تامین امنیت خدمات بانکداری همراه چالش جدید بانکها/ نبود راهبرد روشن درباره بانکداری همراه نزد برخی بانکها

در تحقیقات آکامی مشخص شده که برخی از بانک هایی که به ارائه خدمات همراه روی آورده اند، هیچ تعریف روشنی از راهبرد فناوری اطلاعات خود ندارد. اهمیت نداشتن دپارتمان فناوری اطلاعات نزد بسیاری از مدیران سازمانی و به دنبال آن عدم تخصیص بودجه کافی به این بخش، ریسک های امنیتی به دنبال دارد.

مدیران فناوری اطلاعات سازمان ها برای تامین امنیت سرویس های مرتبط با بانکداری همراه، زیر فشار بیشتری قرار گرفته اند، این در حالی است که آنها اغلب با محدودیت های بودجه ای روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از زدنت، مدیران واحد فناوری اطلاعات مایل هستند بیش از گذشته به مقوله امنیت بپردازند ولی کمبود بودجه، دست آنها را می بندد.

 

تحقیقات اخیر شرکت آکامی (Akamai) نشان می دهد اصولاً برخی مدیران سازمان ها میانه چندانی با واحد فناوری اطلاعات نداشته و گویی از اختصاص بودجه های مناسب و سخاوتمندانه به این دپارتمان ابا دارند، در حالی که چنین امری ممکن است به بروز ریسک های پرخطر امنیتی منجر شود.

 

در تحقیقات آکامی مشخص شده که برخی از بانک هایی که به ارائه خدمات همراه روی آورده اند، هیچ تعریف روشنی از راهبرد فناوری اطلاعات خود ندارد.

 

تناقض موجود در این حوزه آن است که از مدیران فناوری اطلاعات بانک ها انتظارات زیادی می رود و آنها ملزم هستند با بودجه اندکی که در اختیار دارند، امنیت لازم برای پروژه های مربوط به موبایل و رسانه های اجتماعی را فراهم آورند.

 

این در حالی است که دپارتمان فناوری اطلاعات می تواند با دریافت بودجه های جداگانه، امنیت محصولات و سرویس های جدید را تامین کند، چرا که امنیت به خودی خود مقوله مهمی است و بودجه خاص خود را می طلبد.

 

بر پایه این گزارش، تاکنون بدافزارهای همراه تاثیرات مخرب قابل ملاحظه ای از خود بر جای نگذاشته اند ولی این موضوع در آینده به یک چالش و دغدغه امنیتی تبدیل خواهد شد.

 

یک کارشناس معتقد است آنچه که باعث تامین امنیت مشتری ها شده این است که بزهکاران سایبری، تاکنون چیز باارزشی برای حمله به دستگاه های موبایل نیافته اند.

 

از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که در تلفن های همراه، از سیستم عامل های مختلفی همچون آندروید و iOS استفاده می شود و این اکوسیستم باعث شده حمله به تلفن های همراه، برای هکرها از لحاظ اقتصادی صرفه ای به دنبال نداشته باشد.

 

تعداد مشتریان بانکداری همراه به بیش از نیم میلیارد می رسد

در همین حال آمار نشان می دهد:تعداد مشتریان بانکداری همراه به بیش از نیم میلیارد می رسد.این رقم، نسبت به 300 میلیون کاربر در سال 2011، رشد جهش گونه ای را نشان می دهد.

بررسی های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی جونیپر ریسرچ (Juniper Research) از گسترش سریع بانکداری موبایلی در جهان خبر می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مجله Credit Union Times، بر این اساس پیش بینی می شود تا سال 2013 تعداد مشترکین تلفن همراه که از گوشی های خود برای انجام عملیات بانکداری استفاده می کنند، به نیم میلیارد نفر خواهد رسید.

استفاده از بانکداری موبایلی، روشی مقرون به صرفه است که در کاهش هزینه های موسسات مالی تاثیر مستقیمی دارد.

این موسسه پیش بینی کرده است در سال 2013 تعداد کاربران بانکداری موبایلی به 530 میلیون نفر در سراسر جهان خواهد رسید که این رقم، نسبت به 300 میلیون کاربر در سال 2011، رشد جهش گونه ای را نشان می دهد.

انتظار می رود طی چند سال آینده، بانکداری موبایلی در آمریکای شمالی، اروپای غربی، کشورهای شرق آسیا و چین بیشترین رشد را شاهد باشد.

بنا به گفته پژوهشگران، سهولت استفاده، در دسترس بودن و نیز قابلیت انجام عملیات بانکی به هنگام حرکت، از جمله دلایل محبوبت روز افزون بانکداری موبایلی به شمار می رود.

بهبود کارآیی نرم افزارهای ساخته شده برای بانکداری در گوشی های تلفن همراه و ارائه ابزارهایی همچون آیفون و آی پد نیز در افزایش استقبال کاربران تاثیرگذار بوده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =