بررسی دلائل ازدیاد مطالبات غیرجاری بانکها در مرکز پزوهشها

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دلائل ازدیاد مطالبات غیرجاری در ایران و راهکارهای برون رفت از آن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد: بررسی وضعیت مطالبات غیرجاری بانک ها در کشور و مقایسه آن با متوسط نسبت جهانی، بیانگر وضعیت نامناسب بانک های ایرانی در وصول مطالباتشان است. این امر دلایل گوناگونی دارد و مطالعه حاضر ضمن بررسی مختصر دلایل موجود، پیشنهادهایی را برای کاهش مطالبات غیرجاری بانک هادر دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی ارائه کرده است.

در جوامع امروزی بانک ها و سایر موسسات اعتباری مشابه، به عنوان منبع تامین نیاز پولی اشخاص ، شناخته شده اند. هر چه جامعه در حال توسعه و رشد باشد تعداد متقاضیان دریافت وام و تسهیلات افزایش یافته و به تبع آن مبالغ مورد درخواست بالاتر می رود: به موازات این مسئله، بانک ها و موسسات اعتباری بیشتر در معرض خطر عدم وصول قرار می گیرند.

ایجاد مطالبات غیرجاری بانک ها و موسسات اعتباری در تمامی کشورها امری طبیعی و عادی ولی نکته قابل تامل ، میزان مطالبات غیرجاری است. تخلف در استرداد بدهی یا عدم پرداخت بدهی، بعضا ارادی و در بعضی مواقع خارج از کنترل و اراده گیرندگان اعتبار (فی المثل) بر اثر بحران های مالی و اقتصادی، جنگ یا عدم تعهد اشخاص ثالث و… )بوده و به هر حال حدوث مطالبات معوق ، امری غیرقابل اجتناب است.

با عنایت به اینکه نسبت مطالبات غیرجاری در ایران بیش از متوسط جهانی آن است این مطالعه تلاش دارد دلایل و راهکارهای کاهش مطالبات غیرجاری را به طور مختصر بررسی و تحلیل کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  −    =  37