موافقت شورای عالی‌بورس با راه‌اندازی معاملات‌ارز

پورابراهیمی، عضو شورا خبر داد:

یک عضو شورای عالی بورس گفت:‌ مهم ترین اقدام سال 91 راه اندازی معاملات ارز است که شورای عالی بورس با کلیات آن موافقت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، محمد رضا پورابراهیمی در خصوص برنامه‌های شورای عالی بورس در سال 91 اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سال جاری پیگیری می‌شود راه اندازی معاملات ارزی است که برای نخستین بار آیین‌نامه‌ آن تدوین و در کمیته فرعی شورای بورس نیز به تصویب رسیده است.

وی افزود: در این خصوص شورای عالی بورس با کلیات قضیه موافقت کرده و امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی معاملات ارزی در ساختار بازار سرمایه کشور باشیم.

این عضو شورای عالی بورس با اشاره به تقویت نظارت های لازم در حوزه بازار سرمایه در سال جدید خاطرنشان کرد: به دلیل حجم گسترده فعالیت های موجود در بازار سرمایه کشور حوزه نظارتی به شکل ویژه‌ای در سال جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت، همچنین یکی دیگر از مسائلی که پیگیری می‌شود، امکان حضور شرکت‌های بزرگ غیر دولتی در بورس و فرابورس است زیرا بیشتر واگذاری‌های دولتی در طول سال‌های گذشته انجام شده و تعداد محدودی از شرکت های دولتی باقی مانده‌اند که باید ضمن آماده سازی اولیه، در بازار سرمایه عرضه شوند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه هم اکنون نیز رویکردی که در بازار سرمایه مطرح شده، رویکرد تشویق شرکت های غیردولتی برای حضور در بازارسرمایه کشور است، تأکید کرد: توسعه معاملات آنلاین به خصوص معاملات آنلاین ابزار مشتقه بازار سرمایه از جمله بورس کالا نیز درحال پیگیری است و برنامه ریزی توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در بازار سرمایه نیز یکی دیگر از برنامه های شورای عالی بورس در سال جدید است که ارتباط بورس‌ها با یکدیگر در کنار ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات نقش مؤثری دارد.

وی با بیان اینکه شورای عالی بورس در تلاش است این اقدام با یک شتاب قابل توجهی پیگیری شود، افزود: امیدواریم که این روند به صورت مداوم و پرسرعت ادامه یابد.

رییس هیات مدیره بورس در خصوص سایر برنامه‌های شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: در سال 91 احکام مرتبط با حوزه بازار سرمایه در قالب قانون برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار خواهد گرفت که می تواند موضوعات مختلفی را تحت پوشش قرار دهد. یکی از این موضوعات ثبت شرکتهای سهامی عام است که به استناد مواد قانونی مرتبط با بازار سرمایه انجام می‌شود.

این عضو شورای عالی بورس در خصوص اقداماتی که در سال گذشته شورای عالی بورس پیگیری کرد، گفت: از زمان تشکیل شورای عالی بورس در سال 84 جلسات مستمر و منظمی برگزار شده که این تصمیمات توانسته بخش زیادی از نیازهای حوزه بازار سرمایه را پوشش دهد. یکی از قدامات انجام شده برگزاری انتخابات مجدد اعضای هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار بود.

وی ادامه داد: با توجه به پایان دوره 5 ساله اعضای هیات مدیره سازمان بورس و به دلیل اینکه عملکرد اعضا در دوره گذشته مناسب بود، تنها یک عضو به علت مسئولیت در یکی از دانشگاه‌های کشور خارج و اعضای قبلی هیات مدیره مجددا انتخاب شدند.

وی به موافقت شورای عالی بورس با راه اندازی بورس انرژی در سال گذشته اشاره کرد و افزود:این اقدام به دلیل جایگاه انرژی در اقتصاد کشور اتخاذ شد که حوزه اصلی این بورس، مسائل مربوط به بورس برق است. با توجه به واگذاری شرکتهای نیروگاهی دولتی در سال گذشته و ظرفیتهای خوبی که در این زمینه ایجاد شده است، امیدواریم این حوزه نیز بتواند در بازار سرمایه جایگاه مناسبی پیدا کند.

رییس هیات مدیره بورس کالا تصریح کرد: در سال گذشته تقاضاهایی برای برنامه ریزی در رابطه با تامین سرمایه‌ها به شورای عالی بورس ارائه شد که با 5 شرکت تامین سرمایه از جمله "امید، پارسیان، سپهر، گنجینه امید و آرمان" موافقت شد که طبق ضوابط و مقررات تامین سرمایه ها فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

وی در پایان با اشاره به تصویب ابزار مالی قرض الحسنه گفت: تصویب آیین نامه تایید و سلب صلاحیت از سوی مدیران و ناشران نهادهای مالی و تشکل های خودانتظام نیز یکی از اقدامات بازار سرمایه در سال 90 بود که در دستور کار شورای عالی بورس کشور قرار گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −    =  18