جزییات توافق سازمان امور مالیاتی با اصناف

بالاخره سازمان امور مالیاتی و اصناف در روز سه‌شنبه هفته گذشته مصادف با 29 خردادماه، بر سر مالیات بر درآمد سال 90 توافق کردند. بر این اساس مقرر شد که اصناف مانند سال گذشته، مالیات عملکرد سال 1390 خود را با حداقل 15 درصد افزایش نسبت به مالیات قطعی شده عملکرد سال 1389 پرداخت کنند و تمام مشمولین مالیات بر ارزش افزوده، حداکثر تا پایان شهریور ماه 1391 در سامانه مربوطه ثبت نام و اظهارنامه خود را تسلیم کنند.

 

 

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه خبر داد: صاحبان مشاغل موضوع بند ج ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم که اتحادیه آن‌ها با ادارات کل امور مالیاتی (حسب تعویض اختیار صادره سازمان امور مالیاتی کشور) توافق کنند، چنانچه مالیات عملکرد سال 1390 خود را با حداقل 15 درصد افزایش نسبت به مالیات قطعی شده عملکرد سال 1389 پرداخت کنند، با رعایت سایر شرایط مالیات ابرازی آن‌ها قطعی بوده و فقط چهار درصد از آن‌ها به‌طور نمونه گیری انتخاب و طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم رسیدگی خواهد شد.

حسین وکیلی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد کلان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همچنین اظهار کرد: صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات عملکرد سال 1390 خود را با حداقل 15 درصد افزایش نسبت به مالیات قطعی شده عملکرد سال 1389 پرداخت کنند، با رعایت سایر شرایط، در اجرای ماده 158 قانون مذکور اظهارنامه آن‌ها بدون رسیدگی قبول و فقط 12 درصد آن‌ها به طور نمونه‌گیری انتخاب و طبق مقررات قانون مالیات‌های مستقیم رسیدگی خواهد شد.

او همچنین درباره مشاغلی که فاقد اتحادیه هستند، تصریح کرد: صاحبان مشاغل موضوع بند ج قانون مالیات‌های مستقیم که فاقد اتحادیه هستند یا اتحادیه آن‌ها با سازمان امور مالیاتی توافق کنند نیز می‌توانند در چارچوب این خود اظهاری از این مزیت برخوردار شوند.

 

پرداخت مالیات به صورت 30 – 70 یا 50 – 50

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر شروط مشمولیت توافق صورت گرفته گفت: لازم است مودیان برای برخورداری از شرایط مذکور در موارد تقسیط مالیات ابرازی برای مودیانی که به صورت الکترونیکی نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام کرده‌اند، حداقل 30 درصد مالیات را به صورت نقد به همراه اظهارنامه مالیاتی پرداخت و مابقی را در هفت قسط مساوی ماهانه تا پایان بهمن ماه سال 1391 و برای سایر مودیان حداقل 50 درصد مالیات را به صورت نقد به همراه اظهارنامه مالیاتی پرداخت و مابقی را در پنج قسط مساوی ماهانه تا پایان آذر ماه سال جاری تقسیط کنند.

 

تکمیل اظهارنامه و ارسال تا پایان تیرماه

وکیلی همچنین افزود: لازم است که مودیان اظهارنامه خود را به طور کامل تکمیل و حداکثر تا پایان تیر ماه سال جاری به اداره امور مالیاتی مربوطه تسلیم کنند.

 

 

پیش ثبت نام تا پایان آبان ماه برای اخذ شماره اقتصادی

وی خاطرنشان کرد: مودیان همچنین باید حداکثر تا پایان آبان ماه سال جاری برای دریافت شماره اقتصادی ثبت نام کنند و چنانچه مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، حداکثر تا پایان شهریور ماه 1391 در سامانه مربوطه ثبت نام و اظهارنامه تسلیم کرده باشند.

 

تحریر دفاتر قانونی

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در پایان تاکید کرد: شرط دیگر استفاده مودیان از توافق صورت گرفته این است که مشمولین بندهای الف و ب ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، دفاتر قانونی را تحریر کرده باشند.

 

 

ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم و دسته‌بندی مشاغل

بر اساس ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلف اند اسناد و مدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگهداری کنند. صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به سه گروه بند "الف"، "ب" و "ج" تقسیم شده‌اند.

براین اساس صاحبان مشاغلی که به موجب این قانون مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگهداری کنند.

همچنین صاحبان مشاغلی که بر حسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه می‌باشند، در بند "ب" گروه‌بندی شده‌اند و نمونه‌های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، صاحبان مشاغلی که مشمول مقررات بندهای (الف) و (ب) فوق نیستند در بند "ج" قرار گرفته و مکلف‌اند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه خود را طبق ضوابط و نمونه‌های تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور نگاهداری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  2