تغییرات قیمت در محاسبات تورم مهم است

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از نکات مهمی که در محاسبات تورم دیده شده این است که در این محاسبات ما قیمت گیری می‌کنیم ولی به خود قیمت‌ها کاری نداریم و به تغییرات آنها توجه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو باایسنا، با بیان اینکه تغییرات قیمت برای ما مهم است نه خود قیمت، گفت: مکانیزمی در بانک مرکزی وجود دارد که بر اساس آن کالاها را همگن سازی می‌کنند که کالای مورد نظر کیفیت سال گذشته را داشته باشد؛ به عنوان مثال به صورت روزانه همکار آمارگیر ما کالای مورد نظر را خریداری و وزن می‌کند و همه تغییرات را در محاسبات قیمت کالا تاثیر داده و اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت یک کالای مشخص در شهرهای کوچک و بزرگ با یکدیگر متفاوت است ولی درصد تغییرات قیمت‌ها خیلی با هم فرق نمی‌کند اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده واریانس قیمت‌ها همواره خیلی بزرگتر از واریانس تغییرات قیمت است و تغییرات قیمت تقریبا یکسان است.

وی با بیان این‌که واریانس تغییرات قیمت همیشه کوچکتر از واریانس خود قیمت‌ها است گفت: هدف ما از شاخص کالا و خدمات مصرفی دیدگاه مانیتوری است و به تعبیری بانک مرکزی از دیدگاه رفاه به شاخص قیمت نگاه نمی‌کند بلکه از دیدگاه پولی به آن نگاه می‌کند.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال وقتی قیمت کالایی در شهر کوچکی 10 هزار ریال و همان کالا با همان کیفیت در شهر بزرگ 50 هزار ریال باشد، چنانچه در شهر کوچک این قیمت 12 هزار ریال شود مثل این است که در شهر بزرگ قیمت همان کالا از 50 هزار ریال به 60 هزار ریال افزایش یافته است ولی موضوع مهم این است که ما در اینجا به قیمت و میزان افزایش آن کاری نداریم بلکه می‌گوییم در شهر و روستا کالای مورد نظر 20 درصد گران شده است.

مقتدایی با بیان اینکه محاسبات تورم احساس کردنی نیست، گفت: گرانی قابل احساس است و توسط همه مردم احساس می‌شود ولی اندازه تغییرات سطح عمومی قیمت‌های کالاها و خدمات مصرفی خانوارها (تورم) را باید محاسبه کرد آن هم بر اساس ضوابط و استانداردهای معین و این اندازه‌گیری با احساس نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌هایی که IMF از وضعیت اقتصاد کشورها انجام می دهد، توصیه‌هایی نیز برای آن کشورها در گزارش‌های خود دارد گفت: همواره IMF آمارهای ارائه شده را تایید کرده و ملاک تهیه گزارش های خود قرار داده است و اگر IMF آمار رسمی کشوری را تایید نکند یا غیر واقعی بودن در آن استنباط شود برای آن کشور بسیار گران تمام می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  85