سال آماری بانک مرکزی تغییر کرد/ محاسبه بودجه خانوار و شاخص بهای کالاها

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: در طرح تجدیدنظر سال پایه آماری، مباحث جدیدی مانند بررسی بودجه خانوار، مسکن اجاره ای و طرح اشتغال و بیکاری وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، مقتدایی در همایش آمارگیران با اشاره به سابقه برگزاری هم‌اندیشی‌های آمار اقتصادی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مربوط به طرح تجدیدنظر در سال پایه آماری پرداخت و گفت: طرح‌های بررسی بودجه خانوار، شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی، مسکن اجاره ای، آمار فعالیت‌های ساختمانی، طرح اشتغال و بیکاری در قالب کمیته‌های کارشناسی پایه‌ای و سایر کمیته‌های طرح‌های تجدید نظر سال 1390 انجام شده است.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی پیشبرد طرح CIP را یکی از اقدمات اساسی اداره کل آمارهای اقتصادی دانست و افزود: این اقدام باعث شد جمع‌آوری اطلاعات از مبادی تولد آنها با سهولت بیشتری انجام شود و خطاهای غیرنمونه‌گیری کاهش یابد.

وی با اعلام اینکه هر یک از پرسنل در اداره آمار اقتصادی در سال 1391 به طور متوسط یک پیشنهاد به نظام پیشنهادها ارائه کرده اند که از آن میان 115 پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفته است افزود: همکاری با طرح ICP و عضویت در کمیته ایروینگ فیشر از جمله فعالیت‌های بین‌المللی مدیریت کل آمارهای اقتصادی است ضمن آنکه این حوزه در سال گذشته با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مختلف همکاری داشته است.

همچنین اصغر ابوالحسنی نیز گفت: آمار ابزاری برای بررسی گذشته است که بدون آن نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. معاون اقتصادی بانک مرکزی با توضیح پیرامون اهمیت آمار در حکمرانی مطلوب اسلامی و لزوم همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های تولیدکننده آمار به‌ ویژه مرکز آمار (شورای عالی آمار و کمیته‌های آمارهای بخشی آن)، دقت در جمع‌آوری داده‌ها را از مهم‌ترین اصول این علم برشمرد.

ابوالحسنی هدف هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی را به‌ روزکردن اطلاعات و هماهنگ‌ ساختن کارکنان با آخرین دستاوردهای آماری دانست و تاکید کرد: در این هم‌اندیشی باید آخرین دستاوردها در زمینه آمارهای اقتصادی و جمع‌آوری اطلاعات آن برای پرسنل شاغل در این حوزه ارائه شود.

وی ضمن اشاره به این موضوع که با وجود اینکه سازمان‌ها و مراکز مختلفی به تهیه و تولید آمارهای اقتصادی می‌پردازند تصریح کرد: بیشتر مجامع بین‌المللی، مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی همواره به آمارهای بانک مرکزی استناد کرده و این امر به خاطر سابقه، دقت و صحت آمارهای بانک مرکزی است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین از انجام به‌ موقع تجدیدنظر در سال پایه شاخص تورم و انجام طرح ICP  توسط مدیریت کل آمارهای اقتصادی تقدیر کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2