مدیرعامل یک بانک بزرگ انگلیس مجبور به استعفا شد

دیرعامل بانک ‘بارکلیز’ انگلیس که در یک هفته گذشته به دلیل رسوایی دستکاری نرخ بهره بین بانکی، تحت فشار شدیدی قرار گرفته بود، صبح روز سه شنبه مجبور به کناره گیری از سمت خود شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک بارکلیز امروز اعلام کرد که 'باب دایموند' در راستای حفظ منافع بانک و سهامداران آن استعفای خود را تسلیم هیات مدیره کرده است.

مدیرعامل بارکلیز نیز در استعفای خود اعلام کرد: به دلیل فشارهای بیرونی بر بانک و احتمال به خطر افتادن منافع سهامداران و مشتری های بانک از سمت خود کناره گیری می کند.

در پی افشای رسوایی های متعدد در نظام بانکی انگلیس و افزایش فشارها علیه مدیران بانک های بزرگ این کشور، 'مارکوس ایجوس' رییس هیات مدیره بانک 'بارکلیز' نیز روز گذشته کناره گیری خود را اعلام کرد.

در یک هفته گذشته افشاگری های متعددی در رسانه های انگلیس درباره عملکرد بانک های این کشور و تخلفات   آن ها در زمینه دستکاری نرخ بهره بین بانکی، مخفیکاری و ارائه خدمات و مشاوره های نادرست به هزاران بنگاه اقتصادی و تحمیل بیمه های تضمانی غیرضروری به مشتریان صورت گرفت و جنجال بزرگی را برای نظام بانکی و مالی این کشور به وجود آورد.

بانک 'بارکلیز' که از جمله بانک های بزرگ و بین المللی انگلیس محسوب می شود به دلیل دستکاری نرخ بهره بین بانکی و غیرواقعی نشان دادن توان و اعتبار مالی خود در سال های گذشته، 290 میلیون پوند(حدود 450 میلیون دلار) جریمه شد.

استعفای 'مارکوس ایجوس' که روز دوشنبه رسما تایید شد، نتوانست عصبانیت سهامداران و افکار عمومی را کاهش دهد و فشارها برای استعفای 'باب دایموند' مدیرعامل بارکلیز و مسئول اصلی اداره این بانک افزایش یافته بود.

سهام بانک بارکلیز نیز در یک هفته گذشته در بازار بورس رو به کاهش بوده و ضرر و زیان زیادی را متوجه سهامداران کرده است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره مستعفی بارکلیز باید به ترتیب در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته در جلسه کمیسیون مشترک امور اقتصادی پارلمان انگلیس حضور یابند و به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

از سوی دیگر اکثر بانک های عمده انگلیس نیز با رسوایی هایی در زمینه نحوه ارائه خدمات مالی به بنگاه های اقتصادی و همچنین فروش بیمه های تضامنی غیرضروری مواجه هستند. مروین کینگ رییس بانک مرکزی انگلیس هفته گذشته در جلسه کمیسیون اقتصادی پارلمان، این گونه اقدامات را متقلبانه توصیف کرد و خواستار اصلاح فرهنگ بانکداری و ایجاد تغییرات ساختاری در نظام بانکی انگلیس شد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز با حمایت از اظهارات رییس بانک مرکزی، خواستار تحقیق مستقل در مورد مشکلات نظام بانکی و نحوه رفتار بانکداران در این کشور شد

کامرون گفت: مردم انگلیس به صراحت خواستار اصلاح نظام بانکی کشور و بازگشت به نظام خوب و قدیمی بانکداری هستند.

اما 'اد میلیبند' رهبر حزب مخالف کارگر، تاکید کرده است که برای اصلاح نظام بانکی باید اقدامات زیربنایی صورت بگیرد و برای رسیدن به این هدف تشکیل یک کمیسیون مستقل قضایی ضروری است.

وی افزود: اقدامات مقطعی دردی را دوا نمی کند باید با متخلفانی که اقدام به سواستفاده و غارتگری می کنند در هر رده ای که باشند برخورد قاطع صورت بگیرد.

سال گذشته اعضای جنبش ضدسرمایه داری انگلیس با برگزاری تجمعات گسترده ای در منطقه مالی لندن موسوم به 'سیتی' بانکداران و سرمایه داران بزرگ را به سودجویی و طمع ورزی متهم کردند و خواستار پاکسازی نظام بانکی انگلیس شدند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  3