عباسی: نسل‌های جدید سانترفِیوژها وارد خط خواهد شد

در حالی که وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده که «از امروز به بعد شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها خواهیم بود»، رئیس سازمان انرژِی اتمی ایران هم از به اتمام رسیدن ساخت خط نهایی تولید سانتریفیوژهای جدید در ایران خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از خبرآنلاین فریدون عباسی در همایش کاربرد فن‌آوری هسته‌ای در سلامت، کشاورزی و صنعت در اصفهان، اظهار داشته است: «در آینده‌ای نزدیک نسل‌های جدید سانترفِیوژهای تولید شده وارد خط خواهد شد.»

عباسی با اشاره به اینکه این خبر قبل از انتشار در ایران در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، ادامه داد: «نشت اطلاعات از آژانس به مساله معمولی تبدیل شده است.»

ایران همواره اقدامات خود در سایت های هسته ای اش را تحت نظر آژانس انجام می دهد و گزارش های ماهانه در این زمینه را به آژانس ارسال می کند. گزارش هایی که مقامات جمهوری اسلامی ایران آن را به صورت محرمانه به آژانس می دهند چندی بعد در خبرگزاری های خارجی منتشر می شود.

عباسی که خبر از تولید سه هزار عدد از نسل جدید سانتریفیوژ را داده، افزوده است: «در حال حاضر خط نهایی تولید سانتریفیوژها به اتمام رسیده است و در آینده‌ای نزدیک نسل‌های جدید تولید شده وارد خط شده و به مرور زمان نسل‌های قدیمی با کارایی پایین از خط خارج می‌شوند.»

عباسی به کشف معادن جدید اورانیوم اشاره کرد و گفت: البته علاوه بر معادن کشف شده مکان‌های دیگری نیز در حال بررسی است که در صورت تایید بودن معدن این اماکن به تملک انرژی هسته‌یی در خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سایت هسته‌یی اصفهان سازمان انرژی هسته‌یی کشور را از نظر تولید سوخت به خودکفایی رسانده است، افزود: راکتور 1000 مگاواتی بوشهر یک سوخت پیچیده نیاز داشت که خوشبختانه در اصفهان این سوخت را در قالب کوچک تولید کردند و در راکتور اراک آزمایش شد که نتایج موفق آمیزی داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین ضمن تکذیب خبری مبنی بر آلوده بودن سایت هسته‌یی اصفهان، اظهار کرد: سایت هسته‌یی اصفهان هیچ آلودگی ندارد و چنانچه این محل مورد حمله هوایی نیز قرار گیرد با توجه به میزان مواد نگهداری شده در این سایت هیچ خطر زیست محیطی نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، عباسی با تاکید بر اینکه اینگونه اخبار جوسازی‌های رسانه‌های بیگانه می‌باشد، اضافه کرد: محققان دانشگاهی می‌توانند با انجام یک تحقیق ساده این موضوع را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در پدافند غیر عامل حتی میزان مواد شیمیایی نیز باید کاهش یابد، افزود: ما اصلا ماده هسته‌یی در اصفهان نداریم و موادی که به سایت هسته‌یی اصفهان وارد می‌شود فقط به اندازه نیاز یک هفته‌ای سایت است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه خطر پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان بسیار بیشتر از سایت هسته‌یی است، تصریح کرد: چنانچه یکی از کپسول‌های هسته‌یی نیز نشت کند دز آلایندگی ایجاد شده کمتر از دز آلودگی محیطی اصفهان است. انرژی هسته‌یی برای اثبات فن‌آوری‌های خود نیاز به پشتیبانی دانشگاه‌ها دارد که در این راستا رایزنی‌های خوبی انجام شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ⁄    =  2