اعلام آمادگی قزاقستان برای میزبانی از ایران و ۱+۵

در این بیانیه آمده است: وزیر خارجه عراق از پیشنهاد ایران استقبال و آمادگی عراق را برای میزبانی این نشست اعلام کرد و اطمینان داد تماس‌های لازم را با طرف‌های مربوط درباره این پیشنهاد برقرار خواهد کرد.

شبکه خبری پرس تی‌وی از آمادگی دولت قزاقستان برای میزبانی دور تازه گفت‌وگوها بین ایران و گروه 1+5 خبر داده است.

به گزارش «تابناک» دولت قزاقستان در حالی از آمادگی آلماتی برای میزبانی این گفت‌وگوها خبر داد که ایران تمایل خود را برای تعیین کشوری دیگر به جای ترکیه به عنوان محل برگزاری گفت‌وگوهای چندجانبه با گروه 1+5 اعلام کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه امریکا، 12 فروردین (31 مارس) گفت، مذاکرات ایران و گروه 1+5 روزهای 25 و 26 فروردین (13 و 14آوریل) در ترکیه برگزار خواهد شد.

در همین حال دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که محل برگزاری این مذاکرات هنوز مورد بحث است.

منابع دیپلماتیک که نام آن‌ها ذکر نشده است 16 فروردین (4 آوریل) به شبکه پرس تی‌وی گفتند ایران از عراق خواسته است میزبان دور جدید مذاکرات بین تهران و گروه 1+5 باشد.

این منابع افزودند که تصمیم تهران به موضع اخیر ترکیه در قبال سوریه مربوط می‌شود.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز چهارشنبه با تاکید بر این که "این مساله باید مورد توافق هر دو طرف قرار گیرد" گفت "بغداد و پکن" به عنوان محل انجام گفت‌وگوها پیشنهاد شده اند.

وزارت خارجه عراق نیز تمایل ایران را برای میزبانی بغداد از این نشست تایید کرده است.

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه در تارنمای رسمی خود اعلام کرد هوشیار زیباری، وزیر خارجه این کشور عصر روز سه‌شنبه پذیرای هیاتی از ایران بود.

در این بیانیه آمده است: "وزیر خارجه عراق از پیشنهاد ایران استقبال و آمادگی عراق را برای میزبانی این نشست اعلام کرد و اطمینان داد تماس‌های لازم را با طرف‌های مربوط درباره این پیشنهاد برقرار خواهد کرد."

ایران و گروه 1+5 تا کنون دو بار گفت‌وگوهای چند جانبه برگزار کرده‌اند که دور نخست آن دسامبر سال 2010 در ژنو سوئیس و دور دوم آن ژانویه 2011 در استانبول ترکیه برگزار شد.

ایران ضمن اعلام آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات با گروه 1+5 درباره موضوعات مشترک تصریح کرده است از هیچ یک از حقوق خود چشم‌پوشی نخواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ⁄  5  =