آغاز سنجش کارشناسی کیفیت نان با استاندارد جدید

سرپرست مرکز پژوهشهای غلات از سنجش کارشناسی کیفیت نان کشور مطابق با استاندارد 2628 نان‌های سنتی خبرداد و گفت:

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حیدر علی نصر، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به منظور سنجش کارشناسی کیفیت نان، آزمایشگاههای شرکتهای غله و خدمات بازرگانی مناطق، ماهانه از واحدهای نانوایی استان با در نظرگرفتن پراکنش جغرافیایی واحدهای نانوایی و نوع نان تولیدی نمونه برداری و نمره کیفیت نمونه‌های نان استان را مطابق استاندارد 2628 نان‌های سنتی، تعیین و به مرکز پژوهش‌های غلات ارسال می‌کنند.

سرپرست مرکز پژوهش‌های غلات در مورد استاندارد 2628 نان‌های سنتی افزود: این استاندارد در خصوص تعیین ویژگیهای فیزیکی، شیمیایی، روش عرضه، نمونه‌برداری و روش‌های آزمون انواع نان‌های سنتی متداول شامل سنگک، بربری، تافتون و لواش است که به صورت دستی و یا ماشینی در کارگاهها و یا کارخانه‌های صنعتی تهیه می‌شوند.

وی در تشریح ویژگیهای عمومی انواع نان سنتی تصریح کرد: یکی از این ویژگی‌ها رنگ است که بر این اساس، نان باید دارای رنگ طبیعی مخصوص به خود بوده و عاری از سوختگی غیرعادی باشد؛ ضمن اینکه نان باید دارای پخت کافی و یکنواخت بوده و حالت خمیری نداشته باشد.

به گفته نصر، نان باید دارای پوسته ظریف بوده و حالت چرمی نداشته و دارای ضخامت یکنواخت و عاری از پارگی و بریدگی غیرعادی باشد.

وی در تشریح دیگر خصوصیات یک نان سالم خاطرنشان کرد: نان درهنگام عرصه نباید بیات بود و باید عاری از بو و مزه غیر عادی باشد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های غلات به ناپذیرفتنی‌های نان‌های سنتی مندرج در استانداری 2628 اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف جوش شیرین، وجود موادخارجی شامل سنگ، شن، بقایای حشرات و مو و همچنین کپک‌زدگی نان، اشاره و بر غیرمجاز بودن مصرف جوش شیرین در رومال و خمیر نانهای سنتی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده ناپذیرفتنی های یاد شده در نانهای تولیدی، نمونه نان فاقد کیفیت ارزیابی شده و به منظور برخورد قانونی با متخلفین ، موضوع به سازمانهای نظارتی ذیربط اعلام می‌شود.

نصر به نتایج سنجش کارشناسی کیفیت نان در آذر، دی و بهمن ماه 1391 اشاره و با بیان اینکه نمره کیفی نان در بهمن ماه 79.3 از 100 بوده است اظهار داشت: نتایج نشان می‌دهد که کیفیت نان کشور از روند به نسبت ثابتی در ماههای اخیر برخوردار بوده است.

وی در خصوص نحوه درجه‌بندی کیفیت نان گفت: نمره کیفیت 90 تا 100 خیلی خوب، 80 تا 90 خوب، 60 تا 80 متوسط و نمره کمتر از 60 نیازمند ارتقاء کیفی است که بر این اساس، ارقام نمره کیفی ماههای اخیر، نمره متوسط نزدیک به خوب کیفیت انواع نان سنتی را نشان می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =