درخواست عجیب حماس از سید حسن نصرالله

تداوم درگیری‌ها در سوریه با وجود پیروزی‌های اخیر نیروهای دولتی در این کشور، عزم کشورهای غربی و عربی برای تداوم مداخله به نفع شورشیان را بیش از پیش به اثبات رسانده است؛ اما نکته مهمتر، تغییر صف‌بندی‌های منطقه‌ای در محور شیعه ـ سنی است که برخی گروه‌های وفادار به مقاومت را به سویی دیگر کشانده و در مقابل متحدان سابق قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تابناک در ادامه موضع‌گیری‌های اخیر سازمان حماس علیه سوریه و حزب‌الله و تلاش برای فاصله گرفتن از محور مقاومت و نزدیکی به پادشاهی‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس، این سازمان با انتشار بیانیه‌ای، خواستار خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه و قطع حمایت‌ها از دولت اسد شده است.

شبکه خبری «دویچه وله» آلمان گزارش داده که سازمان حماس از حزب‌الله لبنان‌ خواسته خود را از دخالت مسلحانه در درگیری‌های داخلی سوریه کنار بکشد و مدعی شده حزب‌الله به جای تمرکز روی مبارزه با رژیم اسرائیل، مشغول تشدید «مناقشات مذهبی» در منطقه است.

سازمان حماس با انتقاد از حزب‌الله لبنان به دلیل شرکت در جنگ داخلی سوریه اعلام کرده است: «ما از حزب‌الله می‌خواهیم نیروهایش را از سوریه بیرون بیاورد و از او دعوت می‌کنیم که سلاح‌های خود را به سوی دشمن صهیونیستی نشانه رود». در بیانیه این سازمان همچنین ادعا شده، حضور نیروهای حزب‌الله در سوریه، باعث «قطبی شدن مذهبی هر چه بیشتر منطقه» شده است.

این بیانیه در شرایطی از سوی حماس منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر نیز اخباری مبنی بر ایجاد شکاف میان حماس و حزب‌الله منتشر شده بود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد این بیانیه حماس ـ که می‌توان آن را صریح‌ترین موضع‌گیری این سازمان علیه حزب‌الله دانست ـ وجود چنین شکافی را در عمل اثبات می‌کند.

بر پایه گزارش‌های منتشره از سوی منابع اسرائیلی، در پی پیروزی‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه در منطقه راهبردی «القصیر» که با کمک و پشتیبانی حزب‌الله انجام گرفت، چند تن از نیروهای نظامی حماس که مشغول نبرد به همراه شورشیان سوری بودند، از سوی حزب‌الله دستگیر شدند و همین امر، ضمن تیره کردن روابط این دو سازمان، سبب شد سید حسن نصرالله، دستور تعطیلی دفتر حماس در بیروت را صادر کند.

البته گفتنی است، این جهت‌گیری مخالف سازمان حماس، موضوع تازه‌ای نبود و کمابیش همزمان با آغاز درگیری‌ها در سوریه، آشکار شد. همین امر بود که باعث شد، دولت سوریه دستور تعطیلی دفتر حماس در سوریه و اخراج اعضای آن را صادر کند.

اما به نظر می‌رسد، تحولات هفته‌های اخیر و پیروزی‌های انکارناپذیر نیروهای دولتی سوریه با کمک حزب الله، حماس را بیش از پیش از محور مقاومت دور و به محور غربی ـ عربی ضد سوریه نزدیک کرده است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که به دلیل مواجه شدن این اقدام حماس با مخالفت ایران، این سازمان تلاش کرده تا منابع کمک مالی دیگری ـ به ویژه قطر ـ را جایگزین ایران کند.

به هر حال، اگر این موضع‌گیری جدید حماس را در چهارچوب گسترده‌تر تحولات اخیر در سوریه و کل منطقه قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که کشورهای عرب منطقه در پی ناکامی‌های پیاپی در سوریه، در پی آن هستند تا بیش از هر زمان دیگری با «فرقه‌ای» و «مذهبی» نشان دادن درگیری‌های سوریه، یک محور سنی را در مقابل محور شیعی ایران، حزب الله، سوریه و البته عراق ایجاد کنند.

همچنین فتواهایی که در یکی دو هفته اخیر از سوی مفتی‌های سنی کشورهای عربی علیه دولت سوریه صادر شده، خود به خوبی مؤید این نکته است و نشان می‌دهد کشورهای عرب منطقه با در خطر دیدن موضع خود در قبال سوریه، تلاش دارند از همه گونه امکانات برای تأثیرگذاری بر روند تحولات در سوریه بهره گیرند.

اما نکته مهمتر آنکه با گذشت بیش از دو سال از درگیری‌های سوریه، صف بندی‌ها و ماهیت اتحادها و تقابل‌ها در منطقه بیش از هر زمان دیگری روشن و مشخص شده است، به گونه ای که حتی سازمانی چون حماس، ضمن فراموش کردن وظیفه اصلی خود در حراست از سرزمین‌های فلسطینی در مقابل رژیم اسرائیل، به فعالیت‌های خود جنبه ای سیاسی داده و در خط کشورهای سنی منطقه قرار گرفته است.

بی گمان در این روند، رهبران حماس چشم خود را بر این واقعیت بسته‌اند که نه تنها این حزب‌الله نیست که به درگیری‌های فرقه ای در منطقه دامن می‌زند، بلکه خود حماس اکنون در حال فعالیت علیه دولتی است که رژیم اسرائیل به تازگی بیش از دو بار حمله هوایی علیه آن انجام داده و نسبت به آن موضع دارد. به این ترتیب، گویا حماس ابایی ندارد که برای به دست آوردن دل کشورهایی چون قطر، در نوعی همکاری ضمنی با رژیم اسرائیل نیز وارد شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  73  =