مناطق فقیر جهان؛ قربانیان اصلی تغییرات آب و هوایی

بروز خشکسالی، سیل، امواج گرما، افزایش سطح آب دریا و توفان‌های شدید روند افزایشی را دنبال کرده و بر همین اساس، سناریو شرایط جهان در آینده تیره و هولناک است.

به گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، بروز خشکسالی، سیل، امواج گرما، افزایش سطح آب دریا و توفان‌های شدید روند افزایشی را دنبال کرده و بر همین اساس، سناریو شرایط جهان در آینده تیره و هولناک است. تمامی این پدیده‌ها از گرمایش جهانی ناشی می شوند که خود آن حاصل تغییرات آب و هوایی است.

نکته نگران کننده‌تر این است که با تداوم روند فعلی، مشکلات بزرگی برای مناطقی ایجاد می شود که تا پیش از این با فقر دست به گریبان بوده و یا با ظهور هرچه بیشتر فقر مواجه هستند. مواردی که به آنها اشاره شد، بخشی از هشدار بانک جهانی در گزارش اخیر خود بوده و این بانک از کشورهای صنعتی جهان خواسته است تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

کمبود قابل توجه مواد غذایی از جمله پیامدهای اولیه گرمایش جهانی طی تنها دو دهه آینده خواهد بود. افزون بر این، شهرها به واسطه توفان‌های شدید و مهاجرت – مردم تلاش می کنند تا از اثرات گرمایش جهانی فرار کنند – با آسیب‌های بیشتری مواجه می شوند.

به عنوان مثال، افزایش خشکسالی‌ها و گرمای بیش از حد در منطقه جنوب صحرای آفریقا احتمالا موجب می شود تا طی 20 سال آینده محصول ذرت در حدود 40 درصد از زمین‌های کشاورزی فعلی قابل کشت نباشد. در دیگر بخش‌های این منطقه افزایش دما باعث نابودی یا کاهش زمین‌هایی خواهد شد که برای چرای دام استفاده می شوند.

در منطقه جنوب شرق آسیا حوادثی مانند سیل‌های ویرانگر سال 2010 در پاکستان که زندگی 20 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد می تواند به رویدادی عادی مبدل شود و این در شرایطی است که تغییرات در باد و باران‌های موسمی می تواند مشکلات شدیدی را برای کشاورزان هندی به همراه داشته باشد.

دانشمندان افزایش دو درجه سانتیگرادی دمای جهان را به عنوان حد ایمن عنوان کرده و معتقدند ارقامی فراتر از آن می توانند پیامدهای فاجعه بار و غیر قابل جبرانی برای کره زمین به همراه داشته باشند. از این رو، بخش اعظم توجه و تلاش دولت‌ها محدود به جلوگیری از افزایش دما از سطح دو درجه سانتیگراد شده است. این در شرایطی است که بسیاری از مناطق جهان تا پیش از این چالش‌های سختی را به واسطه تغییرات آب و هوایی تجربه کرده و این مساله با افزایش هرچه بیشتر دما تشدید خواهد شد.

بانک جهانی در گزارش اخیر خود هشدار داده است که مساله تغییرات آب و هوایی نباید به عنوان مشکلی برای آینده در نظر گرفته شود که رسیدگی به آن را می توان به زمان دیگری موکول کرد. بنابر اعلام برخی دانشمندان حتی افزایش دو درجه سانتیگرادی دمای جهان نیز می تواند کمبود گسترده مواد غذایی، امواج گرمای بی سابقه و توفان‌های ویرانگر هر چه بیشتر را در پی داشته باشد.

بر همین اساس، اقدام‌های فوری نه تنها باید در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام شود، بلکه کمک به کشورها در راستای آماده شدن برای مواجهه با جهانی با آب و هوای ناپایدارتر و بروز رویدادهای شدید آب و هوایی باید در کانون توجه قرار بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  ⁄    =  13