منابع مالی بانک‌ها، کفاف تقاضای تسهیلات را نمی‌دهد

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تاکید بر این‌که منابع فعلی بانک‌های کشور کفاف میزان تقاضا برای تسهیلات را نمی‌دهد، گفت: فرهنگ غلط سرمایه‌گذاری در کشور باعث شده بانک‌ها از عهده‌ی اصلی‌ترین وظیفه خود باز بمانند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا غلامرضا مصطفی‌پور با بیان این‌که بانک‌ها از ابتدا به عنوان واسطه وجوه بین مردم شناخته می‌شده‌اند، اظهار کرد: بانک باید منابع مالی اشخاصی را که تمایل و یا استطاعت لازم برای سرمایه‌گذاری را ندارند، جذب کند و به افراد حقیقی و یا حقوقی که برای سرمایه‌گذاری به منابع مالی احتیاج دارند تحویل دهد. این وظیفه‌ اصلی‌ترین هدف از تشکیل بانک‌های امروزی است.

وی توان پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در ارتباط مستقیم با توان جذب سرمایه‌های موجود در جامعه قلمداد کرد و افزود: عمده‌ترین عامل رقابت بین بانک‌ها نیز در جذب همین سرمایه‌ها است. البته دراینجا تفاوتی محسوس بین نظام بانکداری ایران با دیگر بخش‌هایی جهان دیده می‌شود. در بسیاری از کشور‌ها رسم بر این است که سرمایه‌گذار حداقل 50 درصد از سرمایه را تامین کند و مابقی توسط بانک به طرح وارد شود اما در ایران این‌گونه نیست و بخش اصلی سرمایه‌ها باید توسط بانک تامین شود.

مصطفی‌پور ادامه داد: این فرهنگ بانک محور باعث شده بر موسسات مالی فعال در ایران فشار زیادی وارد آید تا کار به این جا برسد که دیگر منابع بانک‌ها پاسخ‌گوی سطح بالای تقاضا برای تسهیلات نباشد.

مدیرعامل بانک مهر ایران راه‌حل این موضوع را در گرو ایجاد موسسات سرمایه‌گذاری در کشور دانست و توضیح داد: در صورت ایجاد چنین موسساتی، تامین هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های کلان، ملی وعمرانی از طریق آنها انجام می‌شود و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری‌های کلان دارند از طریق این کانال‌ها وارد اقتصاد می‌شوند و شبکه بانکی نیز در سطح خرد و تامین سرمایه درگیر در واحد‌های اقتصادی فعال می‌شود تا از این طریق هم طرح‌های کلان کشور اجرایی شود و هم سرمایه بانک‌ها برای مدت زیادی محبوس نشود.

وی بالا‌بودن میزان مطالبات معوق بانک‌ها را در پایین آمدن توان مالی آنها موثر دانست و خاطر نشان کرد: قطعا چنین عامل تاثیر‌گذار است. در حال حاضر آمارهایی که ارائه می‌شود نشان‌دهنده‌ی این است که 15 درصد از منابع بانک‌ها معوق شده است. در حالی که این نرخ نباید از سه درصد بیشتر باشد تا این‌که در توان تسهیلات بانک‌ها تاثیر نگذارد و این سرمایه‌ها را به گردش وا دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  79  =  86