کامل‌ترین تاریخچه بازی‌های ایران و قطر

تیم ملی فوتبال ایران برای صعود به جام جهانی سه بازی حساس در خردادماه پیش رو دارد و باید به ترتیب به مصاف قطر، لبنان و کره جنوبی برود. دیدار ایران و قطر روز چهاردهم خرداد در دوحه برگزار خواهد شد. به این ترتیب تیم ملی روز دوازدهم عازم دوحه می‌شود و دو روز پیش از شروع مسابقه در این کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تابناک البته قطر بعد از بازی با ایران و در روز آخر این مسابقات، در تاریخ 28 خرداد به مصاف ازبکستان خواهد رفت. قطری‌ها قبل از آن مسابقه یک بازی تدارکاتی با تیم قرقیزستان در نظر گرفته‌اند و چند روز قبل از مسابقه با ازبکستان، به مصاف قرقیزستان می‌روند.

در حال حاضر در گروه اول مسابقات انتخابی جام جهانی، تیم ازبکستان با شش بازی و 11 امتیاز صدرنشین است. کره جنوبی و ایران هر کدام با پنج بازی 10 و 7 امتیازی هستند و در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. قطر هم با شش بازی هفت امتیازی است و در مکان چهارم جدول جای دارد.

 تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر، تاکنون هجده بار برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند که در این 18 مسابقه، تیم کشورمان به ده پیروزی دست یافته، سه بار متحمل شکست شده و پنج بار به نتیجه تساوی مقابل قطری‌ها رضایت داده است.

نخستین دیدار دو تیم در تاریخ یازدهم آذر 1367 در دوحه در چهارچوب بازی‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد.

 در آن دیدار که مرحوم دهداری، هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تیم ملی با گل‌های کریم باوی و فرشاد پیوس، دو بر صفر به برتری رسید.

در نخستین دیدار تاریخ دو تیم که با قضاوت واتروت میشل، داور فرانسوی در شهر دوحه و در چهارچوب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد، تیم ملی ایران با این ترکیب به مصاف حریف رفت:

احمد رضاعابدزاده، زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، مرتضی فنونی‌زاده (72 مجید نامجو مطلق)، نادر محمدخانی، مرتضی کرمانی مقدم، سیروس قایقران، صمد مرفاوی (75 محمد حسن انصاری فر)، مجتبی محرمی، فرشاد پیوس و کریم باوی.

سرمربی: پرویز دهداری

از جمع مربیان، محمد مایلی کهن با چهار بار مربیگری مقابل قطر از این حیث رکورددار است و در میان بازیکنان، عابدزاده به همراه دایی، هر کدام با پنج حضور مقابل قطر از این جهت دارای رکورد جالبی هستند؛ افزون بر اینکه علی دایی با به ثمر رساندن چهار گل، بهترین گلزن ایران مقابل قطر بوده است.

علیرضا نیکبخت واحدی نیز سه گل برای تیم ملی مقابل قطر به ثمر رساند و اشکان دژاگه ، کریم باقری، وحید ‌هاشمیان، میلاد میداودی و احسان حاج صفی نیز هر کدام دو بار موفق به گشودن دروازه قطر شدند.

جالب اینکه آخرین گلزن ایران اشکان دژاگه بود که در نخستین بازی‌اش برای تیم ملی در دقایق 5 و 55 گل‌های ایران را به ثمر رساند. البته در این دیدار به دلیل مصدومیت حضور ندارد .

جدال ایران و قطر برای هشتمین بار در راه جام‌جهانی

پیش از این، ایران و قطر هفت بار در دیدارهای مقدماتی جام جهانی برابر هم به میدان رفته‌اند که حاصل آن، سه برد و یک باخت و 3 تساوی برای ایران بوده است. در این بازی‌ها، ایران 12 بار دروازه تیم ملی فوتبال قطر را باز کرده و هشت بار هم برابر حریف دروازه‌اش گشوده شده است.

تاریخچه کامل دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر به شرح زیر است:

بازی شماره 1: ایران دو، قطر صفر ـ ‌ 11 آذر 1367 دوحه، جام ملت‌های آسیا؛ گل‌ها: کریم باوی، فرشاد پیوس.

بازی شماره 2: ایران دو، قطر صفر ـ 28 اردیبهشت 1375 ‌تبریز، دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا حکیم‌زاده، ادموند اختر.

بازی شماره 3: ایران یک، قطر صفر ـ 11 خرداد 1375 ‌دوحه، دوستانه‌؛ ‌گل: ابراهیم تهامی.

بازی شماره 4: ایران سه، قطر صفر ـ 11 مهر 1376 ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: کریم باقری ـ دو گل، علی دایی.

بازی شماره 5: قطر دو، ایران صفر ـ 16 آبان 1376 ‌دوحه انتخابی جام جهانی.

بازی شماره 6: قطر یک، ایران دو ـ 10 مرداد 1380 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل‌ها: علی دایی ـ دو گل.

بازی شماره 7: قطر دو، ایران یک ـ 29 بهمن 1382 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره 8: ایران سه، قطر یک ـ 22 مهر 1383 ‌تهران، انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: علیرضا نیکبخت واحدی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی.

بازی شماره 9: قطر دو، ایران سه‌ ـ 4 فروردین 1386 ‌دوحه انتخابی جام جهانی‌؛ ‌گل‌ها: وحید‌هاشمیان ـ دو گل، آرش برهانی.

بازی شماره 10: فروردین 1386 ‌دوحه، دوستانه‌؛: ایران یک، قطر صفر ‌گل: علیرضا نیکبخت واحدی.

بازی شماره 11: قطر صفر، ایران صفر ـ 20 دی 1386 ‌دوحه دوستانه.

بازی شماره 12: ایران شش، قطر یک ـ 21 مرداد 1387 ‌تهران، مسابقات غرب آسیا‌؛ ‌گل‌ها: میلاد می‌داودی ـ دو گل، احمد آل نعمه، احسان حاج صفی، ‌هادی عقیلی، جلال رافخایی.

بازی شماره 13: قطر صفر، ایران یک ـ 19 آبان 1387 ‌دوحه دوستانه‌؛ ‌گل: غلامرضا رضایی.

بازی شماره 14: قطر سه، ایران دو ـ 7 دی 1388 ‌دوحه تورنمنت قطر‌؛ ‌گل‌ها: میلاد زنیدپور، احسان حاج صفی.

بازی شماره 15: ایران صفر، قطر صفر ـ دی 1389 ‌دوحه، دوستانه.

بازی شماره 16: ایران یک، قطر یک ـ شهریور 1390 ‌دوحه، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گل‌: ‌هادی عقیلی.

بازی شماره 17: ایران دو، قطر دو ـ 10 اسفند 1390تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛ ‌گلها‌: ‌ اشکان دژاگه (2گل 4 و 50 برای ایران) و ابراهیم خلیفه 9 و کاسولا محمد 86 برای قطر

بازی شماره 18: ایران صفر، قطر صفر ـ 23 خرداد 91 تهران، مقدماتی جام جهانی برزیل؛

شناسنامه آخرین دیدار دو تیم – توقف ایران مقابل قطر در حضور 100 هزار نفر

 سال پیش در تاریخ 23 خرداد 91 دیدار تیم های ایران و قطر در مرحله دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی برزیل از ساعت 20 در حضور 100 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی آغاز شد و با تساوی بدون گل پایان یافت.

تیم ملی بازی را مسلط بر توپ و میدان شروع کرد و چندین حمله روی دروازه قطر انجام داد اما دقایقی بعد تیم قطر از لاک دفاعی بیرون آمد و به سمت دروازه ایران حرکت کرده و خطراتی را هم ایجاد کرد.

دقیقه 30 بازی تیم ملی بار دیگر جان تازه ای گرفت و حتی ضربه نکونام به تیرک دروازه برخورد کرد اما بلافاصله ایران صاحب موقعیت دیگری شد اما با بدشانسی این موقعیت ها از دست رفت. دقیقه 35 بازیکنان قطر حمله خطرناکی انجام داد که رحمتی به خوبی این توپ را دفع کرد.

تیم ملی در نیمه دوم بازی هجومی تری به نمایش گذاشت اما بازی بسته قطری ها کار را برای مهاجمان تیم ملی سخت کرده بود و حتی اعتراض تماشاگران را هم در پی داشت.

حملات تیم ملی ادامه داشت اما تاکتیک ایران برای باز کردن دروازه قطر مثمر ثمر واقع نشد. تیم ملی که در بازی با ازبکستان هم نمایش جالبی نداشت و توقع می رفت امروز مقابل 100 هزار تماشاگر خودی بهتر ظاهر شود و نتیجه بهتری بگیرد بازی ناامید کننده ای نشان داد و بدون گل متوقف شد. ایران در دو بازی مرحله قبل نیز دو بار برابر قطر متوقف شده بود.

تیم ملی که در بازی اول خود در این مرحله ازبکستان را یک بر صفر شکست داده بود با این تساوی 4 امتیازی شد. قطر که در دو بازی قبل خود مقابل تیم های لبنان و کره جنوبی 3 امتیاز کسب کرده بود با این تساوی 4 امتیازی شد. در این گروه کره با 6 امتیاز اول است و ایران با 4 امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد.

داور استرالیایی بازی به ابراهیم ماجد و سزار از قطر و تیموریان و کریمی از ایران کارت زرد نشان داد.

ترکیب تیم ملی ایران:

مهدی رحمتی، خسرو حیدری، سید جلال حسینی، مهرداد پولادی، هادی عقیلی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، حسین ماهینی(53- اشکان دژاگه)، احسان حاج صفی(46- محمدرضا خلعتبری)، علی کریمی و کریم انصاری فرد(90- مازیار زارع)

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  ⁄  7  =