لندن اولین شهرجهان در پرداخت های غیرتماسی حمل و نقل عمومی

پرداخـت غیرتماسی در المپیک لنـــدن

با همکاری بانک‌ها و سیستم حمل‌ونقل لندن با شرکت‌های Visa و MasterCard ، لندن اولین شهر جهان خواهد بود که تمامی شبکه حمل‌ونقل عمومی آن به ابزار پذیرش کارت‌های پرداخت غیرتماسی مجهز خواهد شد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک چشم‌های جهانیان به بازی‌های المپیک 2012 لندن و تلاش‌های بسیار زیاد و همکاری مداوم بانک‌ها و سیستم حمل‌ونقل لندن (TfL) با شرکت‌های Visa و MasterCard به منظور آماده‌سازی شهر برای پرداخت‌های غیرتماسی در حمل‌ونقل عمومی دوخته شده است.

TfL در اواخر فوریه سال جاری اعلام کرد، لندن اولین شهر جهان خواهد بود که تمامی شبکه حمل‌ونقل عمومی آن به ابزار پذیرش کارت‌های پرداخت غیرتماسی مجهز خواهد شد تا تماشاگران و علاقمندان المپیک نفسی براحتی بکشند.

نماینده TfL در این خصوص اظهار داشت: «تا پایان سال 2012 دستگاه‌های کارت‌خوان در سراسر شبکه TfL به‌روزرسانی خواهند شد، به نحوی که اشاره‌ای از کارت‌های بانکی و اعتباری غیرتماسی، مسافرین را قادر خواهد ساخت پرداخت‌های خود را برای سیستم‌های حمل و نقل انجام دهند.

این سیستم جدید بر روی تمامی هشت هزار اتوبوس موجود در سیستم حمل‌ونقل لندن راه‌اندازی خواهد شد و تا پایان سال 2012 نیز در سیستم‌های دیگر ‌گسترش خواهد یافت. TfL در حال به‌روزرسانی نرم‌افزار خود در سیستم کارت‌های هوشمند Oyster است تا کارت‌های اعتباری و نقدی غیرتماسی که توسط Visa ،MasterCard و آمریکن اکسپرس صادر می‌شود نیز قابل استفاده باشد.

هر چند حرفی از گوشی‌های موبایل برای پرداخت‌های غیرتماسی به میان نیامده اما انتظار می‌رود سیستم TfL با گوشی‌های NFC سازگاری داشته و گسترش گوشی‌های NFC جهت راه‌اندازی و بکار‌گیری در بریتانیا توسط Barclaycard را سرعت بخشد.

همچنین مذاکراتی با شرکت‌های اجرایی حمل‌ونقل ریلی لندن در مورد استفاده از کارت‌های پرداخت غیرتماسی برای خدمات ریلی ملی در حال انجام است. هم اکنون کارت‌های حمل‌ونقل غیرتماسی Oyster صادر شده توسط TfL در خدمات ریلی ملی پذیرش می‌شوند.

نماینده TfL گفته است: «به‌روزرسانی نرم‌افزار توسط سیستم Oyster کاملا منطبق با استاندارد‌های پرداخت الکترونیک بوده و از سیستم‌های امنیتی صنعت پرداخت الکترونیک بهره می‌گیرد. امکانات ویژه‌ای از پرداخت‌های غیر‌تماسی جهت تسهیل در حمل‌ونقل عمومی بکارگیری خواهد شد، به عنوان مثال مشتریان هرگز در یک ایستگاه شلوغ مجبور به وارد کردن شماره کارت یا رمز عبور نخواهند بود.»

نماینده TfL اضافه کرد: «پرداخت غیرتماسی علاوه بر کاهش تعداد صدور کارت‌های Oyster، هزینه‌های پردازش و ارجاع را در TfL کاهش خواهد داد.»

بنابر اظهارات نماینده Visa Europe،  هم‌اکنون 18 میلیون کارت غیرتماسی در سراسر بریتانیا در اختیار شهروندان قرار دارد و قرار است در حدود 20 میلیون کارت غیرتماسی ویزا تا پایان سال 2012 صادر شود که به معنی رشد بیش از 100 درصدی این نوع کارت‌ها در سال آینده است.

نماینده شبکه پرداخت انگلستان اضافه کرد: «در حال حاضر بیش از 80 درصد کارت‌های نقدی موجود در شبکه، کارت‌های پرداخت غیرتماسی ویزا هستند. تحقق این امر، ویزا را به عنوان دومین طراح بزرگ کارت غیرتماسی بعد از Oyster تبدیل خواهد کرد.»

 

پانوشت:

Oyster Card: کارت‌های الکترونیکی مورد استفاده در سیستم حمل‌ونقل عمومی بریتانیا جهت پرداخت کرایه

—————————————————–
ترجمه: امیر حسن زاده کارشناس واحد طرح و برنامه شزکت ایران کیش
منبع:

Payments Cards & Mobiles / March-April 2011

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  7