند و قطعأ سابقه خود را با یک مدیر عامل بی کفایت و ضعیف در این حوزه خراب نمی کنند .
    لذا انتخاب آنها قطعأ با معیارهای خاصی که آقای قطبی در کارنامه کاری خود داشته است ،همراه بوده و خواهد بود.
    ضمنأ از دست دادن مشتریان یک شرکت و یا به طور کلی جذب آنها فقط به مدیر فروش مربوط نمی شود که توضیح آن در این مجال نمی کنجد.
    فقط اینجانب نگران رانتی می باشم که ممکن است این شرکت مانند شرکت خدمات در گیر آن گردد که این به صلاح نمی باشد.
    ضمنا فکر می کنم این امکان نیز بود که بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک به جای تاسیس یک شرکت جدید می توانستند با خرید سهام شرکتهای فعال در حوزه فن آوری اطلاعات که توسط سازمان خصوصی سازی در حال عرضه می باشند،بهره می بردند
    با آرزوی توفیق برای کلیه خدمت گذاران صدیق این آب و خاک

  10. سامان می گوید

    راستی برخی از دوستان بنده را متهم نموده بودند که اصلاً آقای قطبی را نمی شناسم و بدون شناخت و از روی حب و بغض نظر خود را اعلام نموده‌ام. قابل توجه دوستان عزیز :
    آقای قطبی متولد سال 1343 و فارغ‌التحصیل رشته برق گرایش الکترونیک از دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
    آقای قطبی 2 سال کارشناس سخت‌افزار در شرکت مخابرات ، 3 سال و نیم کارشناس پشتیبانی و فروش شرکت گسترش انفورماتیک ، پنج سال مدیر فروش شرکت ایران ارقام و 5 سال مدیر بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک بوده‌اند. ایشان چند سال همزمان با مدیریت فروش خدمات انفورماتیک، مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش نیز بوده‌اند.
    جالب است بدانید که آقای قطبی در همایش بين‌المللي بانكداري الكترونيك و نظام ‌هاي پرداخت که توسط پژوهشکده پولی و شرکت ملی نفورماتیک برگزار می شود تا چند وقت دیگر برگزار می شود کارگاهی با عنوان شبكه الكترونيك پرداخت كشور با همکاری آقای سیفی (شرکت خدمات) برگزار خواهند نمود و در کاتالوگ‌ها و سایت این همایش عنوان نموده اند که در شرکت گسترش انفورماتیک پست مدیر بازاریابی و فروش داشته اند که این امر نادرست است. ایشان در آنجا فقط کارشناس پشتیبانی و خدمات پس از فروش بوده اند. این مسئله به راحتی از شرکت گسترش انفورماتیک قابل استعلام است.
    دوستان عزیز بنابراین بنده آقای قطبی را به خوبی می شناسم . از گذشته اش آگاهی دارم. می دانم چه کرده است. صحبت هایش را زیاد شنیده ام. الان هم می دانم مشغول چه کاری است. همان دوستانی که برای آقای قطبی به به و چه چه کرده اند و از درایت و کارانی ایشان نوشته اند ، اصلا سوابق کاری و مدرک تحصیلی ایشان را می دانستند؟
    بنابراین دقیقاً با آگاهی و اطلاعات کامل نظر خود را گفته‌ام و حقیقتاً برای شبكه الكترونيك پرداخت كشور نگران هستم که کار هر بُز نیست خرمن کوفتن ، گاو نَر می خواهد و مردِ کُهن.
    یا حق

  11. R.m می گوید

    اینجانب یکی از همان پرسنلی هستم که سالیان درازی در بخش مشتریان شرکت خدمات انفورماتیک مشغول به کار بوده حتی سالها قبل از اینکه جناب آقای سامان قطبی در این شرکت مشغول به کار گردندو مدتها زیر نظر مستقیم ایشان ایفای مسئولیت نمودم و در این مدت 5 سال کوچکترین قصور یا بی درایتی از ایشان ندیدم .پیداست اظهار نظر دوستان در سطر بالا صرفا از روی بغض و کینه است چرا که بخش مشتریان این شرکت مدیری به درایت ، دانش، تجربه ایشان به خود ندیده است و چنانچه از شواهد پیداست نخواهد دید . دوست محترم شما نیز به جای وقتی که در تخریب افراد هدر می دهید سعی در تقویت دانش و مهارتهای خویش نمایید و نگران شبکه بانکی کشور نباشید چراکه تا زمانیکه افرادی دلسوز ، با سواد ، بی آلایش و با تجربه همچون ایشان در راس امور باشند نیازی به دلسوزی مغرضانه افرادی همچون شما نیست .

  12. سامان می گوید

    دوستان عزیز شرکت خدمات
    اظهار نظر بنده را از روی بغض و کینه دانسته اید. باشد. این نیز هم بگذرد.
    بدانید که عملکرد هر شخص و مجموعه تحت امرش بیانگر کفایت و درایت آن فرد است. در مورد درایت و کفایت آقای قطبی چند نمونه مثال زده ام. بهتر است به جای به به و چه چه کردن و احساس فکر کردن و رفیق بازی و برچسب چسباندن به دیگران ، پاسخ سوال ها را به صورت شفاف و منطقی بدهید یا الکی وقت خودتان را تلف نکنید و Comment نزنید.
    (1) چرا و به چه دلیل سه بانک (پارسیان،کشاوزی،کارآفرین) از مجموعه مشتریان شرکت خدمات جدا شدند؟ آیا این مسئله بیانگر درایت ، کفایت و مسئولیت پذیری مدیریت فروش وقت آقای قطبی است؟ خیر. این مسئله دقیقاً نشان می دهد که آقای قطبی و مجموعه تحت امرش در شرکت خدمات ، ریزش مشتری داشته اند و این یعنی عملکرد بد و نامناسب.
    (2) چرا و به چه دلیل در حوزه مدیریت فروش شرکت خدمات آقای قطبی و تیم‌شان موفق نشده اند دو مشتری بزرگ (بانک ملی و صادرات) را پس از سه سال قانع نمایند تا از فاز پایلوت سامانه تحویلداری تحت لینوکس عبور نموده و آن را عملیاتی نمایند؟ یعنی اینکه در کفایت مذاکرات اصلا موفق نبوده‌اند و نتوانسته اند مشتری را در رابطه با راه‌حل‌های ارائه شده قانع نمایند و اطمینانش را کسب کنند.
    (3) چرا و به چه دلیل آقای قطبی و تیم‌شان نتوانستند در مناقصه سامانه صرافی‌ها که توسط بانک مرکزی هم برگزار شده بود موفق باشند؟ جالب است دوستان شرکت خدماتی بدانند که رقیبشان یعنی شرکت کیش‌ور موفق به بردن این مناقصه شد!
    (4) آیا دوستان تمایل دارند از مشکلات عدیده کارکنان شرکت فرادیس گستر کیش در زمان مدیریت عاملی اقای قطبی مطلب بنویسم؟
    (5) چرا و به چه دلیل موسسه مالی اعتباری کوثر با عنایت به راه اندازی شعبه مرکزی در بهار 1390 توسط شرکت خدمات ، ناگهان عطای شرکت خدمات را به لقایش بخشید؟ خسارت های وارد شده را چه کسی تقبل نمود؟ شرکت خدمات انفورماتیک شرکتی خصوصی نیست و متعلق به شرکت ملی انفورماتیک است و آن هم متعلق به سیستم بانکی (بانک مرکزی و بانک صادرات و بانک صنعت و معدن و ..) می باشد. بنابراین شرکت خدمات با دو واسطه متعلق به بیت المال است و مِلک شخصی هیچ کسی نیست که هر طور دلش خواست برخورد نماید. سامانه تحویلداری کوثر در بخش نرم افزار شرکت خدمات طراحی شده بود ، در سمت MainFram محیط عملیلاتی کوثر آماده و راه‌اندازی شده بود ، برای راه اندازی شبکه ارتباطی و سخت افزار موسسه کوثر هزینه های زیادی صورت پذیرفت. سرانجام چه شد؟ هیچ چیز و هیچ کس هم پاسخگو نبود و آقای قطبی در پائیز سال 90 (پس از چهار ماه شروع بحران موسسه کوثر) در نامه ای به مدیر پروژه کوثر مرقوم فرمودند که چرا اینطور شد و آنطور نشد؟ آخرش هم هیچ و آقای قطبی همان مدیر پروژه موفق را نه تنها توبیخ نکردند بلکه به عنوان پاداش و دستخوش برای استراحت یک هفته به خارج از کشور فرستادند (دارید مفهوم رفیق بازی رو) و بعد هم مدیریت پروژه بانک تات را هم به رفیق عزیزجان سپردند. حالا این وسط داشته باشید حال و روز بانک تات و مغایرت های مداومی که در شعب و سیستم GL آن بوجود آمده است.
    اگر دوستان جواب‌های منطقی برای همین 5 سوال بنده داشتند ، آن وقت می توانند بنده را متهم به بغض و کینه و سوختن زیاد و دلسوزی مغرضانه و این حرف های چرت بنمایند. در این سه سال اخیر بارها مطالب انتقادی نسبت به سوگلی بانک مرکزی (شرکت خدمات انفورماتیک!) داشته ام که در مقطعی جواب های منطقی و قانع کننده در همین Commentها خواندم و فعلا هم دو سه مطلب بالا فقط به به و چه چه الکی و همه چیز آرومه می باشد. فقط در متن خبر توجه داشته باشید که نوشته شده بود ایشان فعلا مدیر عامل شاپرک هستند. این مسئله از مهرماه 1390 توسط بنده به جَد پیگیری شده و نتایج آن نیز به صورت آشکار و مبرهن مشاهده می شود.

  13. ناشناس می گوید

    باید گفت کسی که از مدیر موفق چه در گسترش انفورماتیک و چه در ایران ارقام و چه در خدمات انفورماتیک چنین چیزی را می نویسد. یا اصلا ایشان را نمی شناسد و یا این که بسیار سوخته که ایشان چنین سمتی را دریافت کرده اند که 100 در صد شایستگیش را داشته اند.
    ایشان سلامت و مدیریت موفقشان همیشه و در همه جا زبان زد بوده و به قول معروف ( چیزی که عیان است ، چه حاجت به بیان است ).
    متاسفم برای آدمهایی که از سوختن زیاد چنین چیز هایی را می نویسند.در کشوری که هیچ کس در جایگاه خودش نیست ، اگر تنها یک انتخاب درست باشد که برای یک مدیریت عامل یک شرکت خوب انتخاب شده باشد . تنها و تنها انتخاب شایسته جناب آقای مهندس قطبی مدیر عامل شرکت شاپرک می باشد.
    امیدوارم همیشه پیروز و شاد باشند مثل قبل تا کسانی که نمی توانند ببیند ، بمیرن

  14. سامان می گوید

    جناب ا.م
    نظر شما محترم. اما برای یک مدیر فروش از دست دادن مشتریان بزرگی نظیر بانک پارسیان ، بانک کشاورزی ، بانک کارآفرین درایت محسوب می شود یا در اصل عدم درایت و شکست است. آیا عدم توفیق در جذب موسسات مالی اعتباری (نظیر کوثر) بیانگر مدیریت خوب است؟
    شاید عنوان کنید که شرکت خدمات در سطح بزرگتری کار می کند. آیا دو مشتری بزرگ یعنی دوبانک صادرات و ملی دارای Core Banking هستند و هیچ مشکلی ندارند؟ بد نیست بدانید که پس از سه سال Pilot بودن سامانه تحویلداری جدید ، دو مشتری بزرگ هنور از سامانه قدیمی تحت OS/2 استفاده می کنند و دارای مشکلات عدیده‌ای هستند.
    مدیریت عاملی شاپرک لباسی است که دارای حد و اندازه کاردانی ، فهیم بودن ، عدم سیاسی‌کاری ، صداقت ، بار اطلاعاتی فنی-بانکی می باشد و اگر قرار بود از مجموعه شرکت خدمات انتخابی انجام شود معاونت شبکه یا معاونت نرم‌افزار این شرکت انتخاب های بهتری نسبت به انتخاب موقتی و فعلی امروز بودند و می باشند.

  15. سامان می گوید

    جناب ا.م
    آشکار و مبرهن است که نظر شما از روی رفاقت یا منفعت است. چراکه جناب آقای قطبی از سال 1385 مدیر فروش و بازاریابی شرکت خدمات بوده اند و یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف مدیر فروش یک سازمان یا بنگاه ، حفظ مشتریان و افزایش آنها است. آیا ایشان به عنوان مدیر فروش در این زمینه موفق بوده اند؟ خیر.
    چرا؟ از سال 1385 تا به امروز جدایی بانک پارسیان ، بانک کشاورزی ، بانک کارآفرین از مجموعه مشتریان شرکت خدمات کم مسئله ای نیست. شاید بد نباشد با مسئولین این بانک ها صحبتی داشته باشید و بخواهید بدانید که چرا عطای شرکت خدمات را به لقایش بخشیدند.
    چرا از موسساتی نظیر موسسه مالی و اعتباری کوثر که با شرکت خدمات جلسات متعدد منعقد نمود و قرار بود مشتری شرکت خدمات باشد نمی پرسید که چه شد بی خیال شرکت خدمات شدند. چرا مدیر پروژه موسسه کوثر (از افراد تحت مدیریت مستقیم آقای قطبی) در شرکت خدمات در روز افتتاح شعبه مرکزی در خیابان وصال نتوانست جواب مناسبی بر عدم کارکرد سامانه تحویلداری بدهد. چرا که با عدم دارا بودن اطلاعات فنی وضعیت را به آن مرحله رسانیده بود.جالب است بدانید در آن روز کذایی کاربران موسسه کوثر حتی موفق به ایجاد یک شماره مشتری نشدند!! تمامی این ها ماحصل مدیریت درخشان! و درایت آقای قطبی است. روزی که آقای گاوگانی معاونت مشتریان وقت که از شرکت خدمات رفتند ، تمامی بخش مشتریان ناراحت رفتن ایشان بودند. اما از روزی که مشخص شد آقای قطبی به شاپرک خواهند رفت ، موج خوشحالی در بخش مشتریان به حرکت درآمد. اگر منظور شما از درایت ، سیاسی بازی و باند بازی و فروش آدم‌ها و پرسنل تحت امر است ، بنده در درایت آقای قطبی هیچ شکی ندارم.
    شما که 14 سال در شرکت خدمات بوده اید ممکن است بفرمائید از نظر کسب و کار در شرکت خدمات ، چرا ایشان نتوانستند دو بانک صادرات و ملی (به عنوان دو مشتری بزرگ) را متقاعد نمایند که از سامانه تحویلداری تحت لینوکس استفاده نمایند و هنوز که هنوز است این سامانه در مرحله pilot در دو بانک به سر می برد. پایلوتی که حدود سه سال طول کشیده! و در کل کشور هنوز از سامانه تحویلداری تحت OS/2 استفاده می شود.
    جناب ا.م شبکه بانکی کشور به افرادی نیاز دارد که دارای صداقت ، شهامت ، جسارت و مدیریت باشند و به منافع فردی فکر نکنند و اهل سیاست بازی و رفیق بازی و باند بازی نباشند و بتوانند به شبکه بانکی خدمت صحیح و سالم ارائه نمایند. برای همین است که در متن خبر قید شده بود که آقای قطبی فعلا مدیرعامل شاپرک هستند و مطمئن باشید که در شرکت خدمات انفورماتیک قحط الرجال نیست و افرادی نظیر قادری یا سلطان‌پور می توانند به نحو خیلی خیلی بهتری از قطبی عمل نمایند. فقط مسئله این است که یک اشتباهی شده است و به زودی جبران خواهد شد و جایگزینی حتما صورت خواهد پذیرفت.

  16. amp می گوید

    با سامان بسیار موافقم ، مسئولین باید هرچه سریعتر مدیر عاملی لایق انتخاب کنند، این امر ازاوجب واجبات است.

  17. ا.م می گوید

    نظر بنده در این خصوص دقیقا برخلاف نظر جنابعالی است چرا که من از سال 75 به مدت 5 سال با ایشان همکار بودم و دوره مدیریت ایشان از بهترین دوران 14ساله کاری بنده در آن شرکت بوده است . ایشان همیشه محبوب همکاران و مشتریان بوده و هستند . البته این جور مسائل در کشور ما امری عادی است اینکه شخصی با درایت و مدیریت خود توانسته پله های ترقی را بالا برود و در این میان همیشه هستند کسانی که توان هضم این مطالب را ندارند .به امید موفقیت هرچه روز افزون مدیران کوشا و ساعی از جمله آقای قطبی که افتخاری برای کشورمان هستند .

  18. amir می گوید

    من چند سال بود که سعادت این را داشتم که با آقای مهندس قطبی که یک انسان از تمام جهت و مدیر لایق که شایدنظیر نداشته باشد کار میکردم . اقا سامان معنی یا حق را میدانی که به این راحتی دروغ میگوئی !؟ مطمئن باش اقای مهندس قطبی هر جا باشه موفق خواهد بود

  19. علی می گوید

    دوستان خیلی خسته تون نکنم.
    این همه مطالب که از طرق و افراد مخلتف چه مخالف و چه موافق در اینجا بصورت کامنت اومده چیزی از ارزشهای قطبی کم و یا به اون اضافه نمی کنه. اینکه یک نفر سابقه اش چی بوده دلیل بر بی کفایتی یا با کفایت بودن اون نیست و نخواهد بود، مهم داشتن کاریزمای مدیریتیه که قطبی در سالهای اخیر اون رو در حد بالایی به نمایش گذاشته. آنچه مسلمه قطبی در این سمت از رانت استفاده نکرده و لیاقت اون باعث شده تا برای این سمت اونو انتخاب کنن. حالا هر چقدر می خواد کوتاه یا موقتی باشه بهر حال همه جا اونو به عنوان اولین اولین مدیر عامل و سازمانده شاپرک و بخشی از نظام بانکی خواهند شناخت که کم چیزی نیست.
    فقط در آخر اینو بگم که:
    سامان قطبی یکی است و بس.

ارسال یک پاسخ

45  ⁄  5  =