اثرات فرهنگ در اتخاذ راهبردهای صنعت بیمه/عملکرد بیمه مرکزی در توسعه فرهنگ بیمه

فرهنگ سازی به تنهایی از عهده بیمه مرکزی برنمی آید و سایر نهادها باید با بیمه مرکزی همکاری کنند/عدم تمایل افراد به استفاده از برخی محصولات بیمه ای ناشی از بستر نامناسب فرهنگ بیمه در کشور است/عدم ثبات مدیریتی در نهادهای ناظر یک ضعف اساسی در صنعت بیمه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز دکتر محمد جواد آقاجری معاون پژوهشی پزوهشکده بیمه  در سمینار توسعه فرهنگ بیمه که در سالن اجتماعات بیمه مرکزی با حضور جمعی از فعالان عرصه بیمه و کارشناسان در روز 15 تیر برگزار شد،به توصیف موانع توسعه فرهنگ بیمه و راهکارهای توسعه فرهنگ بیمه  پرداخت.

وی با اشاره به  بحث فرهنگ بیمه و چگونگی راهکارهای ارتقا و گسترش بیمه گفت : بحث فرهنگ زیربنای تمام کارها محسوب میشود.

معاون پژوهشی پزوهشکده بیمه  به طرح چند سوال پرداخت و اظهار داشت:  اول اینکه در صنعت بیمه چه کارهایی در بعد عملی انجام دادیم؟ دوم چگونه علمی نگاه کنیم و ارائه مدل بدهیم؟ و سوم برای افزایش ضریب نفوذ بیمه چه کاری انجام دهیم؟

توسعه فرهنگ بیمه

آقاجری با بیان اینکه اولین چالش ناکافی بودن توسعه فرهنگ بیمه است افزود:منظور این نیست که مردم با فرهنگ بیمه آشنایی ندارند بلکه آگاهی ها کافی نیست و  مسئولان در مقام تصمیم سازی هم باید متوجه این مسئله باشند در نتیجه باید برای افزایش  شناخت و آگاهی مردم نسبت به بیمه بستر فراهم شود.همچنین تصمیم گیرندگان هم باید نسبت به نقش توسعه فرهنگ بیمه در درون نهاد های ستادی و صف بیمه باید توجه داشته باشند.در نتیجه بحث دوسویه است.

وی در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای تسهیل ارائه میشود گفت:در بعد بیمه زندگی،رشد 2% به 8% رسید،اما این کافی نیست اگر چه نشان دهنده رشد است و این یعنی از ابزارهایی استفاده کردیم اما تا نقطه ایدآل هنوز خیلی فاصله داریم.

وی با بیان اینکه در بیمه واژه ناکافی مورد بحث است گفت:این  موضوع همیشه دغدغه مسئولان بوده.شوراهایی تشکیل شد،نوشته ها و مقالات نوشته شده اما کافی نیست  پس باید تلاش مضاعف نشان بدهیم.امروزه ما در بحث تحریم قرار گرفتیم و باید ببینیم چگونه می توانیم اثرات تحریم را به حداقل برسانیم .

وی افزود:در نتیجه باید ضمن  کاهش خسارت،ضریب نفوذ را افزایش دهیم و برای این کار،اتحاد و همیاری و همکاری سایر ارگان ها  به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه فرهنگ بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است.

موانع توسعه فرهنگ بیمه

وی در تشریح به موانع بیمه  به عدم تنوع  محصولات بیمه ای اشاره و خاطرنشان کرد: عدم تمایل افراد به استفاده از برخی محصولات ،وضع کنونی قوانین بیمه به ویژه از بعد فرهنگی (حقوق بیمه گذارها و..)،نقش و اهمیت سازمان های دخیل( نوع و کیفیت و نتیجه  و رفع موانع قانونی) از دیگر موانع توسعه بیمه ناشی از بستر نامناسب فرهنگ بیمه در کشور است.

وی با طرح این دو سوال که توان و تخصص نیروی انسانی در بحث بیمه چگونه است؟ توان مالی صنعت بیمه چه میزان است؟ گفت:این هزینه ها باید در جهت هدفمند شدن و کاملا بهینه انجام شود.

آقاجری در ادامه گفت:گاهی اوقات برنامه خوبی تدوین میکنیم اما هزینه زیادی صرف نمی کنیم ولی نتیجه خوبی هم میگیریم. این یعنی اینکه با بودجه کمتر می توان اثرگذاری لازم را داشت و همیشه بودجه در در امر توسعه فرهنگ حرف اول را نمی زند.

چشم انداز 1404

وی در پاسخ به اینکه آیا بیمه مرکزی توانایی این را دارد که به چشم انداز 1404 برسد گفت:همه با یک استراژی درست و براساس ان برنامه باید حرکت کنیم.این امر از وظایف بیمه مرکزی است اما باید سایر نهادها نیز همکاری کنند.

گودرزی در ادامه گفت:بحث توسعه همیشه همراه بیمه بوده،براساس 1404 استراتژی تعیین شده،شورا تشکیل شده و ماحصل آن تدوین توسعه فرهنگ بیمه است.

وی در تشریح وضعیت موجود بیمه گفت:بیمه مرکزی طی سه تا چهار سال گذشته فعالیت بسیاری انجام داده است مانند:218 برنامه خبری 5 دقیقه ای در رادیو،مشارکت در برنامه های تلویزیون،پخش 2176 ثانیه تیزر در سال 1390.

وی افزود:باید سایر شرکت های بیمه ای از بیمه مرکزی حمایت کنند،فرهنگ سازی به تنهایی از عهده بیمه مرکزی برنمی آید و سایر نهادها هم باید با بیمه مرکزی همیاری کنند اما تا به امروز بخاطر ناهماهنگی های موجود موفق نبوده است.

دکتر ابراهیم پور در ادامه تصریح کرد:برنامه ها باید اجرایی شود،نقاط ضعف و قوت برنامه ها مشخص شود و بازتاب انعکاس ها نشان می  دهد که برنامه ها باید اصلاح شود یا خیر.25 سال زمان می خواهد تا فرهنگ سازی شکل بگیرد و نیازمند هزینه های بالایی نیز خواهد بود.

وی افزود:باید کیفیت برنامه ها را تشخیص دهیم،به موقع از آن استفاده کنیم و به حد نیاز هزینه کنیم.

آقاجری در پاسخ به اینکه هزینه صدا و سیما کجا پخش شده و چقدر بازخورد داشته؟صنعت بیمه و مدیران عالی برای توسعه بیمه چه  کردند؟آیا فرهنگ بیمه ای دارند و چقدر خانواده های خود را بیمه کردند گفت: اگر هزینه زیاد باشد اما خروجی خوب نداشته باشد یعنی تاثیرگذاری نداشته است اما در عین حال اینکه بگوییم تبلیغات هیچ اثری ندارد درست نیست.حرکت هایی صورت گرفته باید بررسی کنیم ببینیم که اشکال از چه جهاتی بوده است.

وی در ادامه تشریح کرد:در بحث فرهنگ و آموزش باید یک منبع واحدی وجود داشته باشد تا استانداردهای کلی را مشخص کند نه اینکه بر اساس سلیقه استادهای مختلف منابع  متفاوت باشد.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه نسبت به 25 سال آینده در حال حاضر وضعیت چگونه است گفت: در این خصوص باید یک کار تحقیقی صورت گیرد و به صورت علمی بررسی شود اما بدون تردید رفتار فردی در بحث فرهنگ سازی نقش مهمی در توسعه فرهنگ بیمه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه  بنگاه های بیمه را خصوصی تر کنیم افزود: این امر رو به تکامل است.یک به یک چالش ها و آسیب ها شناسایی می شود و به تکامل میرسد.

یکی از مدعوین پرسید:هیچ اقبالی برای همایش ها وجود ندارد،چرا افراد دیگری از پژوهشکده در اینجا حضور ندارند؟ شما چه برنامه ای دارید؟

آقاجری پاسخ داد:کارشناسان به اندازه کافی حضور پیدا کردند و افراد طبق موضوع دعوت می شوند.

وی در ادامه گفت:تدوین کتاب نوعی فرهنگ سازی است.50 کتاب در پژوهشکده بیمه  آماده چاپ است،از 100 پایان نامه دانشجویی حمایت شده،علاوه بر رضایت مندی افراد،رضایت مندی دولت نیز مهم است.توانمند سازی توسط فضای مجازی،افراد زیادی آموزش دیدند.

وی پاسخ به این سوال که علت عدم ثبات  مدیریتی در نهادهای ناظر بیمه مرکزی و پژوهشکده چیست گفت:.تغییرات مدیریتی مختص به همه جا است و یک ضعف اساسی است،البته اگر پایه درست باشد مدیر می تواند تغییر کند،برنامه خوبی باید تدوین شود. در عین حال مدیر باید مطمئن باشد که حداقل 4 سال مدیریت میکند که بتواند برای اجراسازی برنامه ها تصمیم بگیرد.

گفتنی است سمینار فرهنگ بیمه از نگاه  فعالان بیمه از سوی پایگاه خبری ریسک نیوز در سالن اجتماعات بیمه مرکزی در تاریخ 15 تیرماه جاری برگزار شد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  9  =