تصویب وام ودیعه مسکن تا سقف ۳۰ میلیون تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تهران ـ گفت: وام ودیعه مسکن تا سقف 30 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی در کارگروه مسکن کشور تصویب شده است و برای پرداخت باید در شورای پول و اعتبار نیز مطرح شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، مجید کیان‌پور ـ افزود: این وام قبلا تا 20 میلیون تومان با نرخ سود بازپرداخت در فروش اقساطی 15 درصد و دوره‌ی مشارکت 20 درصد پرداخت می‌شده است.

کیان‌پور گفت: وام ودیعه هم‌چنین در سراسر کشور در سال 90 به حدود دو هزار واحد مسکونی در قالب 400 پرونده به املاکی که تجمیع دارند، تعلق گرفت.

به گفته‌ی او، وام ودیعه در سال گذشته و تاکنون برای شهرستان‌ها چهار میلیون تومان، مراکز استان‌ها هشت میلیون تومان و کلانشهر تهران 12 میلیون تومان بوده است و هنوز تغییری در آن ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: دولت زمینه‌ی خوبی برای پرداخت تسهیلات در بافت فرسوده فراهم کرده است به‌طوریکه 200 هزار واحد مسکونی از محل خط اعتباری مسکن مهر و نیز محل اعتبار بانک‌ها تسهیلات دریافت با نرخ سود 15 درصد در فروش اقساطی و 20 درصد در مشارکت با بازپرداخت در دوره‌های 13 و دو ساله دریافت می‌کنند.

 

کیان‌پور با یاد‌آوری آنکه متقاضیان تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده نباید قبل از این از امکانات و تسهیلات دولتی استفاده کرده باشند، تاکید کرد: سازندگان با مراجعه به شهرداری‌ها درخواست خود را اعلام می‌کنند و پس از ساخت باید واجدان شرایط را معرفی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در کلانشهر تهران 9 درصد، در مراکز استان‌ها 7 درصد و در سایر شهرستان‌ها 4 درصد است، گفت: برای امسال به حدود 200 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تهران گفت: امسال 120 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور طی فواصل زمانی همزمان با مسکن مهر افتتاح می‌شود که از این بین 80 هزار در کلانشهر تهران خواهد بود که 30 هزار واحد آن از محل اعتباری مسکن مهر و 50 هزار واحد دیگر از محل منابع داخلی بانک‌ها تسهیلات خواهند گرفت.

کیان‌پور یاد‌آور شد: در سراسر کشور شهرداری‌ها برای سازندگان واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده حداقل تخفیفی 50 درصدی در نظر خواهند گرفت.

وی به پروژه‌های بزرگ طراحی شهری در شهرهای بزرگ اشاره و اظهار کرد: مجموعه‌ی شهری میدان بهشتی تبریز، بازگشایی محوری در رشت و میدان حضرت امام خمینی (ره) در ارومیه از جمله‌ی این پروژه‌های بزرگ طراحی شهری است.

کیان‌پور گفت: 72 هزار هکتار بافت فرسوده در محدوده‌ی 471 شهر کشور با 12 هزار نفر ساکن شناسایی شده‌اند تا حدود 33 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده طرح‌های بهسازی و نوسازی در سطح مطالعاتی صورت گرفته که 24 هزار هکتار آن در کمیسیون ماده‌ی پنج تصویب شده و بقیه نیز آماده تصویب است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری تهران افزود: حدود 12 هزار هکتار نیز از بافت‌های فرسوده در حال مطالعه است. تا پایان سال جاری کار مطالعاتی بافت‌های فرسوده در کل کشور تمام می‌شود و به تصویب کمیسیون ماده‌ی پنج می‌رسد.

کیان‌پور به سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره و اظهار کرد: 44 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در شهر کشور شناسایی شده است که در اکثر کشور‌ها کار مطالعه و ساماندهی این فضاها در حال انجام است.

وی ادامه داد: در 18 مرکز استان پروژه‌هایی جهت توانمند‌سازی و ارتقاء سطح خدمات در حال اجرا است که تا پایان سال افتتاح می‌شود. به دنبال آن هستیم که این 18 مرکز را به تمامی مراکز استانی تبدیل کنیم و بتوانیم با کمک شهرداری‌ها طرح‌ها را گسترش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برای نوسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده ضوابط تشویقی خوبی در نظر گرفته شده است که باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود، گفت: در تهران به 34 هزار و 500 واحد تسهیلات و به 44 هزار و 500 واحد در بافت‌های فرسوده پروانه نوسازی داده شده است که این رشدی 78 درصدی را نسبت به سال 89 نشان می‌دهد.

کیان‌پور خاطرنشان کرد: از کل پروانه‌های ساخت صادر شده در کشور 24 درصد مربوط به بافت‌های فرسوده است که نشان‌دهنده‌ی عزم جدی در نوسازی و بهسازی در این بافت‌ها است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −    =  24