قیمت کالاها چند درصد افزایش یافته اند/موش ها برنج هندی نمی خورند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  گزارش میدانی فارس از افزایش 10 درصدی قیمت کالاهای اساسی در یک ماه اخیر،داغ شدن بازار سیاه روغن نباتی نیمه جامد، فروش شوینده‌ها به شرط خرید رب و موشهایی که حاضر به جویدن کیسه‌های برنج هندی نیستتند خبر می‌دهد.

قدم زدن در خیابان‌های تهران یادآور خیلی مسائل می‌تواند باشد اما هر خیابان برای خودش دلیل و هدفی دارد تا بتواند مخاطب، مشتری یا شهروند را به خود جذب کند.

ساختار نظام توزیع تهران به دلیل سنتی بودن و حلقه‌های متعدد زنجیره‌های تأمین و توزیع که به صورت مویرگی در داخل شهر به هم بافته شده است باعث می‌شود تا اکثر خیابان‌های تهران شکل تجاری داشته باشند یعنی واحدهای صنفی مختلف در کنار یکدیگر اقدام به عرضه کالاهای مختلف می‌کنند حال در این میان بعضی از خیابان‌های تهران بورس عرضه کالاهای خاصی هستند که از آن جمله می‌‌توان به بازار پارچه مولوی، بازار عمده فروش‌های مولوی، بازار بزرگ تهران، بازار طلا فروش‌ها، بازار فرش فروش‌ها، بازار صحاف‌ها، بورس صرافی‌ها و …. اشاره کرد.

همین مسائل باعث می‌شود تا قیمت‌گذاری کالاها در این خیابان‌های محدود صورت گیرد و به نوعی سیاستگذاری توزیع آن کالای خاص برای پایتخت و یا کل کشور از همین حجره‌ها و مغازه‌های کوچک و انبارهای زیرزمینی آغاز ‌شود.

برای بررسی بازار مواد غذایی و مایحتاج عمومی مردم به میدان محمدیه تهران که پیش‌تر به میدان اعدام شهرت داشت رفته و با کسبه این میدان و خیابان‌های اطراف آن که عمدتا عمده فروش مواد غذایی هستند به گفت‌‌‌و گو نشسته‌ایم آنچه مشخص است این است که کمبود کالا و یا افزایش قیمت کالا زمانی که در بازار عمده‌ فروش‌های مولوی مشهود است ممکن است یک هفته تا ده روز بعد، زمانی که موجودی خرده فروشی‌های سطح شهر ته می‌کشد به مغازه‌های سطح شهر برسد و آنجا خودش را نشان دهد.

* رشد 120درصدی قیمت محصولات سلولزی

در همان ابتدا با یکی از عمده‌ فروشان محصولات سلولزی که انواع دستمال کاغذی را عرضه می‌کنند وارد صحبت شدیم از‌ آنها درباره میزان افزایش قیمت‌ها سؤال کردیم.

 این فروشندگان پاسخ می‌دهند دستمال کاغذی از اول سال 70 درصد افزایش قیمت در مواد اولیه داشته و قیمت محصول نهایی نسبت به سال گذشته 120 درصد افزایش قیمت داشته است،بطوریکه دستمال کاغذی که پارسال 350 تومان می‌فروختیم همین حال 1070 تومان می‌فروشیم.

این فروشنده عمده محصولات سلولزی می‌گوید مواد اولیه مورد نیاز تولید دستمال کاغذی زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی است و تیشو که ماده اولیه تولید این محصولات است توسط این سازمان تأمین می‌شود.

وی می‌گوید: تولید کننده داخلی به دلیل افزایش نرخ ارز نمی‌تواند تیشو را از خارج از کشور وارد کند و سازمان تأمین اجتماعی هم که ماهانه 120 تن به کارگاه‌های تولیدی تیشو می‌داد، عرضه را کاهش داده و آن را به 70 تن رسانده است. از همین جا با کاهش عرضه می‌توان دلیل دیگری بر افزایش قیمت‌ها اضافه کرد.

* رشد 40 درصدی قیمت مواد غذایی خارجی

سری به یک عمده فروش مواد غذایی خارجی می‌زنیم او اعلام می‌کند که نسبت به سال گذشته کالاهای آنها بالغ بر 40 درصد افزایش داشته است و در یک ماه گذشته نیز نزدیک به 10 درصد افزایش قیمت وجود داشته است.

می‌پرسیم وقتی کالایی گران می‌شود آیا تقاضای آن کالا کاهش پیدا می‌کند، پاسخ می‌دهد: خیر به محض افزایش قیمت کالا فروش ما بهتر می‌شود، مردم بیشتر هجوم می‌آورند و کالای بیشتری خریداری می‌کنند.

این عرضه کننده عمده مواد غذایی خارجی اعلام می‌کند از زمانی که دلار افزایش قیمت داشته است مواد غذایی قاچاق در بازار بیشتر شده است، چرا که بین 20 تا 30 درصد ارزان‌تر از کالاهایی است که به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند لذا بازار قاچاق فروش‌های مواد غذایی بهتر از بازار ماست.

منظورش انواع سس، ساندیس، شکلات‌های خارجی و محصولاتی از این دست است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3