احتمال مستقل شدن شتاب از شرکت خدمات / درآمد ۱۱۶ میلیارد تومانی شتاب در سال ۸۹

شبکه شتاب و شرکت خدمات انفورماتیک تنها از محل تراکنش های پردازش شده در شبکه شتاب درآمدی بالغ بر 116 میلیارد تومان در سال 89 کسب کرده است./چنانچه ساختار سوئیچ شتاب به صورت مستقل تشکیل شود در نتیجه پیش بینی می شود همگرایی مناسبی بین بانکها جهت بهبود شبکه شتاب ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد تراکنش های بین بانکی از طریق سوئیچ شتاب بالغ بر 1.35میلیارد تراکنش بوده است که بر این اساس و با توجه به اینکه نسبت استفاده از شبکه خودپردازها نسبت به پایانه فروشگاهی حدود 70 به 30 درصد است بنابراین به نظر می رسد شبکه شتاب و شرکت خدمات انفورماتیک تنها از محل تراکنش های پردازش شده در شبکه شتاب درآمدی بالغ بر 116 میلیارد تومان در سال 89 کسب کرده است.از رقم بالا حدود 96 میلیارد تومان از طریق خودپردازها حاصل شده و 20 میلیارد تومان را از پایانه های فروشگاهی کسب کرده است.

به نظر می رسد با توجه به افزایش تعداد تراکنش های شتابی ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و همچنین افزایش استقبال مردم در استفاده از پایانه های فروشگاهی درآمد مذکور در سال 90 دست کم 50درصد افزایش داشته و به رقمی بالغ بر 170 تا 180 میلیارد تومان رسیده است که این رقم بسیار بیشتر از سرمایه کل شرکت های فعال در حوزه پایانه های فروشگاهی و همچنین سرمایه خود شرکت خدمات است.

اصلاح نظام کارمزد

البته یک مقام آگاه خبر از بازنگری در نرخ کارمزدهای شبکه شتاب داده است اما اینکه نرخ این کارمزدها بر اساس چه معیارهایی تعیین شود از جمله مواردی است که در میان کارشناسان مناقشه است.

در عین حال یکی از معیارهای تعیین نرخ کارمزد بحث افزایش توان رقابت در آینده است. در حالی که برای مثال جهت گرفتن موجودی حساب از طریق جیرینگ همراه اول ، مشتری تنها 10 تومان پرداخت می کند اما این فرایند در شبکه خودپردازها معادل 100تومان در نظر گرفته شده است. این تفاوت در کارمزد به معنای آن است که بانکها چنانچه روال فعلی را ادامه دهند گوی رقابت را به جیرینگ خواهند باخت.

شاپرک الگوی مناسب

شاید اکنون شاپرک الگوی مناسب برای آزمایش مدلهای مناسب کارمزد باشد. در حالی اکنون مردم استقبال تقریبا مناسب از پایانه های فروشگاهی دارند تعیین نرخ کارمزد مناسب می تواند نقطه عطفی در جهت تغییر الگوی نامناسب کارمزد بانکی در کشور به سمت الگوهای مناسب باشد.

در عین حال ساختارنسبتا مستقل شاپرک باعث خواهد شد تا برای شبکه خودپردازها و شتاب نیز چنین ساختاری شکل گیرد. منابع آگاه پیش از این از مطرح شدن چنین مرکزی خبر داده بودند که این مسئله روز گذشته از سوی حکیمی تایید شد.

چنانچه ساختار سوئیچ شتاب به صورت مستقل تشکیل شود در نتیجه پیش بینی می شود همگرایی مناسبی بین بانکها جهت بهبود شبکه شتاب ایجاد شود.

در چنین صورتی می توان امیدوار بود که در سالهای اینده قطعی های شتاب به حداقل برسد.در عین حال که نباید فراموش کرد در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای بهبود سوئیچ شتاب صورت گرفته است که در واقع به دلیل فقدان همگرایی لازم میان بانکها این تلاشها به اندازه کافی به بار ننشسته است.

یکی از نکات مهم در این بین تغییر وظایف شرکت خدمات انفورماتیک خواهد بود. در حالی که این شرکت هم اکنون مهمترین بازوی اجرای وظایف نظارتی بانک مرکزی با محوریت شرکت ملی انفورماتیک است در صورت استقلال ساختار شبکه شتاب تنها به وظیفه پشتیبانی این سوئیچ بسنده خواهد کرد و درآمد حاصل از این سوئیچ به حساب این شرکت واریز نخواهد شد بلکه در نهایت به حساب خود سهامداران که همان بانکها باشند واریز خواهد شد. در چنین صورتی اصلاح نظام کارمزدها به یکی از اولویتهای مهم در حوزه خدمات شبکه شتاب تبدیل خواهد شد.

تغییرات ساختاری در شرکت خدمات

در عین حال عیدی مراد مدیرعامل شرکت ملی انفوماتیک نیزاز تغییرات ساختاری درشرکت های زیر مجموعه این شرکت از جمله شرکت خدمات انفوماتیک در راستای افزایش نقش نظازتی و کاهش وظایف اجرایی خبر داده بود.

پیش بینی می شود این تغییرات در عین حال بسیار محتاطانه انجام خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. مجید می گوید

    اگر شتاب را از خدمات انفورماتیک بگیرند ،این شرکت چیز دیگری برای عرضه نخواهد داشت ودر نتیجه قیمت سهام آن بشدت افت خواهد نمود.

  2. کارشناس خدمات می گوید

    مستقل از شتاب چندین پروژه کاربردی دیگه در خدمات مطرح، طراحی، کارشناسی و راه اندازی شده است… با مقایسه کوچک بین سال های قبل و زمان فعلی می توان به راحتی متوجه این نکته شد که رفاه حاصل از پیاده سازی این پروژه های ابتکاری برای مردم بسیار بیشتر از وجهی است که بابت راه اندازی ان از بانک ها و مردم دریافت می گردد… خوب بود درامد حاصل از شتاب را با هزینه های صورت گرفته در صورت نبودن شتاب مقایسه می کردید تا به این نتیجه برسید که این مبلغ واقعا حق شرکت خدمات است و از چنین پروژه هایی نه تنها در فن اوری اطلاعات بلکه در تمامی زمینه های دیگر باید حمایت کرد نه شماتت.
    قضاوت با مردم نه من و شما

  3. سعيد می گوید

    درپاسخ اين دوست عزيز بايد بگويم كه بايد نقاط ضعف واشتباههاي خدمات وبانك مركزي راهم دركنار اين خدمات ديد و قضاوت كرد.در كنار ان بازار رانتي وانحصاري كه در اختيار اين شركت قرار گرفته امكان مقايسه را فراهم ميكند كه بگوييم وضعيت خوب است يا بد. ساختار شبه دولتي ورانتي شركت را كسي نمي بيند.
    مخالفت شركت خدمات و حامي ان بانك مركزي در سالهاي گذشته با اتصال مستقيم پي اس پي ها به شتاب وورود بانكها به اين عرصه چه هزينه اي بابت پوزهاي تكراري بر عهده اين كشور گذاشت و…….
    خدمت وخيانت را تاريخ و تاريخ نويس بيطرف ‍‍ثبت ميكند

  4. ناشناس می گوید

    مسلما تکنولوژی شتاب همانند سایر تکنولوژی ها در عرصه فن آوری نیازمند باز نگری و به روز رسانی است.در این راستا هم همانطور که شاپرک به دست مهندسین و کارشناسان توانمند شرکت خدمات طراحی و پیاده سازی شد،شتاب جدید هم فقط در سایه تجربه و با دستان توانمند این عزیزان طراحی خواهد گردید.

  5. ناشناس می گوید

    البته مستحضر هستید که سهم بانک مرکزی از درآمد حاصل از شتاب بیشتر از خدمات است و سود اصلی متوجه خود بانک مرکزی است؟

  6. ناشناس می گوید

    در حالیکه عملا کلیه فعالیتهای این سامانه توسط شرکت خدمات بود و به همت همین شرکت خدمات نظام بانکداری الکترونیک در کشور علی رغم ضعف بسیار ریاد زیر ساخت ها، ارتباطات و …مستقر شد. اگر خدمات مجدانه این شرکت نبود…آیا در سال های 82 و 83 کسی میتوانست که مشتریان بانک ها بدون رسید فیزیکی اقدام به نقل و انتقال و پرداخت و … نمایند؟

  7. مهدی می گوید

    دوستان هر يک بخشی از واقعيت را می گويند ، قطعا در بودن شتاب سرويس بهتری برای مردم شکل می گيرد ، بنابراين اين ارزش متوجه افرادی است که در سالهای دور اين امکان را فکر کردند و يا از کشور های ديگر الگو گرفتند و در اينجا پياده کردند ، اما هزينه های دريافتی برای آن از بانکها و مردم آيا منصفانه بوده است و يا نه و چرا هيج وقت تغييری در آن داده نشده است و اينکه آيا درست است که همه اين درآمد نصيب يک شرکت بشود که در کنارش پوز و خودپرداز و قديم تر چاپگر اپسون هم می فروشد با نرخ های خاص خودش بحث ديگری است ، همه چيز را در کنار هم بايد ديد تا بتوان عادلانه قضاوت کرد

ارسال یک پاسخ

52  −  48  =