هیلاری کلینتون کاندید ریاست بانک جهانی شد

رییس بانک جهانی با تاکید بر این که وی در روند انتخاب جانشین خود نقشی ندارد، گفت: یک نامزد آمریکایی قوی برای ریاست بانک جهانی، برای آمریکا و این بانک خوب خواهد بود زیرا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باید نماینده سازمان‌های بین المللی عالی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رابرت زولیک تاکید کرد: با این همه آمریکایی‌ها سمت‌های عالی را در سازمان ملل، سازمان جهانی تجارت، بانک‌های توسعه منطقه‌ای و صندوق بین المللی پول در اختیار ندارند.

بر اساس این گزارش،بانک جهانی هفته گذشته روند انتخاب نامزدها را برای انتخاب رییس جدید انتخاب کرد تا پس از پایان زمان ریاست رابرت زولیک در ماه ژوئن، جانشینی برای وی داشته باشد و به همین مناسبت از 187 کشور عضو خود برای معرفی نامزدهای احتمالی دعوت کرد. دولت اوباما نیز اعلام کرده است که این روند را برای رقابت باز خواهد کرد.

این گزارش می افزاید،تاکنون از دو آمریکایی به عنوان جانشینان احتمالی رابرت زولیک نامبرده شده است که یکی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و دیگری لارنس سامرز، مشاور اقتصادی سابق کاخ سفید و وزیر خزانه داری سابق آمریکا است.

بر این اساس،بانک جهانی قول داده است روند انتخاب بر مبنای شایستگی و شفاف خواهد بود اما جایگاه ریاست این بانک همواره در اختیار یک شهروند آمریکایی بوده است. هیات مدیران بانک جهانی از میان سه نفر از نامزدهای منتخبی که با آنها مصاحبه خواهد کرد، رییس آینده این نهاد را انتخاب می‌کند.

این گزارش تصریح می کند،رقابت برای ریاست نهاد قدرتمندی که در سال مالی گذشته 57 میلیارد دلار وام داده است، آزمون دیگری برای بازارهای نوظهور خواهد بود که هشت ماه قبل در تلاش برای معرفی نامزدی برای ریاست صندوق بین المللی پول شکست خوردند. انحصار این سمت از سوی آمریکا بخشی از یک توافق غیررسمی است که بر اساس آن ریاست صندوق بین المللی پول نیز همواره در اختیار اروپایی‌ها بوده است.

این گزارش می افزاید،کریستین لاگارد، وزیر دارایی سابق فرانسه، سال گذشته با برخورداری از حمایت آمریکا در رقابت با آگوستین کارستنز، رییس بانک مرکزی مکزیک، موفق شد ریاست صندوق بین‌المللی پول را به دست بگیرد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  ⁄    =  37