صورت بندی مبانی محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث

معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه با بیان ضرورت بازنگری در شیوه محاسبه حق بیمه شخص ثالث، اعلام کرد: این پژوهشکده در قالب طرحی تحت عنوان مبانی نرخ‌‌گذاری عادلانه بیمه شخص ثالث عواملی که در تعیین قیمت در محاسبه حق بیمه دخالت دارند را برسی کرده که از جمله مهم ترین آنها به توزیع عادلانه ریسک کمک کند را صورت بندی نموده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از  ریسک نیوز ،دکتر آقاجری در مصاحبه اختصاصی  با خبرنگار ریسک نیوز اظهار کرد: .این طرح با تأکید بر اطلاعات موجود در پایگاه داده شرکت‌های بیمه از سوابق بیمه‌گذاران در زمینه صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت انجام شده است.

وی در خصوص نتایج طرح بیان کرد:  توجه صرف به ویژگی وسیله نقلیه در محاسبه حق‌بیمه موجب تحمیل هزینه‌ مازاد به افراد کم‌ ریسک و افزایش ضریب خسارت شرکت‌های بیمه می شود.
 
این استاد دانشگاه درخصوص عوامل مؤثر در تعیین حق‌ بیمهٔ شخص ثالث اتومبیل بیان کرد: میزان تعهدات(جانی، مالی و سرنشین)، کاربری خودرو، تخفیفات و جرائم، تعداد سیلندر در خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها، ظرفیت حمل مسافر در خودروهای مسافری و ظرفیت حمل بار در خودروهای بارکش از جمله عوامل موثر در تعین نرخ حق بیمه ها می باشد.
 
وی تصریح کرد:نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که 15 درصد رانندگان پرریسک  بیشترین نقش را در ایجاد حوادث رانندگی بر عهده دارند.
این در حالی است که مبنای محاسبه حق‌بیمه برای آنان مطابق رانندگان خودروهای مشابه صورت گرفته و در صورت بروز خسارت، جریمه آنان با حجم خسارت وارده ارتباط مناسبی ندارد.
 
گفتنی است براساس مطالعات تطبیقی این طرح، عوامل تأثیرگذار در محاسبه حق‌بیمه اتومبیل به سه دسته کلی تقسیم شده‌اندکه ویژگی‌های فردی راننده نظیر جنس، سن، میزان تحصیلات، شغل، ویژگی‌های خودرو شامل نوع، سال ساخت، قدرت و کاربری خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  +    =  81