انتقاد از بانک مسکن به خاطر یک مناقصه نرم افزاری

روزپنجشنبه چند سایت با انتشار خبری مبنی بر اینکه بانک مسکن «مناقصه عمومی دو مرحله ای خرید نصب و راه اندازی IBM monitoring و IBM system director» را در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات اعلام کرده است. از این بانک انتقاد کردند.

به گزارش سایت هاییچون الف و تریبون مستضعفین ، این اقدام که مشخص نیست ناشی از سهل‌انگاری مسئولین این بانک است یا سودجویی عده‌ای از غفلت دستگاه‌های ناظر، و می‌تواند عواقب مخاطره‌آمیزی برای امنیت ملی داشته باشد در حالی رخ داده است که چندی پیش بانک مسکن در «دومین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات» به عنوان نهاد برگزیده معرفی شد!

در حالی که ماه گذشته، اخبار فاش شدن رمز عبور کارت‌های بانکی و همین‌طور اختلالات سایبری در پالایشگاه‌های پتروشیمی،‌ هزینه‌های بزرگی را بر دوش نظام گذاشته است؛ بانک مسکن «مناقصه عمومی دو مرحله ای خرید نصب و راه اندازی IBM monitoring و IBM system director» را در پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات اعلام کرده است.

اعلام این مناقصه از چندین وجه قابل نقد است و به نظر می‌رسد در نظر گرفتن‌ پیشگیری‌های لازم در این حوزه بسیار کم‌هزینه‌تر از درمان پس از وقع مشکلات احتمالی باشد.

امنیت اطلاعات در فضای بانکداری اینترنتی

چند هفته‌ای بیش نیست که مردم نسبت به شبکه بانکی کشور احساس عدم ایمنی کرده اند. اطلاعات 3 میلیون کارت عضو شتاب در شبکه جهانی اینترنت منتشر می‌شود و امنیت اطلاعات بسیاری از مردم در این خصوص به خطر می‌افتد و ذهن هزاران ایرانی با دغدغه‌ای مواجه می‌شود که آن‌ها را برای تغییر رمز کارت‌هایشان به خودپردازها می‌کشاند.

از سوی دیگر اخباری حاکی از به خطر افتادن سامانه‌های سایبری وزارت نفت منتشر شد که باز هم امنیت اطلاعات کشور را دچار بحران کرد.

در چنین برهه حساسی برگزاری چنین مناقصه‌ای در بهترین فرض از سهل‌انگاری یا عدم تخصص مسئولین مربوطه حکایت می‌کند؛ چرا که در حوزه‌ی جنگ‌های سایبری، وجود چنین سامانه‌هایی در کشور ممکن است امنیت ملی را به خطر بیاندازد.

در جنگ عراق، به علت آمریکایی بودن سامانه‌ها و قطعات سیستم‌های الکترونیک عراق و آمریکایی‌ها توانستند با حمله الکترونیک به پاشنه‌های آشیل این سامانه‌ها که خود بدان واقف بودند و یا استفاده از تروجان‌های سخت‌افزاری، سیستم‌های ارتباطی عراق را از کار بیاندازند و عملاً سامانه دفاعی عراق را فلج کنند. همچنین منابع آگاه چنان گفته‌اند که حملات سایبری گسترده‌ای نیز برای از کار انداختن حساب‌های بانکی عراق در نظر گرفته شده بود تا امکان دسترسی صدام حسین به منابع مالی‌اش را کاملاً از بین ببرند.(+‌،+،+)

با توجه به آن‌چه گفته شد استفاده از سیستم‌های الکترونیک دشمن در فعالیت‌های بانک مسکن که با شبکه‌ی شتاب هم در ارتباط است می‌تواند کل سیستم بانکی کشور را در مخاطره قرار دهد.

خرید کالای گران‌قیمت آمریکایی

خرید کالای آمریکایی (شرکت IBM) خود مقوله‌ای دیگر است. با توجه به این که مشابه ساخت داخل این سامانه‌ها وجود دارد و هم‌چنین با توجه به قیمت بسیار بالای ‌محصول شرکت IBM می‌توان گفت که صرف بیت‌المال برای خرید این سامانه‌ها خیانت ملت است. بانک دولتی مسکن که با انگیزه پاسخگویی و گشایش اعتبار برای مردم ایران تاسیس شده است، حق ندارد از اموال مردم سود هنگفتی به جیب شرکت‌های آمریکایی بریزد.

در حالی که آمریکا جمهوری اسلامی را تحریم کرده است و به تبع آن نام ایران در فهرست کشورهای شرکت IBM وجود ندارد، برگزاری مناقصه برای خرید از این شرکت قابل توجیه نیست.

اگر فرض دست‌اندرکاران این مناقصه این بوده که قفل‌های نرم‌افزاری سامانه یاد شده توسط شرکت مجری شکسته شوند، این خود کار را دو برابر پیچیده می‌‌کند. در این صورت علاوه بر IBM که ممکن است به اطلاعات بانکی ایران دسترسی پیدا کند، افرادی که اقدام به رمزگشایی این نرم‌افزار نموده‌اند نیز به راحتی به اطلاعات شبکه بانکی کشور دسترسی خواهند داشت.

شراکت IBM با وزارت دفاع آمریکا و سازمان امنیت ملی آمریکا

این فرض دور از ذهن نیست که شرکت آی‌بی‌ام از آن‌جایی که تحت حمایت مستقیم پنتاگون و سازمان امنیت ملی آمریکا -که نهادی فراتر از سیا است- می‌باشد، سیاست‌های خصمانه‌ای نسبت به جمهوری اسلامی داشته باشد. آی‌بی‌ام در طی سال‌های اخیر با در دست داشتن سیستم فناوری اطلاعات پنتاگون، همکاری در پروژه‌های های‌تِک سازمان امنیت ملی آمریکا و انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای «دارپا» (مرکز تحقیقات وزارت دفاع آمریکا) در جنایت‌های رژیم حاکم ایالات متحده علیه ایران و سایر کشورهای منطقه شریک است. آی‌بی‌ام به عنوان بزرگ‌ترین مرکز ساخت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ابرکامپیوترها، نقشی کلیدی در قوت سایبرنتیک وزارت دفاع آمریکا دارد.

قابل ذکر است که سازمان امنیت ملی آمریکا، وظیفه پایش تمامی اطلاعات رد و بدل شده در درگاه‌های اینترنت را به عهده دارد و آی بی ام به عنوان تامین کننده زیرساخت فناوری اطلاعات آمریکا در این پروژه حساس نقش عمده‌ای دارد. (+‌‌،+،+،+،+،+)

لزوم حمایت از تولید ملی

اعلام چنین مناقصاتی در یک سایت دولتی آن‌هم در سالی که رهبر انقلاب سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نام گرفته است، بسیار ناراحت‌کننده است. مناقصه برای خرید یک نرم‌افزار آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که با جستجوی ساده‌ای در فضای وب انواع سامانه‌های مانیتورینگ داخلی پیدا می‌شود. جالب‌تر آن است که بانک مسکن تنها به دنبال تامین این نیاز خود به وسیله نرم‌افزارهای آی‌بی‌ام است و حتی حاضر نشده است موضوع مانتیورینگ را به طور کلی به مناقصه بگذارد که تولیدکنندگان داخلی بتوانند در کنار کسانی که می‌خواهند سامانه‌های آمریکایی را راه‌اندازی کنند رقابت کنند.

این اقدام غیر قابل توجیه نشان می‌دهد که مدیران مربوطه در بانک مسکن یا دانش تخصصی کافی ندارند و یا دست‌های دیگری پشت پرده است که منافع شخصی عده‌ای را بر منافع ملی مقدم کرده است. اگر این خطا ناشی از سهل‌انگاری و فقدان دانش فنی رخ داده است، بهتر است مدیران بانک مسکن،‌ مسئولین و کارشناسانی لایق را برای بخش فناوری اطلاعات خود که بخشی مهم از سیستم بانکداری مدرن امروزی است در نظر بگیرند و اگر پای منافع شخصی در میان باشد، جوانان دانشمند، باهوش، بسیجی و آگاه کشور اجازه نخواهند داد که منافع مالی و بیت‌المال بازیچه دست افرادی شود که تنها به فکر منافع مادی و دنیوی خویشند.

نظرات

در عین حال نظراتی نیز در ذیل خبر منتشر شده که به شرح زیر است:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  6