اقتصاد کشور نیازمند چک‌پول است

یک کارشناسی بانکی با بیان اینکه برای انجام مبادلات پولی، نیاز به چک‌پول وجود دارد، گفت: حذف چک‌‌پول‌ها در مقطع فعلی منطقی نیست و برای مدیریت آثار حذف چک‌پول باید اسکناس‌های درشت‌تر چاپ شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عادل پیغامی با اشاره به ضرورت انتشار چک‌پول در وضعیت فعلی برای فعالیت‌های اقتصادی به فارس اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین اسکناس کشور 10 هزار تومان است و با توجه به شرایط تورمی در اقتصاد، برای مبادلات نیاز به چک‌پول وجود دارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هم معتقد به ضرورت وجود چک‌پول‌ در کشور باشند زیرا با اسکناس‌های خرد مبادلات پولی دچار مشکل خواهد شد.
این اقتصاددان ادامه داد: زمانی که بانک‌های تجاری اقدام به انتشار جک‌پول می‌کردند پایه پولی تحت تاثیر قرار گرفت و سیاست بانک مرکزی برای ممنوعیت انتشار آن توسط بانک‌ها منطقی بود؛ با این اقدام بانک مرکزی  تنها خود اقدام به انتشار چک‌پول‌ها کرد تا امکان نظارت بیشتری بر چاپ و توزیع آن وجود داشته باشد.
وی با اشاره به ضعف نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌های کشور گفت: با توجه به نمونه‌های زیاد، آثار عدم‌ نظارت توسط بانک مرکزی در قبال بانک‌ها دیده شده که موجب به وجود آمدن اوضاع نابسامانی در سیستم بانکی کشور شده و باید در زمینه نظارت بانک مرکزی در این زمنیه‌های ساده و پیش‌ پا افتاده هم شک داشته باشیم.
پیغامی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی حذف چک‌پول‌ها منطقی است، گفت: حذف چک‌‌پول‌ها در مقطع فعلی منطقی نیست و نظر بانک مرکزی در این زمینه درست است؛ برای مدیریت آثار حذف چک‌پول باید اسکناس‌های درشت‌تر چاپ شود.
وی در پاسخ به این سوال که برخی راهکار مناسب را توسعه بانکداری الکترونیک و مبادلات الکترونیکی پول می‌دانند، گفت: این پیشنهاد خوبی است اما در کشورهایی که سال‌ها بانکداری الکترونیک اجرا شده باز هم از اسکناس‌های درشت استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
این کارشناس اقتصادی افزود: به عنوان مثال در آمریکا اسکناس‌های صد دلاری وجود دارد در حالی که قطعا از نظر توسعه مبادلات الکترونیکی و بانکداری الکترونیک در سطح مطلوبی قرار دارد.
پیغامی بیان کرد: توسعه تجارت و بانکداری الکترونیک در یک فرآیند تدریجی اتفاق می‌افتد اما نیاز به اسکناس های درشت را از بیان نمی‌برد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  −    =  71