جلیلی با اشتون دیدار کرد

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح جمعه در راس هیاتی برای مذاکره با 1+5 وارد استانبول ـ فرودگاه آتاتورک ـ شد.

به گزارش ایسنا، مذاکرات ایران و 1+5 امروز شنبه (26 فروردین) با حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هیات مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی جلیلی برگزار می‌شود.

به نظر می‌آید مذاکرات "استانبول 2" میان ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 (روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) یک روز به طول انجامد.

طرف‌ها توافق کردند دور بعدی مذاکرات پس از استانبول در بغداد پایتخت عراق برگزار شود. قرار است دو طرف زمان مذاکرات بعدی را در پایان این دور از مذاکرات تعیین کنند.

علی‌ باقری، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی از جمله اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران است.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهاراتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که "طرف مقابل (1+5) با رویکردی سازنده و روحیه همکاری وارد گفت‌وگوها شود."

مذاکره کننده ارشد ایرانی در گفت‌وگو با 1+5 برای گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو در استانبول اعلام آمادگی کرد.

مذاکرات قبلی ایران و 1+5، اول و دوم بهمن‌ماه در هتل چراغان استانبول برگزار شد. در این دور از مذاکرات که به میزبانی ترکیه برگزار شد، دو طرف در راستای یافتن زمینه‌ مشترک همکاری در موضوعات هسته‌یی گفت‌وگو و انتظارات خود را به طور متقابل بیان کردند.

در مذاکرات "استانبول 1"، برای نخستین‌بار کشورهای گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه) با ایران نشستی جداگانه در رابطه با بحث مبادله سوخت برای رسیدن به راه حلی برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیز برگزار کردند.

با توجه به خودداری کشورهای عضو گروه وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فراهم کردن سوخت رآکتور تهران، ایران در تصمیمی اقدام به تولید سوخت تا غنای 20 درصد و تهیه و تولید صفحات سوخت کرد.

ایران در بهمن ماه سال 1390 اعلام کرد که اولین مجموعه سوخت صفحه‌یی 20 درصدی رآکتور تهران را تولید و در قلب رآکتور تهران قرار داده است. از این رو بحث مبادله سوخت امری منتفی شده از سوی ایران محسوب می‌شود.

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول در 26 فرور و گرامیداشت روز ملی فن‌آوری هسته‌یی (20 فروردین) درباره برنامه ایران برای تولید سوخت تا غنای 20 درصد به ایسنا گفت که "ما سوخت تا غنای 20 درصد را بیش‌تر از نیازمان تولید نمی‌کنیم، چرا که به صرف ما نیست که آن را تولید و نگهداری کنیم. ما به اندازه‌ای تولید می‌کنیم که پاسخگوی راکتور تهران و نیز سوخت راکتور بعدی که می‌خواهیم در آینده آن را بسازیم و به آژانس اعلام خواهیم کرد، باشد."

وی هم‌چنین در رابطه با رآکتور بعدی ایران که با توان داخلی ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما قصد داریم یک راکتور استخری دیگر با قدرت 10 مگاوات را طراحی و بسازیم و به‌زودی اطلاعات آن را به آژانس اعلام خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم‌چنین در این سفر با برخی مقامات ترکیه دیدار دو جانبه خواهد داشت.

نماینده چین در دیدار باقری: کاهش رویکرد خصمانه نسبت به ایران ضروری است

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان عصر جمعه در محل کنسولگری ایران در استانبول با دستیار وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت وگو کرد.

علی باقری، معاون سعید جلیلی با ما ژائو ژو، معاون وزیر خارجه چین دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه چین و معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار درباره دورنمای مذاکرات ایران و 1+5 گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوها نماینده چین بر ضرورت کاهش رویکرد خصمانه نسبت به ایران تاکید کرد و ایده‌هایی درباره چگونگی حرکت به جلو ارائه کرد.

وی گفت: دور اول گفت‌وگوها باید متمرکز بر تعیین اصول کلی و اهداف گفت‌وگو باشد تا یک شروع آرام از روند گفت‌وگوها را تضمین کند.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت که ایران با ابتکار عمل و رویکردی سازنده وارد مذاکرات شده است.

دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

سرگی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و 1+5 با علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد.

علی باقری، معاون سعید جلیلی با سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 وارد استانبول شده است دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریابکوف: به مذاکرات خوشبین هستم

معاون وزیر خارجه روسیه پیش از مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: می‌توان با رویکرد سازنده گفت‌وگوها را به انجام رساند به گونه‌ای که منافع دو طرف مذاکرات تامین شود.

سرگی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و 1+5، عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌یی اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به استانبول، درباره مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است روز شنبه (26 فروردین) در استانبول برگزار شود، گفت: این دور از مذاکرات بسیار مهم و حساس است و ما امیدواریم با رویکردی سازنده انجام شد به گونه‌ای که منافع گروه 3+3 (سه کشور اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه آمریکا، روسیه و چین) و ایران تامین شود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم این مذکرات روز شنبه را به گونه‌ای جلو ببریم که دست کم به ادامه مذاکرات بیانجامد. در حال حاضر اولویتی که باید روی آن تمرکز کنیم این است که این مسائل و مشکلات چه هستند و چگونه باید آن‌ها را حل کنیم. این البته پیش‌بینی‌های من است. من بیش‌تر ازآن که بدبین باشم، خوشبین هستم.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که شما واقعا خوشبین هستید؟ ظاهرا آمریکا و دیگر کشورهای غربی عضو گروه 1+5 اظهاراتی ناامید کننده داشتند؟ تصریح کرد: من در مورد رویکرد آن‌ها صحبت نمی‌کنم؛ ما می‌خواهیم ببینیم و با صراحت اعلام می‌کنیم دنبال تلاش بیش‌تر هستیم به صورت دیپلماتیک به مسایل بپردازیم.

ریابکوف ادامه داد: چیزی که من پیش از آغاز مذاکرات روز شنبه می‌گویم این است که امیدوارم همه در گروه 3+3 اهمیت مذاکرات حساس فردا را درک کنند زیرا فضا تنش‌آلود است و ما باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها کاهش یابد.

وی درباره اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: ما مخالف هرگونه تحریم یک‌جانبه هستیم. این رویکرد حقوق مشروع کشورها را زیر سوال می‌برد و امیدوارم سیاست‌هایی که به کار گرفته می‌شود به کاهش تنش‌ها منجر شود.

نماینده روسیه در مذاکرات 1+5 با ایران در پاسخ به این که مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران وجود دارد؟ تصریح کرد: هیچ‌گونه تاییدیه معتبری در این رابطه وجود ندارد و بر اساس اطلاعاتی که دارم هنوز غیرممکن است تا به این نتیجه برسیم که برنامه هسته‌یی ایران کاملا صلح‌آمیز است البته این موضوع با این نکته که فعالیت‌ها ابعاد نظامی دارد متفاوت است. ما سعی داریم با جدیت در این رابطه به نتیجه برسیم. معتقدم باید تلاش کنیم تا در رابطه با مطالعات ادعایی با هم همکاری داشته باشیم و هم‌چنین از همکاری‌های بیش‌تر طرف ایرانی با آژانس استقبال می‌کنیم. از طرف متقابل نیز به جدیت می‌خواهیم به پیشنهادهای ایران توجه کند.

جلیلی با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عصر جمعه با احمد داوود اغلو در کاخ نخست‌وزیری ترکیه در استانبول دیدار کرد.

سعید جلیلی، که صبح جمعه در راس هیاتی برای مذاکرات با 1+5 وارد استانبول شده با وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ترکیه میزبان مذاکرات ایران و 1+5 برای دومین‌بار متوالی است.

در این دیدار علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و محمود حیدری، سرکنسول ایران در استانبول جلیلی را همراهی کردند.

اغلو: اخبار خوبی بعد از مذکرات استانبول خواهیم داشت

وزیر امور خارجه ترکیه درباره نتایج مثبت مذاکرات ایران و 1+5 اظهار امیدواری کرد.

احمد داود اغلو، وزیر خارجه ترکیه که کشورش برای دومین بار میزبان مذاکرات ایران و 1+5 است پس از دیدار با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران به خبرنگاران ایسنا و العالم گفت: اخبار خوبی بعد از مذکرات روز شنبه خواهیم داشت.

اشتون میهمان ضیافت شام جلیلی

کاترین اشتون جمعه شب در ضیافت شامی میهمان سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات گروه 1+5 با ایران، جمعه شب در ضیافت شامی میهمان سعید جلیلی در محل کنسولگری ایران در استانبول بود.

در این ضیافت شام، اشتون به همراه معاون خود حضور داشت.

هم چنین باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و اشمیت، معاون کاترین اشتون جمعه شب با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  45