کلید وزارت ICT به سرپرست جدید سپرده شد

با برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات، امروز به طور رسمی کلید وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به سرپرست جدید سپرده شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، مراسم معارفه علی نیکزاد به عنوان سرپرست جدید وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات امروز برگزار و رضا تقی‌پور وزیر اسبق این حوزه تودیع شد.

معاون اول رییس‌جمهور، ادغام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با وزارت راه و شهرسازی را تکلیف مجلس بر دولت برشمرد و اعلام کرد: اگر این تکلیف برداشته شود، ما تمایل داریم که بخش فناوری اطلاعات به صورت جداگانه خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا رحیمی در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بنای وداع گفتن در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد که بخواهیم با آقای تقی‌پور وداع کنیم. ما با او وداع نمی‌کنیم؛ چرا که از برادران بسیار خوب ما هستند و خداحافظی با ایشان به خصوص در غیابش سخت است.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاه‌هایی است که کارشناسان برجسته‌ای دارد و تعداد مهندسان آن در حد چند وزارتخانه هستند، اما از آنجا که طبق برنامه پنج ساله توسعه قرار بر این است که دولت کوچکتر شود، باید وزارتخانه‌ها با هم ادغام شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته در این وزارتخانه بخش ارتباطات که همان مخابرات خودمان است را فروختیم. با این‌که درآمد بسیار بالایی داشت، اما به هر حال نوش جان آنهایی که آن را خریدند، ولی باید برای بخش فناوری اطلاعات تدبیری کنیم و بهتر این است که این بخش خود را حفظ کند و همچنین بتواند در حوزه تولید ثروت فعال‌تر باشد.

رحیمی افزود:‌امروز در جهان شاهد افزایش روزافزون ارتباطات الکترونیکی و اطلاعاتی هستیم و هر روز دستاوردهای جدیدی را می‌بینیم که این وزارتخانه هم از این قاعده مستثنی نیست، اما به نظر من این دستاوردها به خوبی در جامعه مطرح نمی شود.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر شخصی به این دولت می‌آید با احترام وارد می‌شود، اما وقتی می رود با اخم است، اما باید بدانیم که این آمدن‌ها و رفتن‌ها مثل کار خداست که اولاد ، ثروت و سلامت را می‌دهد و آن را می‌گیرد و ما حکمت آن را نمی‌دانیم و خوی متعالی این است که وقتی رفتیم هم مانند روز اول خوب و خوش باشیم.

وی اضافه کرد: در دولت اصلاحات من که استاندار کردستان بودم را می‌خواستند کنار بگذارند ودر مراسم تودیع از این‌که من خیلی خوشحال بودم، تعجب می‌کردند. ما برای مسوولیت کردستان با گریه رفتیم و با خنده برگشتیم. وقتی منصوب شدیم ناراحت بودیم؛ چرا که مسوولیت بزرگی بر دوش ما گذاشته شده بود و وقتی کنار رفتیم خوشحال بودیم؛ چرا که این مسوولیت از دوش‌مان برداشته شد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای مهندس تقی‌پور از این جابجایی نرنجیدند، اما بهتر آن بود که با وجود کسالتی که داشتند در این مراسم حاضر می‌شدند. به هر حال باید این وزارتخانه‌ را از آسیب حفظ کنیم تا بتواند دستاوردهای خود را داشته باشد و با آن جامعه را طراوت ببخشد.

رحیمی یادآور شد: ما قدردان آقای تقی‌پور هستیم و اگر قدردان نباشیم ناسپاسی کرده‌ایم . آقای دکتر احمدی‌نژاد هم چنین نظری دارند و این اتفاق برکناری نبود، بلکه به خاطر ادغام و تکلیفی بود که مجلس بر گردن دولت نهاده است و ما از این مساله خوشحال نیستیم و اگر این تکلیف برداشته شود ما تمایل داریم که بخش فناوری اطلاعات به صورت جداگانه خود را حفظ کند.

در پایان سخنان رحیمی یک روحانی از معاون اول رییس‌جمهور اجازه خواست و گلایه کرد که چرا اگر قرار بود که سرپرستی برای این وزارتخانه گذاشته شود یک فرد از مجموعه این وزارتخانه گذاشته نشد؟ و در عین حال از مهندس تقی‌پور به خاطر دور تصدی‌اش در وزارت ارتباطات تشکر کرد.

رحیمی در پاسخ گفت:‌همانطور که گفتم بحث ادغام است و نه برکناری و چون مبنا بر این است که این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی ادغام شود، سرپرست این وزارتخانه نیز شخص آقای نیک‌زاد انتخاب شد والا در صورتی که این وزارتخانه به صورت جدا بخواهد اداره شود یک فرد از درون این مجموعه انتخاب خواهد شد.

سرپرست جدید وزارت ارتباطات هم تاکید کرد: از این پس اجازه اعطای وام‌های چند صد میلیون تومانی به پست بانک را نخواهیم داد چرا که عزت و برکت در همین وام‌های کوچک است و در زمینه مسکن هم بیش‌ترین وام اعطا شده 25 میلیون تومان بوده است و به همین دلیل دراین حوزه توانسته‌ایم به تعداد بسیاری وام دهیم که همین موضوع برکت می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نیکزاد در مراسم معارفه خود اظهار کرد: از سرور ارجمندم دکتر احمدی‌نژاد، مقام معزز ریاست جمهوری که این مسوولیت را بر عهده بنده گذاشته و در جهت سربازی در نظام مقدس وظیفه‌ای را بر دوش من قرار دادند و همین طور از سرور ارجمند جناب آقای رحیمی و دوستان خوبم در مجلس که در این مراسم حضور دارند تشکر کرده و اقدامات ارزنده دکتر تقی‌پور را نیز ارج می نهم و از خداوند بزرگ برای ایشان موفقیت روز افزون را خواستارم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: درباره اهمیت این حوزه زیاد صحبت شده است اما معمولا درباره ارتباطات بیشتر گفته می‌شود که شاید به این دلیل است که بحث ارتباطات قبل از فن‌آوری اطلاعات وجود داشته است.

وی ادامه داد: امروزه بحث‌هایی که با فن‌آوری اطلاعات ارتباط دارند، بخش مهمی از زندگی بشر را تشکیل می‌دهند و از سلامت گرفته تا گمرک، دولت، خبرگزاری و … الکترونیکی شده‌اند که البته این مبنایشان نیست که دیگر ارتباطات دخیل نیست. چرا که ارتباطات زیرساخت است و ماهیت جدیدی به فن‌آوری اطلاعات بخشیده است.

نیکزاد همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال فن‌آوری اطلاعات تاثیر مهمی در مباحث اقتصادی کشور دارد. البته در کشور ما سهمی معادل دو درصد GDP برای آن در نظر گرفته شده اما این سهم در دنیا گاه به بیش از 10 درصد نیز می‌رسند.

وی با بیان این‌که فن‌آوری باعث عدالت می‌شود و از طریق گسترش ICT می‌توان به نقاط محروم کشور و روستاهای دوردست خدمات متعددی ارائه کرد و ترافیک را نیز کاهش داد، یادآور شد: البته در بعد امنیتی نیز بحث‌هایی مانند جنگ نرم و جنگ سایبری وجود دارد که این موضوع در حال حاضر در تمام دنیا تبدیل به بحث مهمی شده و به طور مستقیم با استقلال کشورها ارتباط دارد.

نیکزاد با بیان این‌که در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات صورت گرفته بر لزوم تقویت زیرساخت‌ها در بخش ترانزیت تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم به هاب منطقه تبدیل شویم باید تلاش کنیم که در زمینه ترانزیت بین‌الملل اقدامات بیشتری داشته باشیم.

سرپرست جدید وزارت ارتباطات همچنین عنوان کرد: اکنون باید به ظرفیت سایبری کشور کمک شود و دیگر زمان آن نیست که بگوییم من کجا باشم و میزم حفظ شوم چرا که در حال حاضر اگر دشمنان بخواهند بزنند، کل نظام را می‌زنند و ما باید بتوانیم در زمینه دفاع سایبری حرف داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: به هر حال پروژه‌های خوبی انجام شده است اما ما برخی اصول را در دستور کار داریم و بر این اصول ایستاده‌ایم و برای همین است که تا این اندازه اذیت می‌شویم.

نیکزاد ادامه داد: برخی موارد از جمله راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ای‌میل و جست‌وجوگرهای بومی و مواردی از این دست از جمله مواردی است که باید به آن‌ها پرداخت و با کمک گرفتن از بخش خصوصی و البته با حاکمیت دولت آن‌ها را دنبال کرد.

سرپرست جدید وزارت ارتباطات در عین حال یادآور شد: لازم است در این زمینه شرایط به گونه‌ای باشد که رابطه به شکل برد برد تعریف شود و در عین حال حاکمیت دولت هم در نظر گرفته شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود یادآور شد: اکنون تمام وزارتخانه‌ها بحثهای پستی را در دست دارند اما ما باید به آن‌ها بقبولانیم که خدمات پستی ما در وزارت ارتباطات قیمت کمتر و کیفیت بیشتری دارد.

پس از این اظهارات نیکزاد خاطرنشان کرد که از این پس هم عرصه وسیعی برای کار در حوزه ارتبااطت و فن‌آوری اطلاعات وجود دارد و میدانی که پیش از این وجود داشته فراخ‌تر خواهد شد.

پس از این صحبت‌ها حکم سرپرستی نیکزاد از سوی رحیمی به او اعطا شد.

رییس کمیسیون صنایع مجلس در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات به جای خالی رضا تقی‌پور اشاره کرد و گفت:‌ دوست داشتم که امروز خود آقای تقی‌پور هم باشند اما گویا برای ایشان مشکل پزشکی پیش آمده که امیدوارم این مشکل جدی نباشد.

به گزارش ایسنا رحمانی – رییس کمیسیون صنایع مجلس – از جمله افرادی بود که در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات به صحبت پرداختند.

رحمانی با بیان این‌که پیگیری امور مربوط به مخابرات ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به کمیسیون صنایع مجلس مربوط می‌شود اظهار کرد: در مواردی مانند صدور کارت‌های هوشمند سوخت و یا حتی عملیاتی شدن طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها حوزه ICT کمک بسزایی کرد و حتی می‌توان گفت که بدون این زیرساخت‌ها امکان اجرای چنین طرح‌هایی وجود نداشت.

رییس کمیسیون صنایع مجلس با بیان این‌که پیش از این هم در اسفندماه امسال مقام معظم رهبری در زمان صدور حکم راه‌اندازی شورای عالی فضای مجازی بر اهمیت این حوزه تاکید کرده بودند، گفت: یکی از معدود حوزه‌ها و یا شاید تنها حوزه‌ای که اغلب برنامه‌ها و طرح‌های آن در مجلس هیچ مخالفی نداشت، همین حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بود و خود آقای تقی‌پور هم زمانی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده بودند مخالفی نداشتند.

رحمانی در ادامه با بیان این‌که طی این سال‌ها برنامه‌های متعددی از سوی وزارت ارتباطات به مجلس ارائه شده یادآور شد: با توجه به اهمیت طرح‌هایی از قبیل راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات که شاید بتوان گفت شاه‌بیت تمام طرح‌هاست، ما انتظار داشتیم که برای اجرایی شدن این مورد توجه بیشتری به این وزارتخانه شود.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: گاه گفته می‌شود با توجه به حجم واگذاری‌ها اکنون می توان این وزارتخانه را ادغام کرد اما باید به این نکته توجه داشت که این قیاس، قیاس اشتباهی است و باید کلیت کار و وظایفی که بر عهده این نهاد است هم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به تجلیل نمایندگان مجلس از رضا تقی‌پور اظهار کرد: حتما در جلسات آتی نظرات کمیسیون را به صورت تفصیلی بیان خواهیم کرد و نمایندگان امروز یک طرح دو فوریتی را نیز ارائه خواهند کرد اما شاید اگر بیش از این مسائل برروی این موضوع صحبت شود بهتر باشد. به هر حال حوزه ICT حوزه مهمی است که باید با صرف بودجه و اعتبارات آن را تقویت کنیم و در این میان وجود وزارت ICT و فعالیت‌های آن هیچ منافاتی با آغاز به کار شورای عالی فضای مجازی نخواهد داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که به نظر می‌رسد در حوزه تولیدات در زمینه ICT گاه غفلت‌هایی صورت گرفته، از سرپرست جدید این وزارتخانه درخواست کرد که از این پس به حوزه نرم‌افزاری و نیروهای کارشناسی که در کشور وجود دارند، توجه بیشتری نشان دهد.

رحمانی همچنین اظهار کرد:‌ زمانی ما بیش از 50 کارخانه فعال در حوزه مخابرات داشتیم اما اکنون از این کارخانه‌ها تعدادی اندکی مانده‌اند که وضعیت این کارخانه‌ها هم خیلی رضایت بخش نیست.

وی در عین حال عنوان کرد: اکنون اگر بخواهیم این نکته را مورد بررسی قرار دهیم که هر یک از اپراتورهای اول تا سوم تلفن همراه چه میزان از تجهیزات خود را از تولیدات داخل استفاده کرده‌اند در مجموع اوضاع قابل قبولی را در این زمینه نمی‌بینیم.

رییس کمیسیون صنایع مجلس در ادامه صحبت‌های خود خواستار اختصاص بودجه‌ای بیشتر در سال 92 و برای بخش ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات شد و پس از آن از زحمات رضا تقی‌پور، وزیر اسبق وزارت ارتباطات تقدیر کرد و گفت:‌ انصافا خدمات، ویژگی‌ها و تسلط ایشان بر امور جای تشکر و قدردانی دارد و باید حتما در نظام از حضور او به نحو احسن استفاده شود.

وی درباره نیکزاد هم گفت: ایشان از وزرایی هستند که به سخت‌کوشی و پرکاری مشهورند و ما برای ایشان آرزوی توفیق داریم و تاکید داریم که با استفاده از نیروهای موجود امور این بخش را پیگیری کنند.

معاون وزیر ارتباطات گفت: رضا تقی‌پور برنامه‌های مختلف این حوزه را با تمرکز انجام می‌داد و در این میان همواره از سیاسی‌کاری و حاشیه‌های سیاسی دوری می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شریف‌زاده – معاون توسعه و مدیریت وزارت ارتباطات – در مراسم تودیع رضا تقی‌پور و معارفه سرپرست جدید وزارت ارتباطات صحبت‌های خود را با آیه‌ای از قرآن شروع کرد که مضمون آن به این شرح بود که "این روزگار را به ترتیب میان مردم می گردانیم".

وی در ادامه به فعالیت‌ها و عملکرد رضا تقی‌پور در وزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت: موفقیت‌های چشمگیر ایشان در این حوزه موجب شد که او در سطح بین المللی به شخصیتی تبدیل شود که در زمان تحریم‌ها دو بار اسم او جزو افرادی قرار گرفت که نمی‌توانست به کشورهای دیگر وارد شوند.

شریف‌زاده همچنین عنوان کرد: پیشرو بودن وزارت ارتباطات در اجرای اصل 44 و درآمدزایی برای کشور، تقویت محوریت فن‌آوری اطلاعات و توجه به امنیت آن، بسیج نیروهای وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین اهداف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه، امضای بیش از یک صد تفاهم نامه و عملیاتی شدن تمام آن‌ها، تشکیل کارگروه‌های مختلف از جمله فاوا، حضور فعال در عرصه‌های بین‌المللی از جمله نشست WSIS، تعاملات منطقه‌ای با وزرای سایر کشورها، برخورد فعال جهت قرار گرفتن ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی، برگزاری اولین اجلاس وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو ، افزایش ضریب نفوذ اینترنت و ICT روستایی، تشکیل ستاد حمایت از تولیدات داخل، افزایش چند برابری پهنای باند بین المللی و ایجاد دفاتر پیشخوان از جمله اقدامات انجامی در این وزاتخانه بوده است.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات با حاشیه‌های متعددی همراه بود که غیبت رضا تقی‌پور وزیر برکنار شده ارتباطات یکی از مهمترین این حاشیه‌ها به شمار می‌رود که محمدرضا رحیمی درباره برکنار شدن وی گفت:‌ باید مراسم تودیع و معارفه زودتر از این برگزار می‌شد اما من به واسطه تعلق خاطرم به آقای تقی پور، آمادگی شرکت در این مراسم را نداشتم. البته صحبت‌های رحیمی تنها به همین جا محدود نشد و او اظهارات متعددی درباره خصایص و عملکرد وزیر قبلی اظهار کرد.

اما یکی دیگر از حاشیه‌های جالب این مراسم کف زدن‌ها و تشویق‌های گاه و بی گاه حاضران بود که بارها زمانی که صحبتی از عدم ادغام وزارت ارتباطات صورت می‌گرفت، سخنران را مورد تشویق قرار می‌دادند.

همچنین در زمان صحبت‌های نماینده کمیسیون صنایع مجلس، وی با یادداشت برگزارکنندگان مراسم مبنی بر به پایان رسیدن وقتش مواجه شد اما رحمانی در پاسخ به این تذکر گفت: آقای تقی پور امروز نیامده‌اند و به همین واسطه در این زمان صرفه‌جویی می‌شود و من می‌توانم بیشتر صحبت کنم.

یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم این بود که سبزکار، مجری برنامه و مدیر روابط عمومی سازمان فن‌آوری اطلاعات برای صحبت از محمدرضا رحیمی دعوت کرد. اما پیش از این که رحیمی بخواهد برروی سن برود، علی نیکزاد، سرپرست جدید وزارت ارتباطات خود را برروی سن رساند که این اقدام او حتی مجری را هم غافلگیر کرد و در نهایت مجری این مراسم این گونه توضیح داد که در جریان تغییرات صورت گرفته در برنامه نبوده است.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد آن که پس از صحبت‌های معاون اول رییس جمهوری، یکی از روحانیان حاضر در جلسه که به نظر می‌آمد از کارمندان وزارت ارتباطات بوده باشد با بیان اینکه آقای احمدی‌نژاد می‌تواند هر یک از وزرای خود را که صلاح دانسته‌اند، برکنار کنند سوال کرد: واقعا اگر قرار بود وزیر ارتباطات جابه‌جا شود آیا در خود وزارت ارتباطات جانشینی برای ایشان وجود نداشت؟

وی در عین حال عنوان کرد:‌ البته من منکر توانمندی‌های آقای نیکزاد نیستم و شاید ایشان توان اداره سه وزارتخانه را داشته باشند اما به هر حال این سوالی است که برای ما مطرح است.

رحیمی هم در پاسخ به این سوال این گونه عنوان کرد که اگر زمانی بحثی در زمینه ادغام وزارت ارتباطات نداشته باشد ما حتما برای مدیریت این وزارتخانه از یکی از همکاران شما که از جنس خود شما استفاده خواهیم کرد اما در حال حاضر بحث ادغام بوده و لازم است که سرپرستی این وزارتخانه به وزیر وزارتخانه دیگر سپرده شود.

اما آخرین حاشیه این مراسم هم شاید بتوان خروج سریع رحیمی و نیکزاد دانست. در شرایطی که به طور معمول پس از برگزاری مراسم، خبرنگاران مصاحبه‌ و گفت‌وگوهایی را در حاشیه مراسم با مدیران حاضر انجام می‌د‌هند، این بار معاون اول رییس جمهوری و سرپرست جدید وزارتخانه پیش از این که خبرنگاران بخواهند خود را به آن‌ها برسانند، محل مراسم را ترک کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3