بانک های سبک بال ترکیه به دنبال حضور بیشتر در منطقه

مرور تجربه دیگران:

پس از تجربه صادرات پرسود ترکیه و ورود این کشور به بازارهای منطقه ای اکنون بانکهای این کشور نیز به دنبال گسترش هستند اما استراتژی آنها بسیارمتفاوت است. اکنون بانکهای این کشور به دنبال گسترش منطقه ای هستند اما استراتژی آنها بسیارمتفاوت است.بانکهای ترکیه ای درک خوبی از بانکداری SME با بیش از 70 سال تجربه در این زمینه را دارند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از نشریه بنکر پس از تجربه صادرات پرسود ترکیه  و ورود این کشور به بازارهای منطقه ای اکنون بانکهای این کشور نیز به دنبال گسترش هستند اما استراتژی آنها بسیارمتفاوت است.

  همانطور که  همه می دانیم ترکیه پلی میان شرق و غرب است. این امر یک واقعیت جغرافیایی است اما  تحلیلهای مفصلتر  شاید به این نکته هم بپردازند که  این کشور هرروز بیش از گذشته به پلی اقتصادی میان بازارهای تثبیت شده اروپا و حوزه گسترده بازارهای نوظهور جنوب شرقی  اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و  اتحادیه سابق جماهیر شوروی تبدیل می شود.

 در حقیقا با نگاهی دقیقتر  درمی یابیم نقش ترکیه در منطقه به سرعت درحال تغییر است و بسیار فراتر از یک پدیده جغرافیایی است، بلکه نتیجه شرایط  اقتصاد جهانی و سیاستهای دولت این کشور است.

 مسیری برای رشد

  بازارهای اروپایی سنتی صادرات ترکیه با بحران روبرو شده اند به همین دلیل در چند سال اخیر مقامات و تجار این کشور به طور جدی در پی یافتن بازارهای جدید ، مذاکره برای سفرهای بدون ویزا و ترتیبا تجاری با کشورهای مختلف در منطقه بوده اند. این امر با کمک خطوط هواپیمایی جمع و جور ترکیه انجام شده است که به تازگی مسیرهایی بدون ویزا در آفریقا، اروپای شرقی و اتحادیه جماهیر شوروی سابق و خاورمیانه  بازکرده اند، که هدف اصلی آنها گسترش تجارت ترکیه است.

 البته ارقام خود گویای همه چیز هستند. در حالیکه اقتصاد ترکیه  رشد 8.5 درصدی در سال گذشته را شاهد بود، سهم صادرات ترکیه برای بازارهای سنتی اروپا به 46 درصد رسید که به نسبت 56 درصد سهم بازار در 2004 کاهشی چشم گیر داشته است.

  این بدان معنا نیست که ترکیه از اروپا روگردانده است. ارزش صادرات به اروپا  از 2004 تا 2011 ، 200 درصد افزایش یافته است. اما قضیه خیلی ساده است، تجارت با بازارهای نوظهور منطقه از  نرخ رشد در همان بازه زمانی پیشی گرفته است. تعجبی ندارد که این کشور توانست از بحران جهانی 2008 و بحران بعدی منطقه یورو بدون صدمه ای نجات یابد،تعدادی از بانکهای ترکیه ای اکنون به دنبال سرمایه گذاری روی نقطه قوت جدید اقتصادی کشورشان هستند و برای انجام این مهم قصد دارند عملیاتهای بانکی خود را به دیگر کشورهای منطقه گسترش دهند.

با نگاهی به بخش ادغامات و دارایی ها ، خواه ردیابی  مبنای مشتریان ترکی در بازارهای جدید یا مدلهای موفقیت آمیزتجارتی باشد درمی یابیم که اهداف و مدلها متفاوت هستند.  بانکهای دیگری که سهامدارانی خارج از ترکیه دارندمیخواهند با استفاده از روابط موجود به سود مبنای مشتری ترکیه ای خود بهره ببرند.

 جبهه های  جدید ایز بانک

دارایی اصلی ایزبانک  در 2011، 23 درصد افزایش یافت. این بانک 65 شعبه جدید افتتاح کرد و مدیر ارشد آن یعنی عدنان بالی به فرصتهای رشد بانک در خارج از ترکیه اشاره کرد. اومخصوصا روی بازارهای جدید متمرکز است، جاییکه  مشتریان شرکتی بانک هرروز بیشتر می شوند.

 او در این باره میگوید: معتقدیم سیاستگذاری فعال دولتمان در متمایز کردن روابط تجاری فرصتهای بزرگی برای ترکیه خلق میکند. او در ادامه از علاقه ایزبانک برای گسترش جهانی سخن می گوید که این مورد به طور مستقیم نیازهای روبه رشد مشتریان بانک را نشان می دهد.

 فقط 18 ماه قبل استراتژیهای این بانک سبب شد ایزبانک 15 شعبه بانک صوفیای روسیه را به قسمت 40 میلیون دلار به سهام جهانی خود اضافه کند.  به خصوص در 10 سال گذشته شاهد رشد سریع روابط تجاری ترکیه و روسیه بوده ایم. بالی اشاره میکند بلندپروازیهای ترکیه   در بخش ساختمان سازی  قراردادهای زیربنایی بزرگ روسیه را ازآن خود کرده است.

دیگر  فعالیتهای جهانی نز درراهند و  ایزبانک قصد دارد شعبه های جدیدی در کوزووان پایتخت پریستینا، باتومی بندر بزرگ گرجستان و  کراچی مرکز تجاری پاکستان تاسیس کند.در هر سه منطقه فعالیتهای تجاری ترکیه روندی صعودی دارد. ایزبانک همچنین قصد دارد شعبه ای در بغداد و چند شعبه دیگر در عراق افتتاح کند  که البته این موضوع بسته به میزان تجارت در کشور است.

 شیرجه به سوی کشورهای عربی

 بالی  اعلام کرده است اکنون بانکهای ترکیه ای در قاهره پایتخت مصر  نمایندگی های خود را افتتاح کرده اند و مشتاق فعالیت در آذربایجان نیز هستند.  تجارت در هردو کشورباتوجه به جمعیت عظیم مصر  و  توسعه بخش بزرگ تولید هیدروکربن آذربایجان،  سرمایه گذاری عظیمی به شمار می رود.

در حال حاضر بانکهای ترکیه ای در باکو و قاهره قراردادهایی امضا کرده اند و به دنبال سرمایه گذاریهای بین المللی هستند که فراتر از مفهوم شعبه بانکی است. ایزبانک  مذاکرات برای خرید بانک پیرائوس مصری را آغاز کرده است.

یکی دیگر از فرصتهای سرمایه گذاری برای بانکهای ترکیه در لیبی  به وجود آمده است. در حال حاضر ایزبانک سهام بانک A&T( بانک عرب و ترک پیشین) را دارد که بانکی مشترک است و در اواخر دهه 1970 میلادی و با سهم 62 درصدی بانک مرکزی ترکیه و 20 درصدی بانک ایزبانک(که در آن زمان دولتی بود)همراه کمک از جانب  بانک دولتی زیرات(15درصد) و بانک سرمایه گذاری کویت(16 درصد) تاسیس شد.

 رشد طبیعی بانکها

 همچنین یکی از شرکتهای ترکیه ای که هنوز هم در جهان رشد می کند هالک بانک دولتی است. هدف این بانک تنها حمایت از مشتریان نیست  بلکه صادرات خدمات و محصولات شرکتهای کوچک و متوسط بانکی(SME) است.

 بانکهای ترکیه ای درک خوبی از بانکداری SME با بیش از 70 سال تجربه در این زمینه را دارند. هالک بانک به طور گسترده با بانکهای سرمایه گذاری اروپایی، بانک  جهانی و آژانس توسعه فرانسه همکاری کرده است و وامهای تخصصی SME را در ترکیه ترویج کرده است. این مدل به موفقیت زیادی دست یافته است .

البته هالک بانک در زمینه وامهای سررسید گذشته (NLP) پرتفولیوی طولانی دارد.ا ین سابقه میراث دورانی است که هنوز بانکداری این کشور دچار بحران نشده بود(2001) و میزان این نوع وامها 0.8 درصد کل وامهای بانک بود. بدون توجه به وامهای بد، نرخ NLPهالک بانک فقط 2 درصد است که این میزان کمتر از هنجار تعیین شده بانکها (یعنی 2.8درصد) است. این بانک هیچ گونه بدهی بدی ندارد . فرایندهای SME فقط مشکلات کوچکی ایجاد می کنند.

 آزادی در مدیریت

هرچند هالک بانک هنوز بانکی دولتی است که 25 درصد سهام آن در بازار سهام استانبول جریان دارد اما این موسسه هنوزهم اختیارات فراوانی دارد.

 هالک بانک مدلهای اقتصادی و مالی دارد که بسیار ساده در بازارهای دیگر هم اجرا می شوند. در ترکیه 37 درصد پرتفولیو وامهای هالک به SMEمربوط است .

 به نظر می رسد هیچ چیزی نمی تواند  جلوی پیشرفت بانکهای ترکیه ای رابگیرد. این موسسات  همچنان با تکیه بر نقاط قوت خود در اقصی نقاط جهان پیشرفت میکنند و طولی نخواهد کشید که بازارهای نوظهور کنونی را هم فتح کنند.

منبع:نشریه بنکر

ترجمه از شیوا سعیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  6