کنترل بحران در بانک ها با مدیریت جامع ریسک

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در همایش روسای موفق شعب، عنوان کرد:

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در همایش روسای موفق شعب، مدیریت سیستم جامع ریسک را به عنوان روشی نوین و سیستماتیک در رصد، شناسایی و محاسبه ریسک های شبکه بانکی معرفی نمود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مدیریت روابط عمومی  مهندس سید ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک افزود: ریسک‏های متعددی از جمله ریسک‏ عملیاتی، ریسک اعتباری، ریسک بازار و غیره،  بانک را تحت تاثیر قرار می‏دهند که لزوم شناسایی هر کدام در لحظه وقوع و جلوگیری از تحت تاثیر قرار دادن سایر ریسک‏ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که در حال حاضر بیش از 80 درصد هک‌ها مربوط به شبکه‌ی بانکی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقش انسان در مدیریت ریسک کم‌رنگ خواهد بود؟اظهار داشت:آن چه مسلم است بانک به وسیله‌ انواع ریسک محاصره شده است. ریسک‏های مذکور دارای آثار جانبی بر یکدیگر می‏باشند و از یکدیکر تاثیر می‏پذیرند. این موضوع اهمیت استفاده از راه‏کارهای فناوری اطلاعات، برای شناسایی انواع ریسک‏ها و محاسبه برهم کنش بین آنها را شفاف‏تر می‏نماید.

 وی همچنین در خصوص نقش سیستم هوش تجاری و مدیریت اطلاعات به عنوان خوراک اطلاعاتی"مدیریت سیستم جامع ریسک" افزود:مطابق با Hype cycle گارتنر که از شرکت‏های معتبر در زمینه رصد تکنولوژی و آینده‌پژوهی در جهان می‏باشد، برخی از قابلیت‏هایی به عنوان توانمندی‏های استراتژیک کسب و کار در سال 2012 رصد شده است؛ یکی از این موارد "مدیریت ریسک"  است که با توجه به روند رو به رشد امکاناتی که سیستم‏های فناوری اطلاعات در اختیار سازمان‏ها و بانک‏ها قرار می‏دهند، دستیابی به آن بین 2 تا 5 سال آینده  تسهیل خواهد شد. مورد دوم سازمان‏های بدون مدیریت است که احتمال وجود این نوع سازمان‏ها تا 10 سال آتی وجود دارد. تحلیل کسب و کار  مورد آخر است که بر اساس آن شاهد سازمان‏هایی خواهیم بود که با وجود فراوانی اطلاعات ، در لحظه بتوانند اطلاعات را تحلیل نموده و تصمیم‏گیری‏های لازم را به عمل آورند.

 مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک افزود: از طریق سیستم هوش تجاری و مدیریت اطلاعات ، اطلاعات از زیرسیستم‏های جزیره‏ای سازمان به صورت یکپارچه جمع آوری شده و امکان تهیه گزارش‏های تلفیقی، تحلیلی و در لحظه در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت:تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد احتمالا سیستم‏های هوش تجاری تا 5 سال آینده از قابلیت‌های: امکان پاسخ‏دهی و گزارش‏دهی به سوالاتی محاوره‏ای مطرح برای سیستم ، تهیه گزارشات زمانبر امروزی در کسری از ثانیه و وجود سیستم‏های که امکان تصمیم‏گیری آنی را در اختیار مدیران قرار می‏دهند؛ برخوردار خواهند شد.

مهندس نجفی تاکید کرد: در این راستا مدیریت اطلاعات بسیار حایز اهمیت است. از آن جایی که اطلاعات از سیستم‏ها و درگاه‏های مختلف وارد سازمان‏ می‏شود، مدیریت این اطلاعات به نحوی که مورد کاربرد قرار گیرد، از مسائل چالشی است.

وی  در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی روند جهانی صنعت بانکداری به برخی از روندهای سال 2013 که مبنای تحولات این صنعت قرار خواهند گرفت، اشاره نمود  و "کمبود نیروی کار باهوش به علت ایجاد شغل‌های جدید نیازمند تخصص بالا" را یکی از این روند ها برشمرد.
همچنین افزود: در همین راستا شعب نیز با تحولاتی روبه رو می شوند که از ان جمله می توان به "شناسایی خودکار مشتری " و "تجهیز شعب به مشاوران مجازی متخصص در امور سرمایه گذاری"  اشاره کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  21  =