حباب ۱۴۲ هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران

درحالی که قیمت جهانی طلا طی دو روز گذشته بیش از 200 دلار کاهش ارزش داشته است قیمت طلا در بازار داخلی به طور تأمل برانگیزی در برابر کاهش قیمت ایستادگی می کند و حباب 142 هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی موید این امر است.نسخه قابل چاپ

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به به نقل از تسنیم، اونس طلا در بازارهای جهانی از روزهای قبل وارد مدار نزولی شده و همچنان رکورد کاهش قیمت را می زند به نحوی که قیمت جهانی طلا در معاملات روز گذشته 9 درصد کاهش یافت این تغییر قیمت را می توان بی سابقه ترین افت قیمت طلا از سال 1983 برشمرد.

تحلیلگران بازارهای جهانی نیز اقدام قبرس در فروش ذخایر طلای خود پس از موافقت مقام های اتحادیه اروپا با پرداخت کمک 10 میلیارد یورویی به این کشور، بهبود وضعیت اقتصادی چین، افزایش رشد اقتصادی آمریکا و قوت یافتن این گمانه که بانک مرکزی این کشور، برنامه بی سابقه تحرک اقتصادی خود را محدود خواهد کرد را مهم ترین دلایل کاهش قیمت جهانی طلا دانستند.

به طور حتم کاهش ارزش جهانی طلا مبادلات بازار ایران را نیز تحت تأثیر قرار داده اما نه به اندازه‌ای که باید؛ قیمت‌ها در بازار داخلی نسبت به قبل ارزان شده‌اند اما این ارزانی به میزان اُفت قیمت جهانی طلا نیست و کمی تأمل در محاسبه قیمت طلا در بازار داخلی نشان می دهد که سکه طلا در بازار ایران بار دیگر حبابی شده است و احتمالاً‌ این حباب بخاطر مقاومت فعالان داخلی عرصه طلا و جواهر است.

اونس جهانی طلا و نرخ دلار بازار آزاد دو عامل اصلی در محاسبه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی هستند که طی روزهای اخیر به خاطر نوسانات جهانی سیر نزولی را در پیش گرفته اند اما با وجود کاهش قیمت این دو عامل، طلافروشان یا بهتر بگوییم فعالان بازار طلا و جواهر از کاهش واقعی قیمت طلا و سکه ممانعت می کنند؛ حباب 142 هزار تومانی سکه تمام بهار آزادی خود موید این است که بازهم دست‌های پنهان اجازه واقعی شدن بازار را نمی دهند.

فعالان بازار ارز می‌گویند اونس طلا در بازار دلار اثر گذاشته و باعث شده تا قیمت خرید دلار در بازار آزاد 3440 تومان و قیمت فروش آن 3490 تومان شود؛‌ خبرنگار تسنیم در این گزارش به محاسبه قیمت سکه بر اساس اونس طلا (در زمان مخابره این خبر) با ارزش 1371 و دلار 3490 تومانی و میزان اختلاف آن با قیمت‌های فعلی بازار پرداخت که در ادامه می خوانید؛

برای محاسبه قیمت سکه بهار آزادی قیمت اونس جهانی طلا در نرخ آزاد دلار ضرب و حاصل آن تقسیم بر وزن هر اونس که معادل 31،1 گرم می‌شود. سپس این رقم ضرب در کسر عیار اونس جهانی طلا و سکه بهار آزادی می‌شود که عدد 0،916 است.

بر اساس این گزارش عیار طلای معامله شده در بازارهای جهانی یا اونس 24 و عیار سکه بهار آزادی 22 است و با تقسیم عدد 22 بر 24 عدد 0،916 به دست می‌آید و پس از ضرب عدد حاصل در وزن انواع سکه یعنی تمام بهار آزادی، نیم و یا ربع بهار آزادی قیمت واقعی آنها به دست می‌آید.

به عبارت دیگر فرمول قیمت سکه عبارتست از:

{[(قیمت اونس جهانی طلا × نرخ دلار آزاد) ÷ 31،1 ]× 0،916×وزن سکه}+ حق ضرب

معمولاً بانک مرکزی در محاسبه قیمت سکه عددی را نیز تحت عنوان حق ضرب لحاظ می‌کند که برخی معتقدند حدود 5 هزار تومان است و این رقم را نیز باید به قیمت بدست آمده اضافه کرد. خبرنگار تسنیم با لحاظ اونس (1413 دلاری و دلار 3480 تومانی در بازار آزاد) در ادامه به محاسبه قیمت سکه در بازار پرداخت.

وزن سکه بهار آزادی 8،133 گرم است که قیمت واقعی آن بر اساس محاسبه در این فرمول باید یک میلیون و 171 هزار تومان باشد، اما هم اکنون این قطعه سکه در بازار یک میلیون و 313 هزار تومان فروخته می‌شود. وزن نیم بهار آزادی 4،06 گرم و قیمت واقعی آن 585 هزار و 500 تومان است که در بازار با قیمت 675 هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت واقعی سکه ربع بهار آزادی با وزن 2،03 بالغ بر 292 هزار و 500 تومان است که با قیمت 420 هزار تومان فروخته می‌شود.

بنابراین این گزارش هم اکنون قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار 142 هزار تومان، نیم سکه 89 هزار و 500 تومان و ربع سکه 127 هزار و 250 تومان حباب دارد. هم اکنون هر گرم طلای 18 عیار در بازار داخلی با ارزش 123 هزار تومان و هر گرم طلای 24 عیار با ارزش 164 هزار تومان فروخته می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  46  =  56