تخلفات گسترده در واحدهای تولید سوسیس و کالباس

معاون سازمان ملی استاندارد ایران از تخلفات گسترده در واحدهای تولید فرآورده‌های پروتئینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  بهادر کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: طبق قانون استاندارد استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس ممنوع است اما متاسفانه بسیاری از واحدهای پروتئینی از خمیر مرغ در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: موازی کاری موجود بین سه دستگاه مرتبط با حوزه فرآورده‌های پروتئینی یعنی سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باعث شده است تا تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئینی تکلیف خود را درباره استفاده کردن یا نکردن از خمیر مرغ ندانند.

کاظمی گفت: به عنوان مثال سازمان استاندارد استفاده از خمیر مرغ را در تولید فرآورده‌های پروتئینی به طور کلی ممنوع کرده است اما دو دستگاه دیگر با شرایطی این کار را بلامانع می‌دانند که این باعث سردرگمی تولیدکنندگان شده است.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد کارگروه مشترک بین سازمان استاندارد،‌ وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی درباره نظارت بر تولید فرآورده‌های پروتئینی گفت: این سه سازمان باید قوانین مرتبط با نظارت بر استاندارد و کیفیت تولید فرآورده‌های پروتئینی را مورد بازنگری و یکسان سازی قرار دهند.

به گفته وی همچنین کشتارگاه‌های کشور باید مجهز به یک خط موازی جداسازی امحا و احشام مرغ شوند که این باعث می‌شود خمیر مرغ مورد استفاده در تولید فرآورده‌های پروتئینی سالم شود اما در حال حاضر فقط یک کشتارگاه مجهز به چنین خطی است. در عین حال تولیدکنندگان فرآورده‌های پروتئینی از خمیر مرغ مخلوط با امحا و احشام مرغ استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود هورمون‌های تزریق شده به مرغ به سوسیس و کالباس تولیدی واحدهای پروتئینی منتقل شود که این برای سلامتی انسان مضر است.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش نیز اداره استاندارد تهران اعلام کرد که پروانه کاربرد علامت استاندارد سه واحد تولیدکننده سوسیس و کالباس استان تهران به دلیل مغایرت نتایج آزمون بافت شناسی فرآورده‌های آنها با استانداردهای مربوطه به حالت تعلیق درآمده است.

در شهریور سال 1388 نیز اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و این نمونه‌ها از نظر منشاء بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که از 20 نمونه سوسیس و کالباس 18 مورد نامنطبق بودند.

موارد نشان می‌داد که تولیدکنندگان سوسیس و کالباس از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) در تولید محصولات خود استفاده کرده بودند. این در حالی بود که این بافت‌ها عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  9