پیش‌بینی بلومبرگ درباره روند قیمت طلا

امروز در آغاز معالات هفته در بازارهای جهان، قیمت طلا اندکی افزایش یافته است اما رشد قیمت فلز زرد از هفته پیش شروع شد. کارشناسان طلا پس از سخنان بن برنانکی رییس بانک مرکزی آمریکا در خصوص لزوم تداوم سیاست‌های انبساطی، درباره افق بازار طلا امیدوار شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ از 31 تحلیلگر ارشد بازار طلا 19 نفر پیش‌بینی کردند قیمت‌ها این هفته رشد خواهد کرد، 9 نفر نظری مخالف گروه نخست داشتند و 3 نفر نیز معتقد بودند این هفته تغییر محسوسی در قیمت طلا مشاهده نخواهد شد. هفته پیش گزارش نشست اخیر کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا نیز منتشر شد. مشخص شده است که برخی اعضاء این کمیته معتقدند قبل از محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ضروری است وضعیت بازار کار و شرایط اقتصادی بسیار بهتر از اکنون شود.

در سه ماهه دوم سال جاری میلادی قیمت طلا 23 درصد کاهش یافت. سرعت کاهش قیمت‌ها پس از نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا افزایش یافت. در پایان نشست 18 و 19 ژوئن این کمیته، برنانکی اعلام کرده بود اگر شرایط اقتصادی همچنان بهتر شود، طی چند ماه آینده سیاست‌های انبساطی محدود و اواسط سال 2014 این برنامه متوقف خواهد شد. در 28 ژوئن قیمت طلا به پایین ترین میزان در 34 ماه اخیر یعنی 1180 دلار رسید. از آن زمان تاکنون قیمت‌ها حدود 8 درصد افزایش یافته است.

در حالیکه از ابتدای سال جاری میلادی قیمت طلا 24 درصد افول کرده، شاخص GSCI استاندارد اند پورز از قیمت 24 ماه خام تنها 0.4 درصد کاهش یافته و شاخص MSCI سهام جهان 8.9 درصد افزایش یافته است. تقاضا برای طلا اندکی پس از کاهش قیمت‌ها رشد کرد اما روند رشد تداوم پیدا نکرد زیرا در هند که بزرگ ترین مصرف‌کننده طلا است و تقریبا تمام طلای مورد نیاز خود را وارد می‌کند دولت برای کاستن از کسری بودجه محدودیت‌هایی بر واردات طلا اعمال کرده است. بنا به اعلام استاندارد بانک، واردات طلای هند در ماه ژوئن 80 درصد کاهش یافته و در ماه جاری و ماه آگوست نیز واردات اندک باقی خواهد ماند.

اما این هفته گزارش دهی برنانکی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در برابر اعضاء مجلس نمایندگان و مجلس سنا تاثیری بالا بر ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت زیرا قرار است او در باره وضعیت اقتصادی آمریکا واقعیت‌هایی را بیان کند و معامله‌گران و کارشناسان طلا در سخنان او به دنبال سرنخ‌هایی از زمان و میزان محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

height=193

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8