سقف درآمدها و هزینه‌ها در بودجه ۹۱

نمایندگان مجلس با 123 رای موافق، 46 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر،‌ ماده واحده، بندها، جداول و اعتبارات مندرج در لایحه بودجه سال 91 کل کشور را به تصویب رساندند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه) با تعیین سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه سال 91 کل کشور، میزان دخل و خرج دولت در سال 91 را تعیین کردند.

مجلس شورای اسلامی پس از یک هفته پرکار در بحث و بررسی لایحه بودجه 91، تصویب بندهای مختلف این لایحه را به اتمام رساند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چهارشنبه هفته گذشته (20 اردیبهشت‌ماه) تا چهارشنبه این هفته هر روز دو نوبت کاری لایحه بودجه 91 را مورد رسیدگی قرار دادند و امروز توانستند بررسی این لایحه را به اتمام برسانند.

مجلس هشتم در آخرین روزهای عمر خود، منتظر نظر شورای نگهبان در مورد مصوبات خود می‌ماند و ایرادات این شورا را در اولین جلسه هفته آینده بررسی خواهد کرد.

البته شورای نگهبان به طور همزمان مصوبات مجلس را مورد بررسی قرار داده است؛ لذا در اولین فرصت نظر این شورا درباره مصوبات مجلس اعلام خواهد شد.

این دومین تجربه پیاپی مجلس هشتم و دولت دهم است که لایحه بودجه سالانه را برخلاف روال معمول در ابتدای همان سال بررسی می‌کند و مجلس ناگزیر می‌شود که برای گذران امور، در دو ماه اول سال به دولت تن‌خواه بدهد.

سقف و کف بودجه

به موجب ماده واحده لایحه بودجه، بودجه سال 91 کل کشور از حیث منابع بالغ بر 5 میلیون و 665 هزار و 618 میلیارد و 35 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 5 میلیون و 665 هزار و 618 میلیارد و 35 میلیون ریال است.

بر این اساس، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر یک میلیون و 644 هزار و 177 میلیارد و 61 میلیون ریال شامل منابع عمومی بالغ بر یک میلیون و 442 هزار و 699 میلیارد و 77 میلیون ریال و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر 201 هزار و 477 میلیارد و 984 میلیون ریال است.

بر این اساس بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر 4 میلیون و 211 هزار و 754 میلیارد و 289 میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها وسایر پرداخت‌ها بالغ بر 4 میلیون و 211 هزار و 754 میلیارد و 289 میلیون ریال است.

نمایندگان مجلس با 123 رای موافق، 46 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر،‌ ماده واحده، بندها، جداول و اعتبارات مندرج در لایحه بودجه سال 91 کل کشور را به تصویب رساندند.

مشروح جلسه صبح مجلس

نمایندگان مجلس هشتم، در هشتمین و آخرین روز از بررسی لایحه بودجه 91، آخرین بندها از بنود الحاقی به لایحه را مورد رسیدگی قرار دادند.

جلسه امروز ساعت 8:30 به ریاست علی لاریجانی تشکیل شد تا در روز به روال معمولْ تعطیل مجلس، نمایندگان بتوانند سه روز مانده به اتمام مهلت تنخواه دولت، بودجه را به تصویب برسانند و منتظر نظر شورای نگهبان و نهایتا طی مسیر این قانون تا ابلاغ به دولت و اجرای آن بمانند.

با رای مجلس، سی درصد اعتبارات بودجه عمومی دولت به امور زیربنایی روستاها اختصاص یافت

نمایندگان در جلسه علنی امروز (پنج‌شنبه) مجلس، 30 درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قانون بودجه سال 1391 را به امور زیربنایی روستاها اختصاص دادند.

نمایندگان در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1391 با ماده الحاقی 43 آن موافقت کردند.

بر این اساس در اجرای ماده (180) قانون برنامه پنجم توسعه ، دو درصد از اعتبارات بودجه‌ عمومی دولت در قانون بودجه سال 1391 کل کشور برای موارد زیر اختصاص می‌یابد:

الف – معادل سی درصد برای امور زیربنائی از جمله طرح‌های هادی روستائی، احداث راه و بهسازی و آسفالت و روکش راه‌های روستائی و عشایری فاقد آسفالت مناسب، آب شرب روستائی و عشایری ، شهرکها و نواحی صنعتی، گازرسانی روستائی، توسعه برق و آب روستائی، بهسازی و آسفالت معابر مراکز دهستانها، احداث پل، تجهیز راهدارخانه‌ها و تامین ماشین آلات راهداری و دیوارهای ساحلی

ب – معادل بیست درصد برای امور اقتصادی از جمله اجرای طرحهای آب کشاورزی، برق‌دار کردن چاههای کشاورزی، لایروبی قنوات، پوشش انهار، جاده بین مزارع، یارانه سود تسهیلات ، آب‌رسانی لوله‌ای به مزارع از رودخانه‌ها ، امور کشاورزی، صنعتی، معدنی، آب و تولیدی

پ – معادل پانزده درصد برای امور اجتماعی از جمله کمک به شهرداریهای شهرهای کمتر از 12000 نفر جمعیت ، کمک به دهیاری، احداث خانه‌های بهداشت، تامین آمبولانس مراکز بهداشتی درمانی فاقد آمبولانس ، احداث و تجهیز مراکز اورژانس و امور آموزشی شامل آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و امور پژوهشی و درمانی و حمایتی و احداث زندان‌ها

ت – معادل ده درصدبرای امور فرهنگی ازجمله کمک به مساجد و امامزاده‌های روستائی، احداث خانه عالم، گسترش پوشش شبکه‌های صدا و سیما در مناطق فاقد پوشش، کمک به کتابخانه‌های روستائی، استخر سرپوشیده در مراکز شهرستانها، ساماندهی گلزار شهداء، امور مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها، بسیج ، بسیج اساتید، بسیج دانشجوئی و بسیج دانش‌آموزی و امور ورزشی و قرآنی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اردوگاههای تربیتی آموزش و پرورش، کمیته امداد و سازمان‌های تبلیغاتی و اجرای قانون جلوگیری از قلع وقمع مدارس و مراکز آموزشی و تامین جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

ث – معادل ده درصد به عنوان یارانه سود تسهیلات برای بنگاههای تولیدی در بخشهای مختلف

ج – معادل پنج درصد برای امور امنیتی ازجمله پاسگاههای مرزی نیروی انتظامی و جاده‌های مرزی

چ – معادل شش درصد برای حوزه‌های علمیه سراسر کشور با نظر شورای عالی حوزه‌های علمیه

ح – معادل چهار درصد برای مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی (اعزام مبلغ – روحانیون مستقر- هیات‌‌های مذهبی) حوزه هنری سازمان تبلیغات – اجرای طرح هجرت (معاونت تبلیغ حوزه) و صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه (برای طلاب سراسر کشور)

در تبصره این ماده الحاقی اشاره شده است که سهم حوزه‌های علمیه اهل سنت با هماهنگی و نظر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تعیین و پرداخت می‌شود.

مجلس تصویب کرد: افزایش یک درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح امروز (پنج‌شنبه) مجلس، با تصویب بندی از لایحه بودجه، افزایش یک درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، حق بیمه متعلقه برای هر متر مربع زیربنا موضوع قانون بیمه‌های کارگران ساختمانی در سال 91 به اندازه یک درصد نسبت به سال 90 افزایش می‌یابد و از زمان تصویب، این قانون لازم‌الاجراست.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر، مقرر کردند مدت زمان تقسیط عوارض شهرداری‌ها تا شش سال افزایش یابد.

به موجب این مصوبه، در راستای اجرای قانون برنامه پنجم در خصوص تعیین سیاست‌های تدوین نظام درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، مدت زمان تقسیط عوارض شهرداری‌ها تا شش سال افزایش می‌یابد.

با تصویب مجلس،سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جریمه‌های تخلفات رانندگی واریز می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز،‌ مصوبه‌ای را در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه گذراندند که بر اساس آن سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جریمه‌های تخلفات رانندگی واریز می‌شود.

نمایندگان در این مصوبه خزانه‌داری کل کشور را موظف کردند جریمه‌های تخلفات رانندگی و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را بر اساس محل و مبلغ جریمه‌ها از طریق خزانه معین استان به طور مستقیم به حساب شهرداری‌ها و استانداری‌ها جهت توزیع بین دهیاری‌های استان واریز کند.

طبق این مصوبه، سهم سایر ذی‌نفعان، وزارت راه، نیروی انتظامی و بیمه مرکزی به حساب درآمدهای عمومی واریز می‌شود تا مطابق قانون جرایم رانندگی بین آنها توزیع شود.

نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر، در بندهای الحاقی لایحه بودجه مقرر کردند اجرای طرح‌های مربوط به مطالعه و اجزای مندرج در جداول این قانون منوط به خاتمه اقلیت مطالعه و رعایت احکام و تکالیف قانون برنامه پنجم در خصوص طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید است.

در مصوبه‌ای دیگر، مقرر شد روابط اجرایی این قانون در قالب آیین‌نامه‌ای مطابق 138 قانون اساسی به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور به تصویب هیات وزیران برسد.

نمایندگان در بند دیگری مصوب کردند احکام این قانون در سال 91 از تاریخ تصویب قابل اجراست.

وزارت نیرو می‌تواند حداقل چهار هزارمگاوات نیروگاه گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه مصوب کردند که وزارت نیرو می‌تواند حداکثر چهار هزارمگاوات نیروگاه گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

بر اساس این مصوبه به وزارت نیرو اجازه داده می‌شود با رعایت اصل 44، نسبت به عقد قرارداد برای تبدیل حداقل چهار هزار مگا وات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی اقدام کند.

پیش از تصویب این بند، جمشید انصاری آن را مغایر قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و گفت که درآمد این بند پیش بینی نشده و با سیاست‌های اصل 44 هم سازگار نیست چرا که باید کل نیروگاه‌ها واگذار شوند.

علی لاریجانی، رییس مجلس، این اخطار را وارد ندانست و گفت که این بند مغایرتی با قانون برنامه ندارد و می‌تواند بعد از تبدیل واگذار شود.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر به وزارت نیرو اجازه دادند با متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی احداث نیروگاه که تا پایان سال 90 موافقت اصولی احداث نیروگاه را دریافت کردند بر اساس ضوابط برنامه پنجم، قرارداد خرید تضمین برق منعقد کنند.

به موجب مصوبه‌ای دیگر مقرر شد مبالغ ناشی از توسعه نیروگاهای حرارتی و شبکه انتقال برق کشور به عنوان درآمد شرکت توانیر محسوب نشده و کل منابع حاصله صرف سرمایه‌گذاری شود.

مجلس به وزرا و معاونان رییس‌جمهور اجازه واگذاری اختیارات به استانداری‌ها را داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (پنج‌شنبه)، مصوبه‌ای را در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه گذراندند که بر اساس آن به منظور تمرکززدایی و در اجرای قانون برنامه پنجم در خصوص آمایش سرزمینی و ایجاد سطوح تقسیمات کشوری جدید با رعایت قانون اساسی، وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های وزرا و معاونین رییس‌جهور به پیشنهاد آنها و با تصویب دولت می‌تواند به عهده سایر مقامات استانداری‌ها و مدیران ستادی و استانی گذاشته شود.

مجلس در مصوبه‌ای دیگر، مقرر کرد در کلیه موارد قانونی تضمین مربوط به دولت و دستگاه‌های دولتی در خصوص اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی و انواع تسهیلات، تضمین‌نامه در هر مورد به پیشنهاد و مسئولیت وزارت اقتصاد و دستگاه اجرایی ذیربط پس از تایید بانک مرکزی و مسئولیت این بانک، به تصویب هیات وزیران برسد.

در این مصوبه قید شده که اجرای این حکم نافی مسئولیت‌های قانونی بانک مرکزی و بانک عامل در وصول مطالبات نخواهد بود.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر در لایحه بودجه، این قانون را از زمان تصویب لازم‌الاجرا دانستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5