بانکی ها جایگاه ویژه ای در بورس دارند

در حال حاضر 16 بانک در سیستم بازار سرمایه کشور مشغول به فعالیت هستند و از این میان، 10 شرکت در بورس تهران و 6 شرکت در فرابورس مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بازار سرمایه، درطول این سال ها صنعت بانکداری به واسطه نوع فعالیتی که دارد مورد توجه سهامداران بسیاری قرار گرفته است به گونه ای که هم اکنون بر اساس آخرین آمارها ، این صنعت با نسبت قیمت به درآمد (P/E ) معادل 8/5 مرتبه یکی از سهام قابل توجه برای سرمایه گذاران خصوصا افراد ریسک گریز است.
کارشناسان و فعالان این بازار معتقدند آنچه زمینه رونق این صنعت را در بازار سرمایه فراهم کرده است تا حدودی به انتظار تقسیم سود مناسب و شیب ملایم و صعودی قیمت سهام این بانک‌ها مربوط می شود.
با این تفاسیر در حال حاضر این صنعت به عنوان یکی از صنایع بزرگ و محوری در بازار سرمایه ایران با ارزش بازاری درحدود  23 هزار و 243 میلیارد تومان توانسته سهمی معادل 21 درصد از بورس را در اختیار  خود گیرد و هستند کارشناسانی که هم اکنون این صنعت را به عنوان بزرگ‌ترین صنعت بازار سرمایه کشور  می شناسند و معتقدند این صنعت به واسطه سهمی که از بازار دارد جایگاه رشد قابل توجهی دارد.
طبق آمار و مستندات موجود هم اکنون از میان بانک های موجود در بورس اعم از بانک پاسارگاد ، ملت، تجارت، پارسیان، صادرات، اقتصاد نوین، انصار، سینا، کارآفرین و پست بانک به ترتیب  دارای نسبت قیمت به عایدی   6 ، 5 ، 5 ،5 ،5 ،6 ،10 ،8 ،6 و 12 هستند و برهمین اساس بیشترین بازدهی در سال جاری متعلق به بانک اقتصاد نوین و کمترین بازدهی متعلق به پست بانک بوده است.
همچنین از میان بانک های دی، سرمایه ،ایران زمین ،تات ،گردشگری و بانک الکترو نیکی آریا که در جرگه بانک‌های پذیرش شده در بازار فرا بورس  هستند، 4 بانک دی ،سرمایه ،ایران زمین و گردشگری دارای P/E  به ترتیب 6 ، 8 ، 10 و 11 هستند که طبق اعلام نظر کارشناسان با توجه به اینکه  مدت زمان زیادی از  پذیره‌نویسی آنها نمی گذرد ، نسبت P/E این بانک‌ها در مقایسه با بانک‌های فعال در بورس اوراق بهادار بالا بوده و سهام آنها نیز، سهام رشدی محسوب می‌شوند.
براساس این گزارش و طبق اعلام نظر کارشناسان بازار سرمایه صنعت بانکداری یک صنعت روبه رشد و قابل توجه است و با توجه به روند خصوصی سازی صورت گرفته در این صنعت می توان به جایگاه قابل توجه این صنعت در بورس پی برد.
در عین حال، با توجه به جوان بودن بانک های دولتی خصوصی شده در ایران تاکنون 3 بانک  ملت،  تجارت و  صادرات توانسته اند وارد بازار شوند و با توجه به آمار عملکرد مطلوبی را بر جای بگذارند.
طبق آمار موجود و براساس معیارهایی مانند عملکرد مدیریت به لحاظ سودآوری، سرانه اعطای تسهیلات و جذب سپرده این سه بانک نشان می دهد که معیار سودآوری در زمان قبل از واگذاری و بعد از خصوصی‌شدن تغییر محسوسی داشته و این مهم در مورد بانک ملت بیش از سایرین است.
طبق اظهارنظر کارشناسان با توجه به تصمیمات جدید بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده ها در کنار سایر مزایای این صنعت، صنعت بانکداری از شرایط مطلوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است و سرمایه گذاری بر روی این صنعت علاوه بر رونق بیشتر صنعت بانکداری، رشد و توسعه بازار سرمایه را نیز به همراه دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −    =  11