مدرک مهندسی «زنبور عسل» آیا جعلی است؟

اینقدر سرکوفت نابغه بودن و مهندس بودن زنبورها را به دیگران نزنید، این نیروهای فیزیک هستند که خانه‌های شش ضلعی زنبورهای عسل را می‌سازند نه هوش و نبوغ این حشرات.

به این ترتیب، شاید چنین به نظر برسد که وقتی زنبورها خانه استوانه‌ای شکل خود را تولید کردند، دیگر کار خاصی برای انجام دادن ندارند. ولی به نظر می‌رسد که آنها سازندگان ماهری باشند. برای مثال، آنها می‌توانند از سر خود به عنوان یک شاقول یا خط تراز استفاده کنند تا انحراف عمودی اندکی را که ممکن است سلول‌ها از افق پیدا کنند، اندازه گیری کرده تا از بیرون ریختن عسل جلوگیری کنند، و همچنین پهنای دیواره‌ها را نیز با دقت بسیار زیاد اندازه گیری کنند. آیا قابل تصور است که پس از این همه دقت، آنها دیگر نقش فعالی در شکل گیری شش ضلعی‌ها از استوانه‌ها تولید شده بازی نکنند، و بگذارند که کشش سطحی کار را به پایان برساند؟

فیزیک‌دانی به نام دنیس ویایر از ترینیتی کالج دوبلین که متخصص حباب شناسی است، حدس می‌زند که احتمالا زنبورها در این قسمت هم نقش کلیدی داشته باشند، هرچند که «کشش سطحی هم باید نقشی داشته باشد».

ویایر می افزاید که اگر دمای داخلی زنبورها برای ذوب شدن موم کافی است، دمای عسل تهیه شده آنها هم همواره نزدیک به دمای ذوب موم خواهد بود، در نتیجه موم در آستانه ذوب قرار خواهد گرفت. این شاید بیش از آن که دستاورد باشد، یک بلا برای آنها باشد».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −  85  =