تشكيل نمايشگاه صنايع دستي در شيروان ضروري است

عضو منتخب چهارمین دوره شورای اسلامی شیروان گفت: تشکیل نمایشگاه صنایع دستی تابستانه در شیروان ضروري است.

هما کلالیان مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اينكه شهرستان شیروان در مسیر جاده آسیایی واقع شده و همه ساله ميليون ها زائر براي زيارت حرم مطهر رضوي از اين شهر عبور می کنند، می توان از این پتانسیل به خوبی بهره برد.

وی گفت: بی تردید حضورگردشگران و مسافران، در معرفی داشته های فرهنگی و هنری و رونق جایگاه و بهبود صنایع دستی منطقه نقش موثری دارد.

كلاليان مقدم با بيان اينكه صنایع دستی از جمله صنایعی است که به دلیل فراوانی مواد اولیه حتی با سرمایه محدود در و در زمان كوتاه نيز بازده مناسبی دارد و از نظر اقتصادی و اجتماعی هم حائز اهمیت است، تصریح کرد: صنايع دستي در بعد هنری در برگیرنده ارزشها و فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است و در بعد اقتصادی نیز ضرورت ایجاب می کند این صنعت در ادامه فعالیت صنعتگران و تولید کنندگان به جایگاه مناسبی که موجب توسعه بازار جهانی و صادرات، ارز آوری و افزایش درآمد غیرنفتی است دست یابد.

این عضو منتخب چهارمین دوره شورای اسلامی شیروان گفت: از نظر اجتماعی و فرهنگی، صنایع دستی شیروان با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت ها، در سه نوع متمایزعشایری، روستایی و شهری شکل گرفته است.

وي يادآور شد: البته بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوارمی رسد و کمتر به بازار عرضه می شود.

وی فرش بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفره کردی، خراطی چوب، نمد مالی، سیاه چادربافی، گیوه بافی، ساخت زیور آلات، معرق و … را از جمله صنایع دستی بومی خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: به باور کارشناسان و برنامه ریزان اهمیت صنایع دستی تنها به دلیل درآمد اقتصادی نیست بلکه به لحاظ حفظ ارزش ها، اصالت ها و خواستگاه فرهنگی وهنری مورد توجه واقع شده است.

کلالیان مقدم از جمله اقدامات ضروری برای احیای این صنایع را تشویق مردم به استفاده ازصنایع بومی و دست ساز، اعزام هنرمندان به نمایشگاههای نقاط مختلف کشور، برگزاری نمایشگاه های دوره ای و مناسبتی، ایجاد ارتباط بین مردم و صنعتگران صنایع دستی، تشویق بخش های دولتی و خصوصی جهت استقبال و خرید صنایع دستی، اعطای تسهیلات در قالب کارگاه های خانگی و برگزاری کلاسهای آموزش رایگان و تلاش در جهت آشنایی نسل جوان با هنرهای بومی و سنتی و پرداختن به این حرفه ذكر کرد.

وی افزود: در شیروان ایجاد بازارچه‌ صنايع دستي در ورودی های شهر و بستر سازی برای جذب گردشگر به عنوان یک ضرورت احساس می شود كه در اين راستا افتتاح بازارچه موقت صنایع‌‌دستی همراه با غذاهای سنتی، انواع آش ها، نان های سنتی و خشکبار و محصولات کشاورزی و دامپروری  در تابستان  می تواند زمینه ساز آن باشد.

کلالیان با اشاره به اینکه، با ایجاد نمایشگاه موقت تابستانه صنایع دستی، می توان ضائقه مخاطبين را مورد ارزيابي قرار داد و برای آن برنامه ریزی کرد، اظهار داشت: امید است  در شروع فعالیت دوره چهارم  شورای اسلامی شیروان، با همکاری مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری و سایر نهاد های ذی ربط، شاهد توسعه هرچه بیشتر صنایع دستی و گردشگری شيروان باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  +    =  86