لغو ۴۱ مصوبه دولت در ۱۱۷ روز

تنها 117 روز از سال 92 گذشته و فقط 20 روز دیگر تا پایان عمر دولت دهم زمان باقی است. با این حال از ابتدای سال جاری تا کنون 41 مصوبه دولت از سوی مجلس لغو شده است و این یعنی تقریبا هر سه روز، یک مصوبه دولت لغو می​شود.

به گزارش خبرآنلاین، استناد به دو اصل 85 و 138 قانون اساسی، ترجیع​بند نامه​هایی است که با امضای علی لاریجانی روانه پاستور می​شود تا مغایرت مصوبات دولت با قوانین موضوعه کشور را به دولتمردان یادآوری کرده و آنها را ملغی الاثر کند.  

به موجب اصل 138 قانون اساسی تصویب‏نامه‏‌ها و آیین‏‌نامه‌‏های دولت و مصوبات کمیسیون​های مذکور در این اصل‏، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستند. همچنین به موجب اصل 85 قانون اساسی، ‏ مصوبات‏ دولت‏ نباید با اصول‏ و احکام‏ مذهب‏ رسمی‏ کشور و یا قانون‏ اساسی‏ مغایرت‏ داشته‏ باشد، تشخیص‏ این‏ امر به‏ ترتیب‏ مذکور در اصل‏ نود و ششم‏ با شورای‏ نگهبان‏ است‏. علاوه‏ بر این‏، مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالفت‏ قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ کشور باشد و به‏ منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رییس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد.

این در حالی است که محمود احمدی​نژاد هم در دوران ریاست غلامعلی حدادعادل بر مجلس هفتم و هم در دوران ریاست علی لاریجانی بر مجلس هشتم، این حق رئیس قوه مقننه را به رسمیت نشناخته و گفته است: نظرات رئیس مجلس محترم است اما درج آنها در روزنامه رسمی مجوز اجرا یا عدم اجرای مصوبات دولت قلمداد نمی شود و مکاتبات مذکور فاقد وجاهت حقوقی است و نمی تواند مناط عمل باشد.

گفتنی است بر اساس قانون، چنانچه دولت در مهلت مقرر -یک هفته- به تذکرات هیات تطبیق قوانین که از سوی رئیس مجلس ابلاغ می​شود، وقعی ننهد، رئیس مجلس می​تواند راسا قوانینی که مغایر قانون شناخته شده است را لغو کند. چنانچه دولت به ملغی الاثر کردن قوانین مذکور بی​توجهی کرده و همچنان به اجرای آن بپردازد، متخلف شمرده شده و گزارش آن به نهادهای نظارتی ارسال می​شود.

در این میان لغو دوباره طرح مهرآفرین، گویای بی توجهی دولت به برخی نامه​هایی است که لاریجانی اسفندماه گذشته برای همتایش در قوه مجریه نوشت. رئیس مجلس در این نامه طرح مهرآفرین را به شش دلیل از جمله عدم تامین بار مالی آن و تبدیل وضعیت کارکنان پیمانی به رسمی، مغایر قانون اعلام کرد. اما دولت همچنان به اجرای این طرح پرداخت تا اینکه بار دیگر در 22 تیرماه مجلس مصوبه دولت را ملغی اعلام کرد.
 

جدول زیر به شرح 41 مصوبه ملغی الاثر شده دولت از سوی مجلس پرداخته است:

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  78  =  86