قیمت خودرو بازهم بالا رفت!

قیمت خودرو در بازار به دنبال اعلام نرخ‌‌ جدید از سوی خودروسازان و سازمان حمایت، با روند افزایشی همراه شد و برخی خودروها رشد قیمت یک تا 4 میلیونی یافتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در مورد تندر 90 ایران خودرو مدل E2 نیز باید به افزایش 2 میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 37 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.
 
در حالی که معاون وزیر صنعت پس از مصوبه دولت در مورد تغییر مبنای قیمت‌گذاری خودرو، بر کاهش قیمت در بازار به دنبال اجرای این مصوبه تاکید داشت، اما اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان و تصویب آن توسط سازمان حمایت باعث شد، تا قیمت‌ها در بازار نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه در برخی موارد نیز رشد قیمت اتفاق افتاد.
 
در چنین شرایطی، قیمت مصوب برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد بوده که همین مساله باعث شده، تا قیمت این نوع خودروها در بازار آزاد افزایش یابد.
 
در عین حال، مصوبه خودروسازان در مورد قیمت‌گذاری برخی خودروها بالاتر از نرخ بازار آزاد خلاف مصوبه دولت در مورد قیمت‌گذاری خودرو است، زیرا طبق این مصوبه، قیمت‌های جدید باید در محدوده قیمت محاسباتی خودرو و نرخ بازار آزاد باشد.
 
بر این اساس، قیمت پژو 206 تیپ 2 طی روزهای اخیر با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار همراه شده و به قیمت 37 میلیون تومان رسیده است.
 
همچنین پژو 405 با رشد یک میلیون تومانی قیمت در بازار، این روزها 26 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
 
افزایش قیمت رانا نیز در بازار یک میلیون تومان بوده و قیمت این خودرو به 36 میلیون تومان رسیده است.
 
در مورد تندر- 90 ایران خودرو مدل E2 نیز باید به افزایش 2 میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 37 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.
 
قیمت مدل E1 این خودرو نیز در بازار یک میلیون تومان افزایش یافته و به 33 میلیون تومان رسیده است.
 
قیمت ویتارا نیز که هنوز نرخ جدیدی برای آن مصوب نشده، در این مدت با رشد 3 میلیون تومانی به 123 میلیون تومان رسیده است.
 
در مورد محصولات سایپا نیز می‌توان به افزایش 5/2 میلیون تومانی قیمت تیبا و عرضه آن به قیمت 22 میلیون تومان اشاره کرد.
 
افزایش قیمت محصولات خانواده پراید نیز در پی قیمت‌گذاری جدید این خودروها از سوی شرکت سایپا بین 3 تا 4 میلیون تومان بوده است، به طوری که قیمت سایپا 111 مدل SX با رشد 3 میلیون تومانی به 19/5 میلیون تومان در بازار رسیده و این افزایش قیمت در مورد سایپا 131 مدل SX نیز 4 میلیون تومان بوده است که در حال حاضر 18 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
طی روزهای اخیر قیمت سایپا 132 مدل SX نیز 4 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته و به 18 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.
 
قیمت تندر- 90 مدل E2 پارس خودرو نیز با رشد یک میلیون تومانی به 37 میلیون تومان رسیده است.
 
قیمت ماکسیما هم 10 میلیون تومان افزایش یافته و این روزها 115 میلیون تومان معامله می‌شود.
در مورد مگان نیز که بحث قیمت‌گذاری 75 میلیون تومانی این خودرو از سوی شرکت پارس خودرو مطرح است، باید به رشد 8 میلیون تومانی قیمت آن در بازار و عرضه این خودرو به قیمت 84 میلیون تومان اشاره کرد.
 
چند روز پیش قیمت‌های جدید خودرو‌سازان تعیین ودر سامانه 124 ثبت شد. به این ترتیب خواسته اصلی خودرو‌سازان یعنی رساندن قیمت کارخانه به بازار آزاد محقق شد. آنها می گفتند اگر خواسته شان عملی شود مثل موسی بساط بازار آزاد را برمی چیدند و جلوی رانت و سود جویی‌ها گرفته می‌شود. با این وجود برخلاف آنچه آنها وعده داده بودند. قیمت بازار آزاد نه تنها کاهش نیافت بلکه بالاتر هم رفت.
 
حالا صدای اعتراض برخی بلند شده و رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنند‌گان گفته مردم خودرو نخرند تا کارخانه ها مجبور به کاهش قیمت شوند اما محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان گفت: برای کاهش قیمت‌های بازار باید مدتی صبر کرد و مدتی طول می‌کشد. باید افزایش قیمت ها با هماهنگی آنها انجام می شده و این نرخ‌های فعلی نمی تواند ضامن بالا رفتن میزان تولید باشد.
 
قیمت ها افزایش یافت
 
روز شنبه کسانی که دنبال خرید خودرو بودند دوباره با افزایش عجیب قیمت ها مواجه شدند. 206 تیپ 2 با دو میلیون تومان افزایش به 37 میلیون تومان رسید. تندر 90مدل E2 هم با دومیلیون افزایش به 37 میلیون تومان رسیده است. تیبا به رکورد 22 میلیونی رسید و خانواده پراید هم به رکورد شکنی‌های پیاپی خود ادامه دادند. مثلا سایپا 132 مدل SX به قیمت 18 میلیون 700 هزارتومان رسید.
 
در خانواده خودرو‌های گرانتر هم ماکسیما به 115 میلیون ویتارا با رشد سه میلیون تومانی به 123 میلیون تومان رسید. مگان ورانا هم به ترتیب به 84 و 36 میلیون تومان رسیدند.
چه کسانی اعتراض دارند؟
 
اولین کسی که در انتقاد از خودروسازان پیش قدم شده سید‌محد جعفری رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفق کنندگان است. البته این انجمن با خود سازمان حمایت از حقوق مصرف کنند‌گان و تولید کنند‌گان که مدتهای متوالی تعیین کننده قیمت خودروها بود متفاوت است حامیان حقوق مصرف کنندگان در حقیقت یک تشکل غیر دولتی است که از آبان ماه سال گذشته تشکیل شده رئیس هیئت مدیره این انجمن دیروز با گلایه از خودرو‌سازان گفته متأسفانه با وعده های داده شده برای کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خودرو‌سازان قیمت محصولات خود را به طور میانگین 50 درصد افزایش و ره قیمت های بازار رساندند.
 
وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می‌دهد قیمت‌های جدید خودرو‌سازان تنها 5درصد زیر قیمت بازار تعیین شده توضیح داد : این در حالی است که در مصوبه جدید قیمت‌گذاری قید شده که قیمت تجاری خودروها باید حدفاصل قیمت محاسباتی و بازار تعیین شود و مطمئناً این حد فاصل نباید 5درصد زیر قیمت بازار باشد رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: پیش از این بارها هشدار داده بودیم که اختیار قیمت‌گذاری خودرو نباید به خودروسازان واگذار شود امام متأسفانه در مصوبه جدید این اتفاق افتاد.
 
برخی خودروسازان با آگاهی از این مصوبه از چند هفته پیش عرضه خودرو را متوقف کردند تا با رشد بیش از حد و غیر واقعی قیمت ها در بازار آزاد بتوانند نرخ رسمی محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند. او در پایان با هشدار به خودرو سازان گفت: در صورتیکه خودرو‌سازان قیمت جدید را کاهش ندهند به عنوان مدافع حقوق مصرف کنندگان با آنان برخورد خواهیم کرد. از مصرف کنندگان می‌خواهیم تا فعلا از خرید خودرو خود‌داری کنند تا خودرو‌سازان مجبور به کاهش قیمت‌ها شوند از سوی دیگر مجلس هم اعلام کرده وارد موضوع می شود.
 
رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز از بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو در جلسه این هفته این کمیسیون خبر‌ داده است. به گفته رضا رحمانی با توجه به افزایش قیمت خودرو کمیسیون صنایع در نظر دارد تا در جلسه روز سه شنبه این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.
 
پیش فروش مقصر اصلی است
 
برای کسب اطلاع دقیق‌تر از اوضاع بازار و دلایل بالا رفتن قیمت خودرو در بازار آزاد با یکی از اعضای اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تماس گرفتیم. یوسفی دلایل این اتفاق را اینگونه توضیح می‌دهد: کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد در صورتی می توانست انجام بپذیرد که فروش خودرو‌سازها به صورت نقدی باشد اما در حال حاضر خودرو‌های پیش فروش با قیمت مصوب فروخته می‌شود همین ماجرا سبب شده تا عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نباشد. و قیمت‌ها افزایش پیدا کند در واقع این روند به نفع کارخانه ها شد و به ضرر خریداران و در صورت ادامه روند کنونی افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.
 
اندکی صبر تا کاهش قیمت
 
دبیر انجمن قطعه سازان در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف وعده خودرو‌سازان قیمت‌ها در بازار آزاد بالا‌رفته است می گوید: باید مدتی صبر کرد تا قیمت گذاری‌های جدید تأثیر خود را روری بازار آزاد نشان دهد او در مورد مشکلات خودرو‌سازان توضیح داد باید موانع پیش روی خودرو‌سازان برداشته شود تا تولید جانی دوباره بگیرد.
 
در حال حاضر موانعی وجود دارد که عملاً به معنی تعطیلی تولید است مثلاً اینکه برای واردات قطعات باید 135 درصد قیمت کالا پول نقد با ارز 2500 تومانی پرداخت شود یعنی به 28 برابر میزان سابق نقد‌ینگی مورد نیاز است از سوی دیگر فشار‌های بیمه و دارایی و بانک هم روی دوش خودرو سازان و قطعه سازان است اگر این شرایط فراهم شود هم میزان تولید بالا می‌رود و هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم قیمت‌ها پایین می آید.
 
شورای رقابت: افزایش قیمت‌ها غیر‌قانونی است
 
کلاف افزایش قیمت‌ها وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم شورای رقابت به عنوان متولی اصلی قیمت گذاری خودروها در این افزایش قیمت‌ها نقشی نداشته و خودروسازان بدون هماهنگی های لازم قیمت ها یخود را افزایش داده اند در همین رابطه جمشید پژویان رئیس شورای رقابت معتقد است هفته گذشته رئیس جمهور در نامه دستور داد که تعیین قیمت خودروها به عهده شورای رقابت است و هیچ کس حق ندارد در وظایف شورا دخالت کند این افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی و اجازه شورای رقابت صورت گرفته و این شورا می توانند بابت فروش هر‌کدام از خودروها جریمه‌ای را تأیین کند.
 
شورای رقابت سعی می کند فضای اقتصادی را ملتهب نکند اما در جلسه بعدی اعضای شورا این افزایش قیمت‌ها تصمیم گیری صورت می‌گیرد دکتر پژویان معتقد است که این افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست و راه اصلی در افزایش تولید است. من تصور می کنم این افزایش قیمت ها زیاد است و در درجه اول باید ظرفیت تولید کارخانهها به ظرفیت اسمی برسد تا اینگونه سود‌های میلیاردی از جیب مصرف کنندگان پرداخت نشود. چرا برخلاف وعده‌های قبلی داده شده افزایش قیمت‌ها باعث پایین آمدن قیمتهای بازار نشد.
 
رئیس شورای رقابت در این باره اینگونه پاسخ می‌دهد در کجای دانش اقتصاد آمده که با افزایش قیمت در کارخانه ها قیمت‌های بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند با این افزایش قیمت‌ها اگر قیمت خودروها در بازار آزاد بیشتر از این افزایش پیدا نکند قطعاً کاهش هم نخواهد یافت. مهمترین راه حل در افزایش تولید است و تا زمانیکه کارخانه ها تولیدات خود را بالا نبرند قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا نخواهد کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  8