چگونگی استقرار سیستم­ های هوشمند مدیریت استراتژیک و تصمیم گیری در بانکها /مختصات مدیریت هوشمند بانکداری شرکتی و اختصاصی

مقاله ای از مجید شکوهی ، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایرانیان:

سیستم­ های هوشمند مدیریت استراتژیک و مدیریت تصمیم گیری به بانک ­ها و موسسات مالی و اعتباری امکان می ­دهند تا با بکارگیری تکنولوژی پیشرفته نسل سوم روابط پیچیده­ تری با مشتریان خود ایجاد نمایند و تمامی عملیات و تعاملات خود با مشتریان را با استفاده از این سیستم­ ها انسجام بخشیده و مدیریت نمایند./پیشرفت و انعطاف ­پذیری راه ­حل ­های مدیریت استراتژیک، این امکان را فراهم می­ سازد تا سریعاً به تغییرات درونی و بیرونی واکنش نشان داده و در زمان تحقق اهداف کسب و کار، مناسب ­ترین فرضیه را مد نظر قرار داده و با هر مشتری به عنوان یک فرد خاص رفتار شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  مجید شکوهی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت اطلاع رسانی اعتباری و اعتبار سنجی ایرانیان
طی مقاله ای با عنوان  «سیستم ­های مدیریت استراتژیک و مدیریت تصمیم ­گیری» به معرفی اهداف استقرار سیستم ­های مدیریت استراتژیک و مزایای آن ­ها به همراه ماژول ­های نرم ­افزاری و خدمات قابل ارائه و هدف گذاری پرداخته است.متن این مقاله به شرح زیر است:

سیستم ­های مدیریت استراتژیک و مدیریت تصمیم ­گیری

 بیش از 10 سال است که بسیاری از سازمان ­ها در سراسر جهان به استفاده از سیستم­ های هوشمند مدیریت استراتژیک و مدیریت تصمیم گیری روی آورده ­اند. این سیستم­ ها به خصوص در بانک­ ها و موسسات مالی و اعتباری کاربرد ویژه ­ای دارند. این سیستم­ ها به بانک ­ها و موسسات مالی و اعتباری امکان می ­دهند تا با بکارگیری تکنولوژی پیشرفته نسل سوم روابط پیچیده­ تری با مشتریان خود ایجاد نمایند و تمامی عملیات و تعاملات خود با مشتریان را با استفاده از این سیستم­ ها انسجام بخشیده و مدیریت نمایند.

مدیریت استراتژیک، به کاربران این امکان را می­دهد که مجموعه ­ای از استراتژی ­های مناسب و ثابت را به کار گیرند و ارتباط ­هایی  میان مشتریان برقرار سازند و همچنین قادر می ­سازد تا میزان وفاداری مشتریان و سودآوری محصولات بر پایه مشتری مداری افزایش یابد. توسعه کانال­ های ارتباطی بدون درک کافی از منابع و برطرف کردن نیاز های مشتریان بیهوده است. پیشرفت و انعطاف ­پذیری راه ­حل ­های مدیریت استراتژیک، این امکان را فراهم می­ سازد تا سریعاً به تغییرات درونی و بیرونی واکنش نشان داده و در زمان تحقق اهداف کسب و کار، مناسب ­ترین فرضیه را مد نظر قرار داده و با هر مشتری به عنوان یک فرد خاص رفتار شود.

در بخش ­های زیر، هدف از استقرار سیستم ­های مدیریت استراتژیک و مزایای آن ­ها به همراه ماژول ­های نرم ­افزاری و خدمات قابل ارائه و هدف گذاری به طور مختصر ارائه می ­گردد:

هدف ­گذاری و ارزیابی

  • افزایش سرمایه­ گذاری با استفاده از تشخیص و انتخاب مشتریان ایده ­آل.
  • تحقق بخشیدن به رشد سرمایه ­گذاری از طریق قابلیت ارزیابی فوری در نقطه فروش.
  • بهبود روابط مشتریان با استفاده از متعادل ­سازی اهداف رقابتی کسب و کار و محدودیت­ ها بر اساس سلیقه هر مشتری.

جلب مشتری

  • افزایش سود بوسیله فرآیند پیشرفته، استوار و مکانیزه تصمیم­گیری.
  • افزایش رضایت و ارزیابی جایگاه مشتری با ارائه قوانین و مقررات خاص برای هر مشتری.
  • کاهش بدهی­ های سوخته با استفاده از کنترل کیفیت جلب مشتری.

مدیریت مشتری

  • افزایش وفاداری مشتری و کاهش اصطکاک ( فرسایش ) با استفاده از طراحی ارتباطات مناسب و پیشنهاد محصول.
  • گسترش و توسعه ارتباطات مشتریان با استفاده از ترویج محصولات مناسب برای مشتریان مناسب در زمان مناسب.
  • کاهش بدهی با استفاده از شناسایی و اجرای عملیات برای حساب ­های پر ریسک.
  • کاهش خسارت ­ها با تکیه بر اختیار و استراتژی ­های تقلب.
  • افزایش ارزش ارتباطات موثر توسط شناسایی سطح سودمند ریسک برای قیمت رقابتی.

راه­ حل جامع مدیریت استراتژیک

راه ­حل جامع مدیریت استراتژیک، تمامی فعالیت ­های متقاضی از دید سازمان را جهت اخذ تصمیم نهایی مدیریت می ­نماید. برنامه ­های کاربردی و نرم­ افزار تصمیم­ گیری در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می­گیرد. راه­ حل جامع مدیریت استراتژیک جهت دسترسی به داده­ های مکانیزه و انعطاف ­پذیر، طراحی استراتژی کسب و کار، بخش ­های تصمیم، اعطای کارت اعتباری و امکان تست، ابزارهای موثر و قدرتمندی را فراهم می­ نماید. همچنین این راه­حل می­تواند به منابع وسیعی از داده ­ها دسترسی داشته باشد. معماری سیستم نقش حیاتی و مهمی را در تمام مراحل فروش، گروه­ های کسب و کار، دسته­ بندی، برنامه ­ها، محصولات و کانال ­های استراتژیک ایفا می­کند. راه ­حل جامع مدیریت استراتژیک، با کنترل قوانین کسب و کار، مواد و خط مشی تمامی محصولات در تمام سطوح سازمان، تطبیق­ پذیر است. معماری انعطاف ­پذیر نرم ­افزار، یک طراحی سریع و منحصر به فرد را امکان­پذیر می­سازد.

این سیستم به صورت یک نرم ­افزار جامع پردازش اطلاعات به عنوان موتور تصمیم­گیری با استفاده از نرم­ افزار ثبت یا مرورگر وب داده­ های موجود قابل دسترس را یکپارچه می ­نماید. برای انعطاف ­پذیری بیشتر، سیستم می ­تواند به عنوان یک مرکز خدماتی و یا به عنوان یک نرم ­افزار مستقل عمل نماید.

بخش مدیریت تحقیق

سیستم­ های مدیریت تحقیق، بخشی از راه ­حل­ های مدیریت استراتژیک هستند که به منظور ارتقای کارآمدی سیستم موجود برای تعیین امتیاز رفتار اعتباری مشتریان، دسته ­بندی، تحلیل سرمایه ­گذاری و شبیه­ سازی آن­ها بکار می­ روند. این سیستم­ ها، ابزارهایی که برای درک سرمایه­ گذاری شما مورد نیاز است را با امکانات موجود تلفیق می­ کند تا تمامی فعالیت ­هایی که در زمان برقراری ارتباطات موثر با مشتریانتان به آن ­ها نیاز دارید را مدیریت نمایید. سیستم مدیریت تحقیق، بر تعیین استراتژی­ های مناسب و به موقع در جمع ­آوری اطلاعات، بازیابی، محدودیت، اختیار، ارتباط، موافقت، بازاریابی و اهداف استراتژیک خاص سازمان شما، تاکید دارد. سیستم مدیریت تحقیق با استفاده از ابزارهای شناخت مناسب، جهت ارائه خدمات به مشتریان موجود و همچنین افزایش استفاده از این ابزارها و افزایش میزان وفاداری مشتریان با استفاده از برنامه­ های ارتباطی مناسب برای مشتریان مناسب در زمان مناسب به شما کمک می کند تا سرما­یه­ گذاری سودمندی داشته باشید.

سیستم مدیریت تحقیق به شما کمک می ­کند تا با استفاده از ابزارهای ویژه، ریسک بالای مشتریان را شناسایی و آن ­ها را از باقی مشتریان متمایز نمایید. استراتژی­ های انعطاف­پذیر این سیستم، بر استراتژی ­های خاص جهت افزایش سرعت جمع ­آوری اطلاعات، شناسایی متقلبین، کنترل معاملات و بازیابی اطلاعات، تاکید دارد. سیستم مدیریت تحقیق در یک گروه و در زمان واقعی جهت اعمال استراتژی­ های شما، برای مشتری، حساب، معامله و رویداد یا سطح پیش و پس رویداد موثر خواهد بود. این سیستم، طراحی متمرکز استراتژی­ های سازگار را برعهده دارد که این طراحی سبب تعادل میان ریسک و سود می­ شود.

 

نظارت بر قواعد و استراتژی­ های تصمیم­ گیری

کارگاه گزارش استراتژی، در حقیقیت پایگاه داده تحلیلی و گزارش اجرایی ماست. این کارگاه جهت برقراری ارتباط با تمامی مشاغل در هر سطحی، گزارش خاصی را طراحی کرده است. همچنین توانایی اجرای کارت امتیازی طراحی شده، ارزیابی استراتژی­ های گزارش تحلیلی و نتایج آن­ها را فراهم می ­نماید.

مدیریت استراتژیک جهت افزایش سود کسب و کار، سازمان شما را توسعه می ­دهد خدمات مشاوره­ای جهت اجرای راه­ حل مطرح شده، قبل، بعد و در طول اجرای آن ارائه می ­شود. سلامت کارت امتیازی و قواعد تصمیم­گیری با ارائه خدمات مشاوره­ به روز رسانی می­شود.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک بر توجه و مراقبت ویژه از هر مشتری و ارائه مزیت رقابتی تاکید دارد. در نتیجه برنامه ­ریزان مدیریت کامل مشتریان را به ترتیب زیر در دست دارند.

  • اجرای کارت امتیازی شامل محاسبات و تحولات پیچیده برای مدل ­های متعدد.
  • ابزارهای تقسیم بولی و ماتریس منطقی که به دلیل محدودیت در حوزه داده ­ها و یا گزینه ها، کنترل شده نیستند.
  • تنظیم استراتژی یکپارچه برای اهداف متعدد در پردازش دسته­ای یا زمان واقعی.
  • انعطاف­پذیری جهت بکارگیری استراتژی ­­ها در حساب مشتریان، معامله و سطح رویداد.
  • طراحی متمرکز برای استراتژی ­های ثابت که سبب تعادل میان ریسک و سرمایه ­گذاری می­ شود.
  • رقیب یا حریف قدرتمند در هر سطحی، تمامی سناریوهای ممکن را تایید و اثبات می ­نماید.
  • تست، شبیه ­سازی و ابزارهای نظارتی برای نوآوری و اثبات.
  • کنترل مدیریت کسب و کار سبب کاهش فشار و تکیه بر منابع IT می ­شود.

کنترل استراتژی تعاملی

کارگاه طراحی استراتژیک انعطاف­پذیر، شبیه ­سازی شده و بهینه­ سازی شده، استراتژی ­های کسب و کار شما را در محیط قبل از تولید فراهم می ­نماید. کاربران متعددی می­ توانند در توسعه و گسترش استراتژی همکاری نمایند. این نسخه جامع مدیریتی، امکان تغییر در نحوه کنترل حسابرسی را نیز میسر می­ کند.

  • طراحی و اجرای استراتژی­ های کسب و کار با سرعت بیشتر.
  • تمرکز بر منابع موجود جهت بهبود استراتژی ­ها.
  • استراتژی یکپارچه و هماهنگ در خصوص مشتریان در تمام سطوح کسب و کار با تاکید بر استراتژی تمرکز بر مشتری. 
  • دستیابی سریع، درست و بهینه به طراحی استراتژیک و تقویت آن.
  • ارزیابی کارایی بخش­ های مشترک در داخل سیستم.
  • نمونه چاپی سند و مدرک برای حسابرسی و پشتیبانی.
  • تست و شبیه­ سازی استراتژی­ های جدید.

اجرای استراتژی بسترهای نرم­ افزاری مستقل

در آماده ­سازی بسترهای نرم ­افزاری، موتور تصمیم­ گیری، مدل ­­های امتیازدهی را اجرا و آن را مشخص می ­کند.  این آزادی بسترهای نرم ­افزاری، در ترکیب با قابلیت چند کاربر، به شما توانایی اجرای تصمیم­ گیری ­های سازمانی در سطوح گسترده­ را می ­دهد.

  • پیاده­ سازی تصمیمات یکپارچه در تمام سطوح کسب و کار، جهت دریافت پیام­ های مشتریان وفادار.
  • استقرار موتور تصمیم­ گیری در مکان مورد نیاز، از جمله در کانال ­های مختلف، سیستم­ ها یا بسترهای نرم ­افزاری.
  • رشد اقتصادی با استفاده از معماری مقیاس ­پذیر و جامع.

ارائه خدمات مشاوره ­ای

راه­ حل­ های مدیریت استراتژیک، اجرا و مشاوره استراژیک را نیز شامل می ­شوند. بر این اساس سطح استراتژی­ های کسب و کار به بهترین وجه ممکن اجرا می­ شوند. این امر سبب می­ شود تا سازمان آمادگی لازم برای استفاده از راه­ حل های مدیریت استراتژیک موثر را بدست آورد. این بخش شامل چگونگی انجام مراحل زیر است:

  • شناسایی اهداف استراتژیک کسب و کار و راه­ حل­ های آن.
  • طراحی فرآیندهای کسب و کار و اجرای آن­ در راه ­حل مدیریت استراتژیک.
  • استفاده از نرم ­افزار و تحقق بخشیدن به بهترین تمرین­ های کسب و کار.( عملی نمودن بهترین تمرین­ های کسب و کار)
  • تلفیق راه­حل با فرآیندهای موجود.

 

مشاوره در حوزه مدیریت استراتژیک کمک می­ کند تا استراتژی­ های موثر کسب و کار خود گسترش یابند، همچنین سبب می­ شود تا بر تغییر و بهبود نیازهای کسب و کار تمرکز شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1