وزارت خارجه: تحولات مصر شکست بیداری اسلامی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دمکراسی خیابانی را دمکراسی مطلوبی نمی دانیم، گفت: تحولات اخیر در کشور مصر را که منجر به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری شد، شکست بیداری اسلامی یا اسلام گرایی نمی دانیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدعباس عراقچی» در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر مصر و سقوط دولت محمد مرسی با دخالت ارتش و دیدگاه برخی کارشناسان که این موضوع را بازگشت به عقب می دانند، گفت: در حال حاضر فضای سیاسی مصر، فضایی پرابهام و غبار آلود است و قضاوت درباره آن خیلی آسان نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در مصر از یک طرف با خواسته های مردمی مواجه هستیم که باید به آنها توجه شود و از طرف دیگر با ناکارآمدی دولت آقای مرسی مواجه بودیم که تبعات خود را داشت و ما آن را در سیاست خارجی این کشور مشاهده کرده بودیم.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: دخالت نیروهای نظامی در مسائل سیاسی و تغییر دولت هایی را که براساس انتخابات به قدرت رسیده اند، کار شایسته ای نمی دانیم.

***شایسته هیچ دمکراسی نیست که هر روز در خیابان ها رییس جمهوری تغییر کند

عراقچی دمکراسی خیابانی را دمکراسی مطلوبی ندانست و تصریح کرد: اگر قرار باشد هر روز در خیابان ها رییس جمهوری تغییر کند، شایسته هیچ دمکراسی نیست و نشان دهنده آن است که جایی از کار نقطه ضعف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بحران مصر ابعاد مختلفی دارد و کمابیش شاهد برخی از مداخلات خارجی در این کشور هستیم و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که با اهتمام کامل و جدیت مسائل این کشور را دنبال می کنیم.

*** بر برآورده شدن مطالبات مشروع مردمی در مصر اصرار داریم

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران در برآورده شدن مطالبات مشروع مردمی در مصر اصرار دارد اما معتقدیم که این کار باید از راه حل های قانونی انجام شود؛ معتقدیم که باید به دولت های برآمده از آرای مردمی احترام گذاشته شود و خواسته های مردم از راه های پیش بینی شده در قانون پیگیری شود.
معاون وزیر امور خارجه، مصر را پرچمدار تحولات سیاسی در جهان عرب دانست که نقشی قوی در بیداری اسلامی دارد و گفت: حفظ تمامیت ارضی، همبستگی، آرامش، ثبات و حفظ وحدت جوامع سیاسی در مصر به عنوان یک کشور بزرگ و مهم در جهان اسلام برای ما اهمیت دارد.

***گفته بودیم انقلاب مصر، سالهای سختی را پیش رو دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تحولات اخیر مصر را نمی توان شکست بیداری اسلامی یا شکست اسلام گرایی تلقی کرد؛ ما از ابتدا می دانستیم و گفته بودیم که انقلاب مصر سال های سختی را پیش روی خواهد داشت تا به ثبات برسد.

وی به اصطلاح «بهار عربی» که از سوی کشورهای غربی به تحولات منطقه اطلاق می شود، اشاره کرد و گفت: هر بهاری در پس خود تابستان گرم و زمستان سردی را در پی دارد؛ آن را باید تحمل کرد و نباید اسلام گرایان و انقلابیون فکر کنند که همه چیز تمام شده بلکه این مساله، حرکتی مداوم است.
معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد تحولات مصر تاثیرات مثبتی در جهت بیداری اسلامی داشته باشد و به تحقق خواسته های اصلی مردم مصر که گرایش به اسلام، مخالفت با دخالت خارجی و دخالت رژیم صهیونیستی است، کمک کند.

*** منتظر تاثیر تحولات مصر بر سوریه هستیم

از سخنگوی وزارت امور خارجه سوال شد، سقوط جنبش اخوان المسلمین در مصر تا چه اندازه می تواند بر تحولات سوریه اثرگذار باشد؟ چرا که اخوان المسلمین سوریه که البته گرایشات سلفی دارند یکی از عمده ترین مخالفان بشار اسد رییس جمهوری این کشور محسوب می شوند؟
عراقچی پاسخ داد: اوضاع در سوریه بسیار پیچیده است و متاسفانه عوامل مختلفی در آنجا دخیل و درگیر هستند. این عوامل باعث شده اند تحولات سوریه به سمت افزایش تنش ها و درگیری ها پیش برود.

وی با بیان این که در سیاست هر تحولی بر تحول دیگر اثرگذار است، گفت: مهم این است که ما این تحولات را به سمت سازنده و مفید بودن سوق دهیم.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما منتظر هستیم، ببینیم تاثیر تحولات مصر چگونه خود را در سوریه نشان خواهد داد و امیدوار هستیم که مجموعه تحولات به سمت یک راه حل سیاسی در این کشور پیش برود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که کمیته چهارجانبه حل بحران سوریه پیشنهاد آقای مُرسی بود، حال با توجه به برکناری ایشان آیا این کمیته به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا خیر؟، اظهارداشت: خیلی روشن است که باید منتظر تحولات ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما به طور کلی از هر ابتکاری که به رسیدن به یک راهکار سیاسی در سوریه کمک کند، حمایت می کنیم و آماده ایفای نقش سازنده در آن هستیم.

*** مذاکرات ایران و 1+5 تا انتقال دولت آینده در حالت صبر و انتظار بسر می برد

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 در پاسخ به این سوال که فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در واکنش به شنود آمریکایی ها دستور تعلیق تمامی مذاکرات سیاسی با واشنگتن را صادر کرده است. آیا این موضوع می تواند بر هر مذاکره آتی بین ایران و گروه 1+5 که این دو کشور نیز عضو آن هستند، تاثیر بگذارد؟، گفت: بعید می دانم.

عراقچی اظهارداشت: مذاکرات ایران و گروه 1+5 فعلا در یک حالت صبر و انتظار بسر می برد تا انتقال دولت در کشورمان کامل شود و برای هرگونه قضاوت در این مورد خیلی زود است.

*** وزارت خارجه در حال همکاری با کمیته تشکیل شده از سوی رییس جمهور منتخب است

عراقچی در پاسخ به این سوال که اعضای کارگروه تشکیل شده از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری منتخب درباره موضوع هسته ای و سیاست خارجی چه کسانی هستند؟، گفت: آنچه که از سوی دکتر صالحی در این رابطه مطرح شد، همان کارگروه هایی است که آقای روحانی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و البته سیاست خارجی تشکیل داده اند که در دوران انتقال، امر انتقال امور از دولت قدیم به دولت جدید را تسهیل کنند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 با بیان این که این کمیته موضوعات مربوط به سیاست خارجی را جمع بندی می کند که موضوع هسته ای یکی از آنهاست، افزود: آنچه که آقای صالحی اشاره کرده است مربوط به این کمیته بود ولی این که برخی برداشت کردند یک تیم جدید هسته ای تشکیل شده که مشغول بررسی، مشورت یا مذاکرات احتمالی است، صحت ندارد.
عراقچی اظهارداشت: مجموعه وزارت خارجه در حال همکاری با این کمیته است و مجموعه سیاست خارجی در حال ارزیابی توسط این کمیته به منظور ارائه راهکارها برای انتقال وظایف و مسوولیت ها است.
وی خاطرنشان کرد: من و سایر معاونین در حال همکاری با این کمیته هستیم، همان گونه که در سایر وزارتخانه ها نیز شرایط به همین صورت است.
عراقچی درباره نام اعضای این کمیته نیز گفت: در مورد نام اعضای این کمیته نیز اگر لازم باشد جناب آقای روحانی آنها را اعلام خواهند کرد.

*** گزارشی از جاسوسی نهادهای آمریکایی از نمایندگی های ایران دریافت نکرده ایم

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره رسوایی اخیر شنود نهادهای اطلاعاتی آمریکایی از سفارتخانه ها و نمایندگی های کشورهای مختلف در این کشور و این که آیا از نمایندگی های ایران نیز چنین شنودی صورت گرفته است یا خیر؟، گفت: هنوز گزارشی در این مورد دریافت نکرده ایم اما به هر حال همواره فرض را بر این گذاشته ایم که دولت آمریکا چنین کاری را انجام خواهد داد یا در حال انجام آن است.
وی تصریح کرد: برای ما روشن بوده و هست که خیلی از شعارهایی که دولت های غربی و به ویژه آمریکا سر می دهند، در عمل خود به آنها پایبند نیستند؛ یک نمونه آن در حال حاضر درباره جاسوسی از سفارتخانه ها و نهادهای اروپایی روشن شده است.

*** فسخ قرارداد لغو روادید بین ایران و گرجستان در حال بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تهران در برابر اقدام دولت گرجستان برای فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید مقابله به مثل خواهد کرد یا خیر؟، اظهارداشت: تفلیس به ما اطلاع داده است که این مساله در راستای تغییر برخی قوانین داخلی آنها صورت گرفته و به صورت موقت است.
عراقچی تصریح کرد: ما در حال بررسی موضوع فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید از سوی گرجستان هستیم و در زمان خود اقدام متقابل را انجام خواهیم داد.

*** بازداشت اتباع ایرانی به اتهام تلاش برای خرید تجهیزات هسته ای اشتباه است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت سه تن از اتباع ایرانی در آلمان به اتهام خرید تجهیزاتی برای رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: هنوز گزارشی در این خصوص دریافت نکرده ام.

عراقچی با یادآوری مشکلات پیش آمده برای هموطنانمان با ادعای واهی خرید تجهیزات ممنوعه افزود: برخی از این بازداشت ها با درخواست دولت آمریکا به منظور استرداد افراد به این کشور بوده که متاسفانه ناشی از سوء تفاهم هایی درباره کالاهای دو منظوره است.

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد: بسیاری از تجار ایرانی در امر خرید کالاهایی بوده و هستند که از دید آمریکایی ها دو منظوره بوده و به ادعای آنها می توانسته در تاسیسات نظامی و هسته ای کشورمان مورد استفاده قرار بگیرد.

عراقچی تاکید کرد: تقریبا در تمامی مواردی که اتباع ایرانی بازداشت شده اند، ثابت شده که این موضوع اشتباه بوده یا این که دام هایی برای هموطنان ما پهن شده و آنها را درگیر معاملات ساختگی کرده اند که خلاف قانون است.

وی ادامه داد: در وزارت امور خارجه از تمامی هموطنانی که به این شکل دچار مشکل شده اند، حمایت حقوقی و سیاسی کرده و خواهیم کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  5  =