کش و قوس‌های اخیر بیمه آسیا و سکوت بیمه مرکزی

بعد از چند روز اعتراض جمعی از کارکنان بیمه آسیا، هیئت مدیره تصمیم به افزایش مجدد حقوق کارکنان این شرکت و مرخصی اجباری مدیرعامل گرفت اما سوال اینجاست که چرا بیمه مرکزی واکنش یا موضع خود را در این خصوص به طور شفاف مطرح نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس طی چند روز گذشته اعتصاب جمعی از کارکنان شرکت بیمه آسیا به یکی از اخبار مهم صنعت بیمه تبدیل شده است. در روز اول، اعتراضات چندان جدی تلقی نمی‌شد و مانند یک تجمع صنفی برای افزایش حقوق و دستمزد دیده می‌شد اما ظاهراً موضوع از یک اعتراض صنفی کوچک فراتر است.

معترضان که در روز اول بیش از 150 نفر از کارمندان واحدهای مختلف شرکت بیمه آسیا بودند، خواهان افزایش  حقوق کارمندان شرکت متناسب با مدیران ارشد آن شدند.

روی دیوار ساختمان شرکت نیز  پلاکاردی نصب شده بود که در آن به رشد 30 درصدی حقوق مدیرعامل در برابر رشد 18 درصدی کارکنان اشاره شده بود.

به گفته معترضان، اعضای هیات‌مدیره بیمه آسیا در مصوبه‌ای سقف حقوق و دستمزد خود را بیش از 30 درصد افزایش داده‌اند که این افزایش در مورد شخص مدیرعامل رقمی بیش از 30 میلیون ریال برآورد می‌شود.

افزایش حقوق مدیران ارشد بیمه آسیا در شرایطی مصوب شده که همین افراد با استناد به قانون کار، حقوق کارمندان شرکت را تا 18 درصد افزایش داده اند و با اعلام اینکه برخی کارکنان در ماه‌های گذشته، رقمی بیش از این میزان دریافت کرده‌اند، دستور کسر از حقوق آن‌ها را داده‌اند.

اما این تمام ماجرا نبود و اعتراضات علاوه بر حقوق به وضعیت کنونی شرکت نیز برمی‌گشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت بیمه آسیا که یکی از بزرکترین و باسابقه ترین شرکتهای بیمه کشور به حساب می‌آید در سالهای اخیر، بازار خود را از دست داده و با کاهش پرتفو مواجه شده و این مشکلات تا جایی ادامه یافت که منجر به رفتن برخی مدیران باسابقه این شرکت به شرکتهای بیمه خصوصی شد و این موضوعی است که اغلب اهالی صنعت بیمه از آن مطلعند.

همزمان با تجمع کارکنان بیمه آسیا در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت، یک نماینده مجلس شورای اسلامی هم در تذکری به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار رسیدگی به وضعیت بیمه آسیا شد.

اما اعتراض کارکنان بیمه آسیا که در روز نخست تنها بر سر مسایل صنفی و افزایش حقوق بود  با بی نتیجه ماندن مذاکره‌های نمایندگان کارکنان و مدیران ارشد شرکت، به تدریج رنگ و بوی دیگری گرفته و طی دو روز اخیر کارمندان این شرکت که حالا جمعی از مدیران بیمه آسیا هم آنان را همراهی می‌کنند، خواهان برکناری مدیرعامل این شرکت هستند.

در جمع معترضان شنیده شد که مدیران شرکت بیمه آسیا تصمیم دارند درصورتی که همچنان به درخواست‌های آن‌ها بی‌توجهی شود، به‌صورت دسته‌جمعی استعفا دهند و به احتمال فراوان این اعتراضات ادامه می‌یابد.

البته یک مقام آگاه از افزایش احتمال برکناری مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره بیمه آسیا خبر داده است.

برخی فعالان بیمه معتقدند با وجود واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، مدیرعامل فعلی بیمه آسیا با نظر وزیر اقتصاد به این سمت منصوب شده اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که حمایت‌های این وزارتخانه از وی برداشته شده است.

سرانجام روز چهارشنبه هیأت مدیره بیمه آسیا بر آن شد تا برای پایان دادن به تجمعات خیابانی کارکنان خود با بخشی از خواسته آنها موافقت کند و حقوق کارکنان را که در ابتدای سال 25 درصد اضافه شده بود و در خرداد ماه کاهش یافته بود به همان رقم ابتدای سال برساند.

همچنین به مدیرعامل بیمه آسیا 10 روز مرخصی داده شد و فرامرز خجیر عضو هیات مدیره و معاون بیمه‌های اموال را جانشین او قرار دادند.

مشکلات بیمه آسیا در حالی اتفاق می‌افتد که این شرکت بر اساس تصمیم هیئت مدیره در مجمع فوق‌العاده امسال خود تصمیم به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت بابت اصلاح ساختار مالی افزایش سرمایه گرفت تا سرمایه شرکت را از 455 میلیارد ریال به 2 هزار و 300 میلیارد ریال افزایش دهد.

بیمه‌آسیا که در تیرماه سال 1338 به منظور انجام انواع معاملات بیمه و عملیات بازرگانی تأسیس شد، در  سال 1388 بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سهام آن واگذار و به بزرگ‌ترین شرکت بیمه خصوصی کشور مبدل شد

به نظر می‌رسد اهالی صنعت بیمه که در جایگاه آرامش‌بخشی به جامعه و به عنوان پشتیبان سرمایه‌های بیمه‌گذاران به حساب می‌آیند، باید از هرگونه تنش و اختلاف در این بخش جلوگیری کنند و  بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان نهاد ناظر و حامی حقوق بیمه‌گذاران به سرعت برای حل و فصل این قبیل موضوعات ورود کند تا اطمینان مردم که سرمایه اصلی این صنعت است، خدشه‌دار نشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    شركت بيمه آسيا با داشتن نيروهاي مجرب و متخصص چرا بايد رئيس اداره كارگزيني يك شخص خارج از شركت تحت سيطره باشد.
    چون به راحتي هر كارمندي را اخراج كنند!!!؟؟؟؟

  2. ناشناس می گوید

    مدیر عامل بیمه اسیا کارهای بر خلاف عرف را در صنعت بیمه انجام داده است از جمله لغو بیمه تکمیلی بازنشستگان شاغل در سایر شرکتهای بیمه

  3. نسیم می گوید

    این همه نیروی تحصیلکرده در شرکت هست مدیرعامل رفته بازنشسته صدا و سیما رو که نمی دونه اصلا بیمه چیه و هیچ شناختی از شرکت و کارکنان ندارد را به عنوان رییس کارگزینی قرار داده است. ضمنا هم باندی های خود رو هم پیوسته تشویق می کنند. مثلا مدیر منابع انسانی که هیچ کس ازش راضی نیست و حق خیلی ها رو ضایع کرده را به عنوان مدیر نمونه انتخاب می کنند. اونوقت مدیری مثل مدیریت اتومبیل که خودشو وقف شرکت کرده و سایرین هیچ. واقعا جای تاسفه. ایشان و دوستانشون تصور می کنند آسمان سوراخ شده و اونها ازش اومدند پایین و از همه بالاترند.

  4. salar می گوید

    مدیر بازرسی باید برود

ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2