تدوین نظام استاندارد برای نظارت بر سلامت سیستم بانکداری اسلامی

معاون دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) خبر داد:

عبدالله هارون معاون دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) اظهار داشت: ما سعی داریم نهادی برای نظارت و ثبات امور مالی باشیم و در بازار اسلامی نقش بازیگر اصلی را ایفا کنیم.IFSB توانسته استانداردهایی را بوجود بیاورد که بوسیله آنها، سلامت سیستم بانکی تضمین شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گزارش پارسی بانک عبدالله هارون معاون دبیر کل هیئت خدمات مالی اسلامی (IFSB) در بیست و دومین همایش سیاست های پولی و ارزی در سخنانی اظهار داشت: ما سعی داریم نهادی برای نظارت و ثبات امور مالی باشیم و در بازار اسلامی نقش بازیگر اصلی را ایفا کنیم.بدین جهت،بازل ( یک نشست بانکی جهانی) ما را بعنوان بازوی کمکی خود قرار داده است.

او سپس به بحران اقتصادی در سال های 2007 و 2008 اشاره کرد و افزود: این بحران ها نقطه عطفی برای تغییر منظر دیدگاه نظارت شدند.عوامل بسیار زیادی در ایجاد این بحران نقش داشتند مانند اعتبار دادن های بی محابای بانک ها و موسسات مالی، ایجاد حباب در بازار و عدم شفافیت بازار.

او افزود: در آن زمان به هیچ وجه نظارت کارآمدی  وجود نداشت و همین اتفاق باعث شد تا بحران گسترش یابد و شرکت ها به این فکر افتادند تا راه چاره برای حل این بحران بیایند.اکثر کشورها متفق القول شدند تا نظارت جدیدتر و جدی تری اعمال کنند.همچنین کمیته بازل تصمیم گرفت تا کیفیت سرمایه و کفایت سرمایه را بطور همزمان در نظر گرفته و ارزش ها و خسارات را تخمین بزند.

او همچنین اشاره کرد: در این بحران بود که متوجه شدیم  مقاومت بانک ها در مقابل چنین بحران هایی باید مورد بررسی دوباره قرار گیرد.بازل 3 پوشش ریسک را بیشتر کرد و با بررسی مدیریت ریسک ، سیاست های احتیاطی نسبت به دارایی های حساس اتخاذ کرد.همچنین، یک سری گام ها و تصمیمات مهم در این باره در سطوح بالای مدیریتی اتخاذ شد که هدف گذاری آن دفع ضرر و زیان های حاصل از بحران بود.

او در ادامه با تشریح روند  بازل 3 ، تصمیم بازل 3 را در تهیه و تدوین سیستم جذب و کنترل شوک های حاصل از بحران های اقتصادی دانست. و اظهار کرد:باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا بوسیله آن بتوان بحران های مشابه را کنترل کرد.

هارون افزود: بانکها باید با توجه همزمان به متغیرهای ثابت و متغیر کاری کنند تا ثبات بیشتری داشته باشند چون بحران اقتصادی ادامه دارد و تمام بازارها در حال لطمه خوردن از آن هستند. IFSB  توانسته به همین منظور استانداردهایی را بوجود بیاورد که بوسیله آنها، سلامت سیستم بانکی تضمین شود. IFSB شروع با بررسی روند بوجود آمده اسنادی را تدوین کرده  که استانداردهای جدیدی را بوجود آورده است.

او در ادامه روند این اصلاح را بدین گونه تشریح کرد: برای اصلاح باید اجزای سرمایه را بررسی کنیم و ببینیم آیا همه موارد در نظر گرفته شده است. در زمینه رهنمودهای اسلامی، باید طرف های ذی النفع صنایع گرد هم جمع شوند و ایده های خود را ارائه کنند تا بتوانیم بقیه ریسک ها را مدیریت کنیم.باید سیاست های اتخاذ شده را از دیدگاه شریعت بررسی کنیم تا ببینیم این قوانین چه رابطه ای با شریعت دارند.باید با در نظر اوراق اسلامی مانند صپوک بتوانیم دید همراه با شریعت را در بازارها تزریق کنیم.

همچنین عبدالله هارون در پایان افزود: برای درک بیشتر این استانداردها  سعی کرده ایم تا بیشتر بانک هایی که خدمات اسلامی ارائه می دهند را مورد بررسی قرار دهیم.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  +    =  61