کمبود نقدینگی علت اصلی کاهش تولید خودرو اعلام شد

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت واردات غیرقانونی خودرو را رد کرد و با اعلام اینکه کمبود نقدینگی علت اصلی کاهش تولید خودرو بوده است، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور متعهد شدند در شهریور هر یک روزانه 2500 خودرو تولید کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در نشست خبری به بیان جزئیاتی از عملکرد وزارت صنعت در حوزه تولید و به ویژه بخش خودروسازی پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شرایط خاص این صنعت حجم تولید خودرو امسال با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است که عامل اصلی آن را باید عدم نقدینگی این بخش برای چرخه تولید دانست.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بخش‌های مربوطه برای چرخه دوباره صنعت خودرو مدیرت موثر و تامین تسهیلات مورد نیاز آن است افزود: در کارگروه حمایت از تولید تسهیلاتی برای حمایت از بخش تولید خودرو در نظر گرفته بودیم اما این تسهیلات بنا به دلایلی هنوز به دست خودروسازان نرسیده است.

وی در رابطه با تقاضای خودروسازان مبنی بر رقابت آزاد با خودروسازان خارجی نیز افزود: بیان این حرف با ابهامات زیادی همراه است چرا که هنوز خودروسازان داخلی به استانداردهای بین‌المللی دست پیدا نکردند که بتوانند با تولیدات خارجی رقابت داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر 50 درصد از تسهیلات مورد نیاز خودروسازان از طریق منابع پیش‌بینی شده بخش‌های مختلف تامین می‌گردد تصریح کرد: مابقی از منابع داخلی خودروسازان تامین می شود البته مشکلات فروش نقدی و عدم اجرای تعهدات بخش‌های مختلف در تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان نیز آنان را همچنان با مشکلات مالی روبرو ساخته که حجم تولید آنان را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: خودروسازان برای حل مشکل فعلی خود تدابیر لازمی را اتخاذ نموده‌اند به نحوی که بنده امیدوارم بتوانیم حجم تولید خودرو را طی ماه‌های آینده افزایش دهیم.

صالحی‌نیا در ادامه به تعهد خودروسازان در تولید روزانه 2000 خودرو در شهریورماه اشاره کرد و گفت: 2 خودروساز بزرگ متعهد شدند که در مردادماه روزانه 1500 خودرو و در مجموع 3 هزار خودرو و در شهریورماه روزانه 2000 خودرو را تولید نمایند.

وی ضمن تاکید بر اینکه خودروسازان پیش‌شرط‌هایی برای اجرا شدن این امر عنوان نکرده‌اند اظهار داشت: البته محقق شدن این امر بستگی به مسائل داخلی کارخانه و مسائل خارجی کشور از جمله تحریم‌های بین‌المللی دارد.

صالحی‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه هیچ وارداتی از خودروهای بالای 2500 سی‌سی تاکنون خارج از قواعد قانونی صورت نگرفته است گفت: البته باید بگویم ثبت سفارش واردات خودرو مدت زمان خاص خود را می‌برد که در این زمان واردکنندگان می‌توانند استفاده ممکن را از بازه زمانی کسب نمایند.

وی تاکید کرد: واردات خودروهای بالای 2500 سی سی محدود بوده و خارج از قواعد قانونی هیچ وارداتی صورت نگرفته است.

البته این مقام مسئول در وزارت صنعت و معدن و تجارت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات واردات غیرقانونی خودروهای بالای 2500 سی سی که در این روزها در برخی‌ رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود را متوجه گمرک دانست و گفت: گمرک به عنوان متولی اصلی ترخیص کالاها باید پاسخ لازم را در خصوص واردات خودرو عنوان نماید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2