واکنش بانک مرکزی به یک گزارش

بانک مرکزی به گزارش اخیر ایسنا با عنوان «ناتوانی مرکز مبادلات از تامین نیاز ارزی فولاد‌سازان/ قیمت‌گذاری فولاد براساس ارز آزاد» واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا در نمابر دریافتی از بانک مرکزی آمده است: "تقاضای ارز در مرکز مربوط واردات گروه‌های کالایی 3، 4، 5، 6، 7 و 8 و اخیرا گروه کالایی 9 می‌باشد. تجهیزات پزشکی و اقلام غیردارویی گروه کالایی دو نیز از طریق مرکز تامین می‌شود. مصارف خدماتی 20‌گانه نیز به نرخ مبادله‌ای تامین می‌شود. به عبارت دیگر عمده تقاضاهای واقعی ارز به بازار بین‌بانکی هدایت شده است.

بیشترین ارز تخصیص یافته در مرکز مبادلات ارزی کشور مربوط به صنایع فولادی است و این درحالی است که این صنایع از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان غیرنفتی می‌باشند، ولی تاکنون حتی یک دلار از منابع ارزی آنها در مکانیزم مرکز مبادلات ارزی کشور عرضه نشده است.

دستیابی به اهداف تعیین‌شده مرکز مستلزم تقویت بیشتر جانب عرضه با ورود درآمد‌های ارزی کلیه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و کلیه‌ی شرکت‌های مشمول ماده 27 قانون بودجه سال 1391 و هم‌چنین درآمد‌های ارزی صادر‌کنندگان به این بازار می‌باشد. مرکز تاکنون با عرضه‌ی ارز شرکت نفت و صندوق توسعه ملی توانسته ثبات در بازار ارز ایجاد نماید. به عبارت دیگر شیب رشد بردار عرضه‌ی ارز در مقایسه با شیب‌بردار تقاضای ارز در مرکز ملائم‌تر بوده، ضمن این‌که بانک مرکزی از طریق مرکز در تامین واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط موفق‌تر عمل کرده است.

با این حال با توجه به عملکرد مرکز در تطبیق الگوی تجاری با سبد ارزی مرکز از یک سو و تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر هدایت عمده درآمد‌ها و منابع ارزی کشور به مرکز مبادلات ارزی کشور از سوی دیگر امکان تامین ارز صنایع بزرگ شامل صنایع فولادی علاوه بر موارد تامین شده تاکنون میسر خواهد شد."

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  1