آغاز برداشت توت‌فرنگی در کردستان؛ توت‌فرنگی در قطب تولید قیمت واحد ندارد

رییس نظام صنفی کشاورزی کردستان گفت: با وجود اینکه کردستان قطب تولید توت‌فرنگی بوده و اکنون اوج برداشت این محصول است صنف واحدی برای نرخ‌گذاری این محصول مهم استان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک عبدالله فرجی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهارکرد: کشاورزان به دلیل ناتوانی رقابت با دلالان و واسطه‌گران نمی‌توانند محصولات خود را آن طور که می‌خواهند و با قیمت مناسبی بفروشند.

وی افزود: در ماه‌های برداشت توت‌فرنگی که بازار اشباع می‌شود، کشاورزان به دلیل دور بودن از مراکز عمده فروش، بسته‌بندی غیراستاندارد، حمل نامناسب، نداشتن ابزار فناوری صنایع تبدیلی فرآورده‌های توت‌فرنگی، فسادپذیری سریع، مجبورند محصول خود را به نازل‌ترین قیمت بفروشند.

رییس نظام صنفی کشاورزی کردستان اظهارکرد: در این راستا علاوه بر ایجاد صنایع تبدیلی، صادر کردن این محصول به کشور عراق و دایر کردن مراکز فروش در سلیمانیه با تسهیل در امر صدور مجوز صادرات می‌تواند راهکار بسیار مناسبی باشد.

فرجی با بیان اینکه توت‌فرنگی کردستان در ایران و جهان مشهور است، ادامه داد: باید در راستای حفظ و ارتقای تولید توت‌فرنگی، ارج نهادن به تلاش کشاورزان و پژوهشگران و ایجاد اشتغالزایی با جدیت هر چه بیشتر در راستای مشکلات و ارائه راهکارها اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه توت‌فرنگی نیاز مبرم به آب دارد، گفت: تسهیل در تامین آب یک امر حیاتی است که با ایجاد دستگاه های پمپاژ آب و تسریع در صدور مجوز حفر چاه توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی این مشکل برطرف می‌شود.

رییس نظام صنفی کشاورزی کردستان، بازسازی و آسفالت کردن جاده‌های بین مزارع را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم ارتباطی برای جلوگیری از ضایعات و تسریع در حمل دانست و ادامه داد: اختصاص دستگاه‌های پرکولینگ مورد نیاز برای حفظ و نگهداری توت‌فرنگی، اختصاص ماشین‌های یخچال‌دار حمل، اقدام برای بسته‌بندی استاندارد و جلوگیری از ضایعات شدید این محصول را از دیگر اقدامات برای حل مشکلات کشاورزان در این زمینه دانست.

فرجی امنیت شغلی را از شاخص‌های مهم برای دلگرمی و ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در کشاورزان دانست و افزود: تحقق بیمه تولید و تحت پوشش قرار دادن کشاورزان به بیمه تامین اجتماعی در این راستا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: نظام صنفی به عنوان تشکیلاتی کاملا قانونمند و ابزاری کارآمد در صحنه سیاست‌گذاری‌ها، احقاق حقوق مشروع کشاورزان، خروج از حالت حاشیه‌نشینی و جبران مظلومیت تاریخی کشاورزان و بهره‌برداران باید در مکانیزم قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و عرصه‌های صادرات حضور موثر داشته باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی کردستان تاکید کرد:‌حماسه اقتصادی در بخش کشاورزی با افزایش کمی و کیفی تولید و ضرورت تقویت تولید صادرات محور محقق می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  75