بانک مجاز به تغییر سپرده ارزی دریانوردان نیست

شبکه اطلاع‌رسانی مانا اعلام کرد بانک مجاز به تغییر سپرده ارزی دریانوردان نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مانا، در حالی وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال رییس فراکسیون دریایی مجلس ، پیگیری پرداخت حق ماموریت ارزی دریانوردان را وعده داده است که مطالبات ارزی بیش از سه هزار دریانورد از شبکه بانکی به 11 میلیون دلار بالغ می‌شود و این در حالی است که به گفته مدیر امور کارکنان دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،با وجود مکاتبات و پیگیری های انجام شده ، شبکه بانکی نه تنها اقدامی در پرداخت این رقم انجام نداده، بلکه پاسخ قانع کننده‌ای نیز درباره علت عدم پرداخت مطالبات دریانوردان به این مجموعه نداده است.

در حالی که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از محل درآمدهای ارزی خود به منظور پرداخت فوق العاده ماموریت دریانوردان به حساب آنها در بانکها داخلی واریز کرده است، اما شبکه بانکی از پرداخت ارزی این حق ماموریت خودداری و در مقابل آن را به نرخ ارز مرجع محاسبه و بصورت ریال به دریانوردان پرداخت می‌کند، اقدامی که اعتراض کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ،دریانوردان و حتی نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته است.

در این ارتباط مدیر امور کارکنان دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با مانا ،حجم مطالبات ارزی بیش از سه هزار و 500 نفر دریانورد ناوگان ملی کشور را 11 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: شبکه بانکی از پرداخت این رقم که مربوط به مرداد تا بهمن ماه سال جاری است، خودداری می‌کند و این در حالی است که پیگیری ها و مکاتبات ما با شبکه بانکی برای پرداخت این رقم بی نتیجه بوده است.

کاپیتان فرشاد شهباز به مکاتبات با مقامات ذی صلاح و بانک مرکزی و پیگیری‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: به رغم این پیگیری و مکاتبات هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، ضمن اینکه بانک مرکزی نیز تاکنون دلیل قانع کننده و مشخصی درباره علت عدم پرداخت حق ماموریت ارزی دریانوردان نداده است.

وی گفت: ما پرداخت حق ماموریت ارزی دریانوردان به صورت ریال و محاسبه آن براساس نرخ ارز مرجع و حتی نرخ مبادله ای را قبول نداریم و از آنجا که دلار به حساب بانکها واریز کرده‌ایم، بانک هم باید همان را به دریانوردان ما پرداخت کند.

*یک بانک داخلی:پاسخ استعلام ما داده نشده است

اما تنها این شرکتهای کشتیرانی نیستند که هنوز موفق به دریافت پاسخ قانع کننده از بانک مرکزی نشده اند یکی از بانکهای داخلی نیز در پاسخ به یکی از مکاتبات انجام شده درباره علت عدم پرداخت مطالبات ارزی دریانوردان اعلام کرده است از آنجا که موفق به دریافت پاسخ استعلام خود از بانک مرکزی درباره حقوق دریانوردان نشده است، لذا تا دریافت این پاسخ ؛ حقوق دریانوردان را به ریال پرداخت خواهد کرد.

* استفتا از مراجع تقلید: اقدام بانک خیانت در امانت است

اما شبکه بانکی در حالی از پرداخت حق ماموریت ارزی دریانوردان خودداری و پرداخت آن را به ریال موکول می‌کند که طبق استفتا انجام شده از تعدادی از مراجع تقلید این اقدام بانکها خیانت در امانت است و نه تنها جایز نیست، بلکه بانک نیز ضامن است.

*دادگاه:بانک مجاز به تغییر سپرده ارزی افراد نیست

از سوی دیگر طبق رای مراجع قضایی که در پی شکایت دریانوردان از بانک صادر شده است ،بانک مجاز به تغییر سپرده ارزی افراد بدون اذن صاحب دلالتی آن، نیست در این ارتباط و در زمینه این شکایت، دادگاه اول و دادگاه تجدیدنظر ، اسناد و بخشنامه های بانک را برای این تغییر وارد ندانسته و بانک مربوطه را به پرداخت سپرده مقید در دفترچه محکوم کرده است.

*وعده وزیر اقتصاد :پیگیری می کنیم

با آنکه بانک مرکزی تاکنون اقدامی در جهت پرداخت مطالبات ارزی دریانوردان انجام نداده است، اما وزیر اقتصاد قول داده است که موضوع حق ماموریت ارزی دریانوردان را پیگیری می کند، حسینی که که اول اسفند ماه در کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شده بود به سوال رییس فراکسیون دریایی مجلس درباره عدم پرداخت حق ماموریت ارزی دریانوردان پاسخ داد و در این جلسه قول مساعد داد که این موضوع را پیگیری کند.

* بانک مرکزی : تامین ارز دریانوردان امکان پذیر نیست

اما بشنوید از پاسخ کتبی بانک مرکزی به سوال خبرنگار مانا درباره حق ماموریت ارزی دریانوردان؛ طبق پاسخ این بانک ؛با توجه به اینکه تامین ارز حقوق دریانوردان در سرفصل های تعیین شده از سوی کارگروه اقتصادی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی (کمیته ویژه ارزی وزرا) به منظور پرداخت ارز با نرخ مبادله ای؛ قرار نگرفته است، لذا تامین ارز مربوطه از طریق این بانک امکان پذیر نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  34