نقشه «عشق» در مغز شناسایی شد

یک پژوهش بین‌المللی جدید برای اولین بار به نمایش نقشه دقیق از محل بروز «احساس عشق» و «میل جنسی» در مغز پرداخته و قادر به مشاهده الگوهای فعالسازی این دو در کنار یکدیگر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا به گفته دکتر جیم پفاوز، استاد روانشناسی دانشگاه کونکوردیا، تاکنون کسی به دنبال کنار هم قرار دادن این دو حس برای مشاهده الگوهای فعالسازی نبوده و حتی ممکن است این اجزا کاملا از هم جدا باشند، اما در مناطق مرتبط مغزی قرار دارند.

پفاوز در کنار محققانی از آمریکا و سوئیس به بررسی نتایج به دست آمده از 20 پژوهش جداگانه پرداخت که فعالیت مغزی را در زمان مشاهده تصاویر افراد مطلوب تحلیل کرده بودند. محققان با استفاده از این داده‌ها توانستند یک نقشه کامل را از محل عشق و میل جنسی در مغز طراحی کنند.

دانشمندان در یافتند که دو ساختار خاص مغزی اینسولا و جسم مخطط، مسؤولیت انتقال میل جنسی را به عشق بر عهده دارند. اینسولا بخشی از کورتکس مغزی بوده که در عمق بین لوب گیجگاهی و پیشانی قرار دارد. این در حالیست که جسم مخطط در نزدیکی آن در بخش جلو مغز قرار گرفته است.

عشق و میل جنسی به فعالسازی بخشهای مختلفی از جسم مخطط می‌پردازند. ناحیه فعال شده توسط میل جنسی با انگیزشهایی مانند میل به غذا فعال می‌شوند. نواحی فعال شده توسط عشق به فرایندهای مربوط شده که با پاداش یا لذت ارزش‌گذاری می‌شوند.

در این حالت با ارتقای میل جنسی به شکل عشق، ‌این فرایندها در بخشهای مختلف جسم مخطط پردازش می‌شوند.

جالب اینکه این بخش از جسم مخطط همچنین با اعتیاد به مواد مخدر نیز مرتبط است. به گفته پفاوز،‌دلیل موجهی برای این امر وجود دارد: عشق در حقیقت یک عادت بوده در زمان پاداش گرفتن تمایل، به وجود می‌آید، ازاین رو مانند اعتیاد به دارو عمل می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  24